plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
کد مطلب : ۱۰۷۶۶
در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل

تخت‌ روانچی: ترور سردار سلیمانی مصداق بارز تروریسم دولتی آمریکا است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، ترور سردار سلیمانی را مصداق بارز تروریسم دولتی آمریکا دانست و گفت این اقدام جنایتکارانه موجب مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا است.
تخت‌ روانچی: ترور سردار سلیمانی مصداق بارز تروریسم دولتی آمریکا است
به گزارش ایصال نیوز، مجید تخت روانچی روز جمعه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزود: اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی با هر معیاری، یک اقدام تروریستی جنایتکارانه بوده و موجب مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا است.

وی با اشاره به اقدام تروریستی نیروهای مسلح آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر و بر اساس تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در کمک به مردم و دولت های برخی کشورهای منطقه، به درخواست آنها، در شکست دادن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی مانند داعش و دیگر گروه های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: مقامات کشورهای مذکور نیز به طور گسترده و به طور مکرر به این اقدامات شهید سلیمانی اذعان کرده بودند.

تخت‌روانچی با اشاره به اینکه این اقدام تروریستی بر اساس دستور مستقیم رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته، تاکید کرد این عمل یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به ویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکا است.

وی همچنین تاکید کرد این اقدام غیر قانونی و در عین حال ماجراجویانه آمریکا توخالی بودن ادعای این کشور مبنی بر مبارزه با تروریسم را آشکار می‌سازد. در واقع، آمریکا در حال جنگ با کسانی است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد این سیاست ریاکارانه که مغایر با تعهدات بین‌المللی آمریکا در مبارزه با تروریسم، از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت است، به طور جدی تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

تخت‌روانچی در این نامه تاکید کرده است تعیین بخشی از نیروهای مسلح یک دولت به عنوان به اصطلاح «سازمان تروریستی خارجی» نقض اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، از جمله اصل برابری حاکمیت دولت‌ها بوده و به هیچ وجه نمی‌تواند مستمسکی برای تهدید و یا استفاده از زور علیه آنها، از جمله در قلمرو کشورهای دیگر باشد.

وی با «رد قاطعانه تمام استدلال‌های بی‌پایه مقامات آمریکائی برای توجیه ترور جنایتکارانه شهید سرلشکر قاسم سلیمانی و محکوم کردن این جنایت شنیع با شدیدترین لحن ممکن»، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران تمام حقوق خود تحت حقوق بین‌الملل را برای اتخاذ اقدامات لازم در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع، محفوظ می‌دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود این اقدام بسیار تحریک‌آمیز آمریکا با هدف افزایش تنش منطقه به سطح کنترل‌ناشدنی صورت گرفته و آشکار است که این کشور باید مسئولیت کامل تمام عواقب آن را نیز بپذیرد.

تخت‌روانچی تاکید کرد: در عین حال، شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و با توجه به پیامدهای وخیم این ماجراجویی نظامی و خطرناک آمریکا بر صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام جنایتکارانه غیر قانونی را محکوم کند.

وی تصریح کرد باید تاکید کنم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به ویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیوسته در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط‍‌گرایی در منطقه بوده‌اند، طبق حقوق و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مصمم هستند تا با قدرت تمام مسیر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه را تا ریشه‌کنی کامل آنها ادامه دهند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما