{TICKER_BLOCK}
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۱۱۸
تلسکوپ "افق رویداد" مخابره کرد

اولین عکس سیاهچاله هیولا که به زمین رسید

ستاره شناسان پس از دو سال تصویر سیاه‌چاله را منتشر کردند
سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است که هیچ چیز حتی ذرات و تابش‌های الکترومقناطیسی مثل نور نمی‌توانند از میدان گرانش آن بگریزد. مرز این ناحیه از فضاـ زمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می‌نامند.
به گزارش ایصال نیوز، ستاره شناسان برای اولین بار از یک سیاه‌چاله عکس گرفته و آنرا منتشر کرده اند و این تصویر همزمان در شش نقطه جهان از جمله امریکا، بلژیک، ژاپن، دانمارک، چین در کنفرانس‌های علمی با حضور دانشمندان و کیهان شناسان به نمایش در آمد و مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفت.
خبر اسپوتنیک به نقل از اسپیس حاکی است، این عکس اولین تصویر دیده شده  از یک سیاهچاله است و حاصل تلاش محققانی است که داده‌های به دست آمده از تلسکوپ "افق رویداد" را در یک جا جمع کردند.سیاهچاله غول آسا در کهکشانی به نام " M۸۷ " قرار دارد که ۵۵ سال نوری از ما فاصله دارد.
دانشمندان توانستند برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی تصویر سیاهچاله را رؤیت کنند که تجزیه و تحلیل‌های آن‌ها دو سال به طول انجامید و در ۱۰ آوریل برای اولین بار در تاریخ اولین تصویر از یک سیاهچاله را منتشر کردند. درحقیقت تصاویر مخابره شده از این سیاهچاله مربوط به بازه زمانی ۱۰ روزه از این سیاهچاله در آوریل ۲۰۱۷ میلادی است. علت تأخیر در انتشار تصویر دلایل متعددی وجود دارد که چرا با این‌که محققان تصویر را سال ۲۰۱۷ دیدند، در آن زمان آن را انتشار نکرده و دو سال بعد به دید عموم رساندند. یک دلیل این است که در هر شب از رصد تنها می‌توان ۱ پتابایت از داده‌ها را بررسی کرد.
حجم تصاویر ارسالی از تلسکوپ "افق_رویداد" ۵ هزار ترابایت بود. الگوریتم "ساخته شده توسط تیم محققان این پروژه این ۵ هزار ترابایت تصویر را پردازش کردند و جهانیان توانستند اولین تصویر سیاه‌چاله را نظاره‌گر باشند. علاوه بر آن هشت تلسکوپی که در این پروژه به کار گرفته شد که در شش سایت گوناگون در جهان قرار دارند. تلسکوپ "افق رویداد"(Event Horizon) یک تلسکوپ پژوهشی برای ساخت یک آرایهٔ بزرگ تلسکوپی است که از هشت شبکهٔ جهانی از تلسکوپ‌های رادیویی تشکیل شده است. بنابراین گردآوری تمامی این اطلاعات زمان‌بر است زیرا انتقال داده‌ها از طریق اینترنت امکان پذیر نبوده است و اطلاعات از طریق هارد درایوهای محتوی اطلاعات تصویر ‎سیاهچاله منتقل می‌شدند.
قطر این سیاه‌چاله‌ 40 میلیارد کیلومتر است، یعنی حجمی سه میلیون برابر زمین دارد، و از کل منظمه شمسی ما بزرگتر است و دانشمندان آن را یک «غول» توصیف کرده‌اند. جرم آن 6.5 میلیارد برابر خورشید است و آن را یکی از سنگین‌ترین سیاه‌چاله‌های موجود می‌دانند.تصویر به دست آمده از سیاه‌چاله مرکز کهکشان یک «حلقه آتش» درخشان را به دور سوراخی سیاه نشان می‌دهد.
انتهای پیام /*
۰
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما