plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۱۲۱۷۶

پمپئو دولت عراق را به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد تهدید کرد

یک روزنامه آمریکایی مدعی شده وزیر خارجه این کشور به دولت عراق گفته چنانچه حملات علیه پایگاه‌های آمریکا متوقف نشوند آمریکا سفارتش در بغداد را تعطیل خواهد کرد. سفارت آمریکا در بغداد بزرگترین سفارت خارجی در منطقه است.
پمپئو دولت عراق را به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد تهدید کرد
به گزارش ایصال نیوز، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا به دولت عراق گفته چنانچه دولت این کشور نتواند حمله به پایگاه‌های آمریکایی را متوقف کند، واشنگتن سفارتش در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

«دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس مشهور روزنامه واشنگتن‌‌پست خبر داده مایک پمپئو طی روزهای گذشته به صورت خصوصی به عراق هشدار داده چنانچه دولت عراق اقدامی در جهت متوقف کردن حملات «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» به پایگاه‌های آمریکایی صورت ندهد، ایالات متحده سفارت خودش در بغداد را تعطیل خواهد کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده مدعی شده که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق می‌خواهد چیزی را که به گفته او «کار درست» خوانده شده، انجام دهد.

این مقام آمریکایی گفت: «ما معتقدیم کاظمی می‌خواهد کار درست را انجام دهد ولی باید آن را بیشتر و سریع‌تر انجام دهد.» او گفته چنانچه این حملات ادامه پیدا کنند جان آمریکایی‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته تا به حال فقط در ماه جاری میلادی ۲۵ حمله به کاروان‌های حامل تجهیزات به مراکز آمریکایی‌ یا مراکز متعلق به نیروهای ائتلاف صورت گرفته است.

فشارهای جدید پمپئو از یکشنبه با تماس تلفنی با «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق آغاز شد.

پایگاه عراق‌۲۴ گزارش داده پمپئو به برهم صالح گفت: «تصمیم برای بستن سفارت آمریکا در بغداد جزو گزینه‌های رئیس‌جمهور ترامپ است و او آماده است این کار را انجام دهد...اگر نیروهای ما خارج شوند و سفارتمان به این صورت بسته شود ما با همه کسانی که ثابت شود در این حملات دست داشته‌اند تسویه حساب خواهیم کرد.»

پمپئو به طور مشخص از کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق نام برده است.

بعد از اقدام تروریستی دولت آمریکا در دی‌ماه سال گذشته در ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد خروج نیروهای آمریکا از عراق به یک مطالبه ملی در این کشور تبدیل شده است.

پارلمان عراق پس از این اقدام تروریستی طرحی را به تصویب رساند که خواستار خروج نیروهای خارجی به خصوص نظامیان آمریکایی از عراق است.

گفتنی است سفارتخانه آمریکا در عراق با ۴۲۰ هزار متر مربع بزرگترین مکان دیپلماتیک جهان محسوب می‌شود؛مساحت کل این مکان می‌تواند ۸۰ زمین فوتبال را در خود جای دهد.دیوارهای دور سفارت حداقل ۲.۷ متر است که با بتن مسلح ساخته شده و می‌تواند در برابر قدرت انفجاری خودروهای بمب‌گذاری شده یا خمپاره‌ها مقاومت کند.

از داخل نیز طراحی سفارتخانه به گونه‌ای است که در برابر بمب‌های بیولوژیک مقاومت است و بدین منظور سیستم تصفیه هوا در برابر هرگونه حمله شیمیایی یا بیولوژیک تعبیه شده است.

اکنون علاوه بر دیپلمات های آمریکایی بیش از هزار کارمند اطلاعاتی، نظامی و غیر نظامی در آن مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما