plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۱۲۴۶۶

اعمال تدابیر امنیتی کم سابقه در بغداد

بغداد پایتخت عراق از عصر شنبه شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و استقرار پست‌های بازرسی در بیشتر مناطق به خصوص مناطق منتهی به منطقه سبز امنیتی است.
اعمال تدابیر امنیتی کم سابقه در بغداد
به گزارش ایصال نیوز، إعمال این تدابیر سبب شده تا بیشتر خیابان های بغداد با ترافیک سنگین مواجه شود امری که در چند سال اخیر کم سابقه گزارش شده است.

در همین حال، وبگاه میدل ایست نیز خبر داد که از صبح امروز (یکشنبه) یگان‌های نظامی ارتش و پلیس در مناطق گوناگون از جمله ورودی‌های بغداد مستقر شده‌اند، صحنه‌ای که از زمان پایان خطر داعش در عراق از سال ۲۰۱۷ سابقه نداشته است.

در پست‌های بازرسی همه خودروها به جز خودروهایی که سرنشین آنها خانوده باشند ، بازرسی می‌شود.

یک مقام نظامی در بغداد تأکید کرد که این اقدام ها در راستای تقویت امنیت پایتخت و بازگرداندن ثبات، قانون و نظم در کشور و دربردارنده پیامی به گروه‌های مسلحی است که خود را فراتر از قانون و پلیس و ارتش می‌دانند و فکر می‌کنند که هرکار بخواهند می توانند در بغداد انجام دهند.

این مقام تأکید کرد که طرح مذکو موجب تقویت امنیت پایتخت و افزایش اعتماد شهروندان به دستگاه‌های امنیتی رسمی کشور است.

وی افزود که این نیروها مأموریت دارند با هرگونه حمل سلاح با قاطعیت کامل برخورد کنند. او گفت که این اقدامات با لغو مجوزهای همه گروه‌های مسلحی همزمان شده که در زمان عادل عبدالمهدی اجازه ورود مسلحانه به فرودگاه بغداد را یافته بودند، ضمن آنکه بیشتر مقرهای گروه‌های مسلح در منطقه سبز نیز به بیرون منتقل شده و تمهیدهای امنیتی در این منطقه تشدید شده است.

جمعه شب در پی انتشار شایعاتی درباره وضعیت فوق العاده امنیتی در بغداد، سرتیپ «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، این شایعات را تکذیب و تأکید کرد که نیروهای امنیتی در حال انجام مأموریت‌های خود هستند.

رسانه های عراقی جمعه شب از نقل و انتقال تجهیزات سنگین نظامی و اعزام گسترده نیروهای امنیتی و اعمال وضعیت فوق العاده در بغداد به ویژه منطقه سبز محل استقرار سفارت آمریکا خبر داده بودند. او با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که آنچه در شبکه های اجتماعی درباره وضعیت فوق العاده در بغداد اطلاع رسانی شده کاملا بی اساس است و وضعیت امنیتی پایتخت در ثبات کامل است.

رسول همچنین تأکید کرد که آنچه درباره وضعیت هشدار امنیتی بخشنامه شده بخشی از تمهیدات امنیتی معمول است که هر روز صبح و شب در بغداد اجرا می شود و نه هیچ چیزی بیش از آن. او از رسانه ها خواست که در پوشش اخبار دقت لازم را به خرج دهند و از دامن زدن به شایعه خودداری کنند.

از دو هفته پیش با مطرح شدن احتمال اقدام امریکا در بستن سفارتش در بغداد به علت تکرار حملات راکتی، موضوع امنیت سفارتخانه های خارجی به بحثی داغ در صحنه سیاسی تبدیل شد.

پس از آن دولت عراق طی تماس های گسترده دیپلماتیک و اقدامات امنیتی کوشید ثابت کند که در اعمال قانون و تأمین امنیت هیئت های دیپلماتیک خارجی جدی است و به تعهدات خود در این باره در عرصه بین المللی پایبند است.

روز گذشته نیز گروه هایی موسوم به «مقاومت عراق» با انتشار بیانیه ای مشترک ضمن پذیرش تلویحی مسئولیت حملات به سفارت امریکا، اعلام کردند که فعلا این حملات را متوقف می کنند.

گفتنی است، آخرین خبرها از عراق حاکی است، امروز یکشنبه منابع امنیتی عراق، وقوع دو انفجار در بغداد و الأنبار و کشته شدن دو شهروند عراقی در این انفجارها را تایید کردند.

اسکای نیوز هم از حمله ناشناس با بمب کنار جاده ای به کاروان لجستیکی نیروهای ائتلاف در ظهر امروز یکشنبه در مسیر سماوه به دیوانیه عراق خبر داد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما