plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
کد مطلب : ۳۴۲۲۸

هم‌شاگردی سلام؛ آغاز سال تحصیلی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز

سال تحصیلی دانش‌آموزان رسماً از امروز اول مهر آغاز و ۱۰۵ هزار مدرسه آماده میزبانی از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ هستند؛ سال تحصیلی‌ای که با شعار «مدرسه قوی؛ ایران قوی» آغاز می‌شود.
هم‌شاگردی سلام؛ آغاز سال تحصیلی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، علیرغم فراز و فرودهای سال تحصیلی گذشته از حواشی سیاسی و اغتشاشات و استشمام بوی نامطبوع در برخی مدارس که بهانه‌ای برای تلاش‌ نافرجام عده‌ای برای تعطیلی مدارس بود تا مباحث داغ و جنجالی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و بازشدن گره قدیمی رتبه‌بندی معلمان، با مدیریت و ساماندهی این مباحث، از امروز (شنبه اول مهرماه) رسما سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ آغاز و درهای مدارس به روی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز گشوده می‌شود.

شاید در همین راستا بود که رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ۲۹ شهریور در مراسم جشن شکوفه‌ها اعلام کرد که درحالی سال تحصیلی جدید با شعار «مدرسه قوی؛ ایران قوی» آغاز می شود که «برخی دنبال این بودند مدرسه سر وقت شروع نشود.»

امسال از تعداد کل ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اولی و حدود ۹ میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی دانش آموزان در پایه‌های متوسطه اول و دوم سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته ساعت شروع کلاس درس و نه آغاز فعالیت مدارس، با رعایت ساعت مصوب در هر دوره تحصیلی، برای مقطع ابتدایی ۸ صبح و برای مقاطع اول و دوم متوسطه ۷:۳۰ صبح تعیین شده است که مدارس می‌توانند نیم ساعت قبل از آغاز، کلاس درس را برای برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و تندرستی برنامه‌ریزی کنند.

 امسال به طور کلی در دولت سیزدهم بیش از ۵۸۰۰ پروژه در قالب ۲۷۸۰۰ کلاس درس با زیربنای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع و با تلاش خیرین و گروه‌های جهادی تحویل آموزش و پرورش شده است و برای مهر امسال نیز بیش از ۲۰۰۰ پروژه به استعداد ۱۰ هزار کلاس درس بهره برداری شده است.

همچنین در این میان نزدیک به ۶۴ درصد از پروژه‌های آموزشی و تربیتی افتتاح شده مربوط به روستاها و نقاط حاشیه شهر و بیشترین پروژه نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با تحویل بیش از ۳۰۰۰ کلاس درس است. بر اساس آمارهایی که مسئولان آموزش و پرورش ارائه کرده‌اند فقط در دو سال نخست این دولت ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی جمع آوری و مدارس نوساز با کیفیت، تحویل مناطق روستایی، مرزی و عشایری شده است.

امسال همچنین با اخذ مجوز تدریس بازنشسته‌ها برای جبران کمبود معلم امسال حدود ۷۵ هزار معلم جذب وزارت آموزش و پرورش شدند که حدود ۲۸ هزار نفر آنها از طریق آزمون آموزگاری مقطع ابتدایی و ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر از طریق آزمون دبیری و هنرآموزی و مابقی از طریق دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به کار گرفته می‌شوند.

از سوی دیگر مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی نیز از سوی سازمان اداری و استخدامی صادر شده است.

اواخر مهرماه نیز قرار است با برگزاری آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان، یکهزار کاردرمانگر و گفتاردرمانگر جذب وزارت آموزش و پرورش شوند. با این وجود نباید از این نکته غافل شد که وزارت آموزش و پرورش همچنان با کمبود نیرو دست و پنجه نرم می‌کند و به گفته شخص وزیر آموزش و پرورش «آموزش و پرورش درحالی سال‌ را آغاز می‌کند که بیش از ۲۰۰ هزار معلم کسری دارد.» از همین رو برای امسال مجوز تدریس بازنشسته‌ها تا سقف ۲۴ ساعت در هفته اخذ شده است تا با این کار تا حدودی کمبود معلم در برخی از نقاط کشور برای سال تحصیلی جدید جبران شود.

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و با احتساب ۱۶ میلیون دانش آموز، جمعیت ۳۲ میلیونی والدین آنها و جمعیت حدودا یک میلیون نفری فرهنگیان، حدود ۵۰ میلیون ایرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش می‌شوند. بنابراین اهتمام به مسائل تربیتی و آموزشی دانش آموزان، معیشت و مسائل صنفی معلمان و اتخاذ تدابیری برای آرامش روان خانواده‌ها و همراه ساختن آنها با اهداف نظام تعلیم و تربیت، مسئولیتی سنگین بر دوش وزارت آموزش و پرورش گذارده و انتظارات از بزرگترین وزارتخانه کشور را بالا برده است./ایرنا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما