plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۹۷۲۶
در جریان بازدید عبدالمهدی موسوی از شرکت هپکو

سُفره دل کارگران هپکو برای رییس جدید دادگستری استان مرکزی باز شد

گوش شنوای مدیر قضایی برای درددل‌های کارگران
کارگران شرکت هپکو در بازدید رییس کل دادگستری استان مرکزی از این شرکت، مطالبات خود در زمینه تعیین مالکیت، حقوق معوقه، عملکرد نامناسب مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، مسائل قضایی کارگران و ... را مطرح کردند.
سُفره دل کارگران هپکو برای رییس جدید دادگستری استان مرکزی باز شد
به گزارش ایصال نیوز، حجت الاسلام عبدالمهدی موسوی رییس کل دادگستری استان مرکزی که به تازگی در این جایگاه منصوب شده است، پس از بازدید از بخش های مختلف شرکت هپکو، در نشستی مطالبات کارگران را شنید.

در این جلسه که بدون حضور جشمید غلامی مدیرعامل شرکت و زندی رییس هیات مدیره شرکت برگزار شد و در واقع آنان برای ارائه گزارش عملکرد ۸ ماهه خود در این جلسه حاضر نشدند، اعضای شورای کار و برخی از کارگران مطالبات خود را شرح دادند.

رییس شورای اسلامی کار شرکت هپکو در این نشست با تاکید بر اینکه هپکو از زمان واگذاری به بخش خصوصی به چنین روز اسفباری افتاده است چراکه به افرادی که به دنبال سود و منفعت خود بودند، واگذار شد، گفت: اولین سهامدار شرکت شخصی به نام عطاریان بود که بدون سرمایه و نقدینگی سهام شرکت را در اختیار گرفت و با وجود اینکه باید اقساط وام ۶۰ میلیاردی را پرداخت می کرد، بدون پرداخت یک قسط سهام را به نام خود زد.

رضا عبدلی با بیان اینکه هپکو بزرگترین شرکت تولیدکننده ماشین آلات راهسازی در سطح خاورمیانه است و تولیدات آن قابل رقابت با شرکت های بزرگی همچون لیبهر، کوماتسو و ولوو است، افزود: با اینکه عطاریان به اراک آمد و حکم بازداشت وی نیز صادر شده بود، اما مشخص نشد که چگونه از این حکم رهایی یافت و حتی بدون آنکه رقمی وارد شرکت کند، با بالا آوردن بدهی هزار میلیاردی، ۲۱۰ میلیارد تومان نیز مطالبه کرد و در نهایت شخصی به نام احمدپور به عنوان سهامدار انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه احمدپور هپکو را به قیمت ۱۰ میلیون تومان خرید و متعهد شد که ۳۰۰ میلیارد تومان کار برای شرکت فراهم کند، گفت: وی نه تنها این وعده را عملیاتی نکرد، بلکه شرایط را به شکلی پیش برد که ۶ ماه حقوق معوق برای کارگران به بار آورد و پرسنل را به کف خیابان کشاند و سهام را ۸۰۰ برابر افزایش داد در حالی که یک ریال به شرکت تزریق نکرد.

عبدلی با تاکید بر اینکه تا به حال کسی به فکر احیا هپکو نبوده و از دستگاه قضایی خواستار حسابرسی شرکت هستیم، گفت: مکرر بیان می شود که هپکو معوقات کارگری ندارد در حالی که کارگران هنوز از سال ۹۵ و ۹۶ دارای معوقه هستند، این درد است که کارگر هر روز صبح در محل کار حاضر شود و تا ظهر کف کارخانه بنشیند و به خانه برگردد. کارگران این شرکت آینده و امنیت شغلی ندارند و درست در همین شرایط رسانه ملی در گزارشی اعلام می کند هپکو به چرخه تولید برگشته است در حالی که کارگر بیکار کف کارخانه نشسته است.

وی تصریح کرد: با تولید ۱۰ دستگاه ماشین آلات در یک سال که نمی شود حقوق کارگران شرکتی با این عظمت را تامین کرد و متاسفانه مدیرعامل هم هر هفته به بهانه کرونا شرکت را تعطیل می کند.

رییس شورای اسلامی کار شرکت هپکو با اشاره به اعتراضات خیابانی و بستن ریل راه آهن توسط کارگران شرکت و ابراز پشیمانی از این اقدامات، گفت: باید عامل این رفتار کارگران پیدا شود، کارگر کتک خورد، توهین شنید، دادگاهی شد، زندان رفت تا هپکو احیا شود، امروز همه ارکان نظام و سران قوا شرایط هپکو را می دانند اما کاری نمی کنند و حس می کنیم در تهران افرادی به دنبال از بین بردن هپکو هستند.

عبدلی خواستار تعیین تکلیف سهامدار و وضعیت مالکیت شرکت شد و افزود: دولت ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام به شرکت داد که بابت پرداخت حقوق صرف شد، اما در مقابل یک درصد سهام شرکت را به قیمت ۹۸ میلیارد تومان فروخت پس نباید منتی سر کارگران هپکو بگذارند بلکه باید برای احیای این صنعت بزرگ تلاش کنند.

در این نشست نایب رییس شورای اسلامی کار هپکو نیز با طرح این سوال که آیا در بدنه دولت عزمی برای حل مشکل هپکو وجود دارد؟ بیان کرد: هپکو در روزگاری برای صنعت هسته ای کشور تولیداتی داشته است، اما به نظر می رسد جریانی در بیرون مرزها در قالب جریان نفوذ وجود دارد که به دولت اجازه نمی دهد مشکل هپکو حل شود.

ابوالفضل رنجبر یکی از جدی ترین مطالبات کارگران شرکت هپکو را حسابرسی ویژه عملکرد از زمان واگذاری شرکت تا مدیریت فعلی دانست و گفت: این حسابرسی باید از آخر به اول صورت گیرد چراکه مدارک و اسناد بسیاری وجود دارد که حاکی از تخلفات جدی در این مجموعه است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت هیچ کاری برای تولید ندارد، اظهار کرد: ظرفیت تولید این شرکت سه هزار تن است و در سال واگذاری (سال ۱۳۸۵) ۲۰۰۸ دستگاه تولید داشته است، ولی در سال های بعد نیز روند نزولی تولید را طی کرد و طی دو سال اخیر اصلا تولید نداشت، با تولید ۱۰ دستگاه در سال هم نمی توان حقوق پرسنل را تامین کرد.

رنجبر با بیان اینکه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت طی ۸ ماه اخیر هیچ عملکردی نداشته اند و باید عزل شوند، افزود: مدیرعاملی که ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان حقوق می گیرد وظیفه دارد که نقدینگی و کار ایجاد کند، اگر نمی تواند باید استعفا دهد، آنها تمام ۸ ماه اخیر گفته اند که در حال مذاکره هستند ولی در این مدت کوچکترین جسارتی توسط آنها صورت نگرفته است. ۸ ماه از حضور این افراد در مدیریت شرکت گذشته است پس چه زمانی می خواهند کار و نقدینگی به شرکت تزریق کنند؟ تمامی این عملکردها به پلیس امنیت ارائه شده است، اما زمانی که کارگر امنیت شغلی نداشته باشد دست به اعتراض می زند.

وی تصریح کرد: روغنی مدیرعامل هلدینگ هپکو ۶ ماه پیش استعفا داده است و در جلسه با رییس قوه قضاییه نیز اعلام کرد که حق امضا ندارد و طبق گفته دستگاه قضا به دلیل داشتن بدهی حق امضا ندارد، مسلما چنین مدیرعاملی انگیزه کار کردن ندارد، از طرفی تمامی اعضای هیات مدیره نیز می گویند استعفا داده ایم پس چرا حقوق دریافت می کنند؟

نایب رییس شورای اسلامی کار هپکو با اشاره به حضور سه وزیر در اراک و مصوبه سال ۹۳ مبنی بر تولید ۲۴۰۰ دستگاه توسط شرکت هپکو که تا به امروز به انجام نرسیده است، گفت: سال گذشته وزیر کار فعلی که در سال ۹۳ وزیر صنعت بود به اراک سفر کرد، در آن سفر پرسیدم که چرا تولید یک دستگاه هم به شرکت داده نشد جواب داد بودجه مملکت مشکل دارد! متاسفانه تمامی مصوبات فقط روی کاغذ است.

وی تصریح کرد: خواسته شرکت هپکو واگذاری به ایمیدرو است، این موضوع را نیز به مقام معظم رهبری منتقل کنید. اخیرا شنیده ایم که صحبت از واگذاری به ایمیدرو است اما در پشت پرده موضوع بر سر واگذاری به کنسرسیوم معادن است، ما صراحتا با واگذاری به کنسرسیوم مخالف هستیم، هپکو باید به دولت بازگردد و برای سه تا چهار سال اسمش از لیست واگذاری خارج شود تا به رونق تولید برسد.

رنجبر با اشاره به اینکه جریان نفوذ در حال ورود به بدنه کارگری است، گفت: لازم است به مسئله دادگاه برخی از کارگران نیز رسیدگی شود، در حال حاضر برای دو نفر از کارگران در دادگاه انقلاب پرونده تشکیل شده است و لازم است مشکل آنها نیز حل شود، مسائل هپکو صنفی و کارگری است و نباید امنیتی به آنها نگاه شود.

 یکی از کارگران شرکت هپکو در این نشست بیان کرد: ما خسته شده ایم، اما ناامید نشده ایم و به احیای هپکو و آینده شرکت امید داریم.

میرناصری بیان کرد: نمی دانم چرا افرادی که به عنوان مدیر برای شرکت هپکو انتخاب می شوند در پی تعطیلی شرکت هستند. هپکو راه نجات دارد، اما برخی طوری وانمود می کنند که گویی این شرکت باید تعطیل شود و مدیرانی برای آن انتخاب می کنند که هیچ اطلاعاتی از شرکت ندارند و حتی نمی توانند نام ماشین آلات این شرکت را بیان کنند. شنیده ایم که برخی از مسئولان عنوان کرده اند که تا سال ۱۴۰۳ صبر کنید، آن زمان هپکو دیگر نیروی کار نخواهد داشت و می توان هر کاری با اراضی آن کرد. وی خواستار استفاده از توان کارشناسان ارشد این شرکت که امروز منزوی شده اند در تصمیمات و موضوعات مربوط به هپکو شد.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما