plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۳۳۰۹۸

افزایش سوانح رانندگی در بزرگراه‌های اصفهان، نیازمندچاره اندیشی است

افزایش تصادفات رانندگی منجر به فوت و جرح در بزرگراه‌های اصفهان هشداری برای ایجاد افزایش ایمنی رانندگی و خطری است که در کمین سرنشینان خودروهای عبوری نشسته است.
افزایش سوانح رانندگی در بزرگراه‌های اصفهان، نیازمندچاره اندیشی است
به گزارش ایصال نیوز سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، کلان شهر اصفهان با جمعیتی بالغ بر بیش از ۲میلیون نفر، با تردد روزانه ۴ میلیون سفر در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، دچار ترافیک سنگین خودرویی است.

از یک سو فصل تابستان و نیاز به تفریح خانوادگی عصرانه و شبانه و از یک سوی دیگر عبور و مرور خودروهای تک‌سرنشین در ترددهای روزانه کارمندان و مشاغل آزاد موجب شده است که شهروندان کلان‌شهر اصفهان در طول روز با صحنه‌های پر ترافیک و تصادفات مواجه شوند و حتی ساعت‌ها در ترافیک اتوبان‌های شهر معطل بمانند. افزایش جمعیت شهر اصفهان و تعداد رو به رشد خودروها در سال‌های اخیر به نسبت پنج سال گذشته، ترافیک‌های سنگین و قفل شدن معابر و نیز ایجاد گره‌های ترافیکی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ؛چهره اصفهان را تغییر داده است.

طبق اعلام مرکز اورژانس اصفهان، از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۱۰ فقره تصادف منجر به جرح و فوت در بزرگراه‌های اصفهان رخ داده است که اورژانس در سر صحنه حاضر و ارائه خدمات کرده است.

افزایش سوانح رانندگی در بزرگراه‌های اصفهان

سرهنگ محمدرضا محمدی رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا از آمار افزایشی تصادفات فوتی در ۷۴ روز ابتدای سالجاری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: تعداد تصادفات فوتی در مدت زمان یاد شده ۱۱ فقره است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷.۵ درصد افرایش نشان می‌دهد.

وی افزود:جمع کل تصادف‌های ۷۴ روز ابتدای سالجاری ۳۱۵ فقره است و تعداد جان باختگان در تصادفات بر اساس ثبت مرکز فرماندهی و کنترل، ۱۲ نفر در صحنه، تعداد تصادف جرحی ۸۷ فقره، تعداد مجروحان ۱۱۷ و تعداد تصادفات خسارتی ۲۱۷فقره بوده است.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد:طبق بررسی‌های صورت گرفته علت تصادف‌های ذکر شده ۵۲ درصد به دلیل توجه نکردن به جلو و ۳۶ درصد تخطی از سرعت مطمئنه و بیشترین ساعات مرتبط به وقوع تصادف در بزرگراه‌های کلان شهر اصفهان بین ساعت ۱۲ظهر تا ۱۸ عصر گزارش شده است.
وی ادامه داد: در ۲ ماهه ابتدایی سالجاری ، ۱۲ جان‌باخته تصادف رانندگی در بزرگراه‌های اصفهان به ثبت رسیده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۰ درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۳۲ ارگان در چرخه ترافیک دخیل هستند و پلیس به تنهایی وظیفه‌ حل معضلات را ندارد، تصریح کرد: در فرایند کاهش تصادفات؛ خانواده، مدرسه، دانشگاه، حوزه علمیه، اورژانس، هلال‌احمر و حتی اداره پست نیز دخیل و باید با خِرد جمعی عوامل کاهش تصادفات را پیدا کرد.

گاردریل‌های بزرگراه‌های اصفهان استاندارد نیست

وی تاکید کرد: اصفهان باید مجهز به دوربین‌های مکانیزه پلاک‌خوان موتورسیکلت و خودروها شود و پلاک‌خوانی،پایش آنلاین و نیز صدور جریمه برای رانندگان متخلف ارسال شود.

سرهنگ محمدی بیان داشت: متاسفانه گاردریل‌های وسط بزرگراه‌ها استاندارد نیست و باید تبدیل به نیوجرسی استاندارد شود و این در حالی است که خارج از کشور نیوجرسی‌های وسط بزرگراه‌ها حالت ارتجاعی داشته و هنگام برخورد راننده با آن؛ همانند فنر به حالت قبل باز می‌گردد و راننده آسیب کمتری می‌بیند.

وی اضافه کرد: البته اقدامات خوبی توسط شهرداری برای ایجاد موانع در بزرگراه‌ها صورت گرفته اما گاهی بی‌احتیاطی در موقع ساخت بزرگراه‌ها و موانع بر طرف نشده موجب تصادف می‌شود؛ به عنوان مثال در پل چمران از مسیر شهید ردانی‌پور دست‌اندازی در محل پیچ وجود دارد که اگر موتورسواری غیر مجاز به این مسیر وارد شود و مهارت راندن نداشته باشد، توسط نیروی گریز از مرکز منحرف و به حادثه منجر می‌شود، همچنین گذر خودروها از این دست‌انداز موجب چپ کردن و واژگونی به دلیل انحراف فرمان می‌شود.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به استاندارد نبودن بزرگراه‌ها، نداشتن نیوجرسی و عرض کم بین خطوط، گفت: بی توجه کافی به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی، دو عامل مهم تصادفات توسط رانندگان در بزرگراه‌ها است و در واقع هیچ موردی نباید از دریچه دید راننده پنهان باشد.

شهرداری باید برای خرید دوربین و تامین ایمنی شهر هزینه کند

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان اضافه کرد: تجاوز از سرعت مجاز شب هنگام در بزرگراه‌ها زیاد است و پلیس در راستای کاهش تخلفات صبح روز بعد تخلف شبانه راننده را فراخوان کرده که در صورت عدم حضور؛ خودرو فرد توقیف سیستمی پلاک خواهد شد.

محمدی تاکید کرد: شهر نیاز به دوربین مکانیزه دارد و شهرداری باید در این زمینه هزینه کند؛ چرا که تولید وسایل نقلیه نیز در حال افزایش و نیاز به کنترل بیشتر وجود دارد.

وی ادامه داد: البته محور شمال به جنوب توسط بزرگراه‌ها به هم وصل می‌شود و ضروری است که رینگ چهارم اصفهان که به مسیر شیراز متصل می‌شود، زودتر تکمیل شود.

رییس پلیس راهور استان اصفهان تاکید کرد: خودروهای داخلی نیز ایمن نیست و بارها غیر ایمن بودن خودرو را اعلام کرده‌ایم و معتقدیم خودروها باید آنقدر ایمن باشند که موقع خطای انسانی، ایمنی خودروها آن را پوشش دهد. وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰درصد تصادفات براثر خطای انسانی است اما اگر خودرو مطمئن باشد می‌تواند خطای انسانی را بپوشاند.

تصادف در بزرگراه‌ها به دلیل اشتباه در رانندگی است

بهادر قدیری‌فراز رئیس اداره نظارت و ایمنی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت که با بروز حوادث ناگوار اخیر در بزرگراه‌های شهر اصفهان و افزایش خسارت‌های مالی و جانی؛ مدیریت شهری تصمیم گرفت که با سرعت بیشتری تمام بزرگراه‌های اصفهان را با هدف ارتقای سطح ایمنی تبدیل به جداول بتنی ضخیم (نیوجرسی) مجهز کند که تاکنون پیشرفت ۶۰ درصدی داشته و تا سه ماه آینده نیز به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال گذشته در شهر اصفهان اجرایی شده است، افزود: بر همین اساس تغییر حفاظ‌های میانی بزرگراه‌های این کلان‌شهر به‌منظور ایمنی بیشتر به گاردریل‌های فلزی ایمن و جداول بتنی (نیوجرسی) در برنامه کاری شهرداری قرار گرفت.

رئیس اداره نظارت و ایمنی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تاکید به اینکه این اقدام موجب دید بهتر رانندگان خودرو می‌شود، افزود: البته ما به وسیله دوربین‌های سطح شهر نقاط حادثه خیز بزرگراه‌ها را بررسی کرده و متوجه شدیم "تصادف در بزرگراه‌ها یک امر تصادفی" و به دلیل اشتباه در رانندگی بوده است.

وی ادامه داد: در بیشتر تصادفات بزرگراهی عامل اولیه تصادفات سرعت غیر مجاز، تغییر خطوط ناگهانی رانندگان و لایی‌کشی رانندگان بوده که بیشتر در ساعات خلوت و هنگام شب رخ داده است؛ بر همین اساس کارشناسان ذی‌ربط خواستار بتنی‌کردن محافظ‌های میانی شدند.

بهادر قدیری‌فراز با اشاره به اینکه بخشی از این شلوغی بزرگراه‌ها به عدم تکمیل رینگ چهارم ترافیک شهر اصفهان و تردد خودروهای سنگین بر می‌گردد، گفت: رینگ سوم بزرگراه‌های اصفهان به طول ۱۷ کیلومتر و شامل بزرگراه شهید آقابابایی، شهید کشوری، شهید اقارب‌پرست، شهید میثمی، میرزاکوچک‌خان، شهید حبیب‌الهی و شهید ردانی‌پور می‌شود.

وی بیان اینکه هر چقدر خودروها افزایش پیدا کند، حجم محورهای عبور و مرور بیشتر و ترافیک بزرگراه‌ها انبوه می‌شود، گفت:در این صورت باید طرح‌های محدود کننده، قیمت‌گذاری پارکینگ‌ها و معابر و نیز ارتقای حمل‌ونقل عمومی هم افزایش پیدا کند تا تردد در بزرگراه‌ها به حد تعادل برسد.

شهر اصفهان ۱۸ اتوبان و بزرگراه درون شهری به طول ۶۲ کیلومتر دارد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما