plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۳۳۲۷۲

دو راهی پوتین بعد از «شورش واگنرها»

یک نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است که شورش واگنر یک جرقه اساسی بود و با توجه به شرایط جنگ میان روسیه و اوکراین، این شورش ناموفق دو راه را در پیش روی پوتین می‌گذارد اینکه پوتین را به سمت واقع گرایی ببرد یا به سمت انتحار. اینکه پوتین به سمت واقع گرایی حرکت کند، بیشتر است.
دو راهی پوتین بعد از «شورش واگنرها»
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا درباره شورش گروه واگنر و واکنش پوتین و غرب به این اتفاق گفت: شورش گروه واگنر چالش بین روسیه و غرب را با چند ملاحظه جدی رو به رو کرد. یکی از این ملاحظات این است که پوتین یکی از مهم‌ترین نقاط ضعفش در طول قدرت‌گیری‌اش را تبدیل به عامل تهاجمی کرد و دلهره‌ای را به جان غربی‌ها انداخت؛ اینکه اگر غرب و آمریکا، پوتین را تحمل نکنند ممکن است گرفتار این مساله شوند که یک گروه جانی سازمان یافته کلید سلاح‌های هسته‌ای یکی از قدرت‌های هسته‌ای دنیا را در اختیار بگیرد. این مساله تا جایی نگران‌کننده است که افرادی مثل ترامپ و نومحافظه‌کاران در اروپا و آمریکا معتقدند که نباید جنگ اوکراین تا جایی پیش رود که امکان ایجاد شرایط پیش‌بینی ناپذیر به وجود آید.

وی ادامه داد: دومین ملاحظه‌ای که به واسطه شورش گروه واگنر پوتین از آن استفاده کرد این بود که سعی کرد با فرار به جلو، فرمانده واگنر و بدنه طرفدارانش را به بلاروس منتقل کند و این کار چند روز بعد از ارسال تجهیزات حساس و موشک‌های هسته‌ای به بلاروس انجام شد و دلهره‌ای را در مرز اروپا ایجاد کرد و برای اولین بار جهان را به شروع جنگ نامتقارن با دسترسی به تسلیحات هسته‌ای توسط یک گروه غیردولتی رو به رو کرد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جریان طرفدار جنگ اوکراین اقدام گروه واگنر را یک رخنه در سد پوتین دیدند و بر این نظرند که شاید پوتین در شرایط روسیه ۱۹۱۷ میلادی قرار گیرد و بپذیرد که از پیش‌روی‌های انجام داده عقب‌نشینی کند. اگر این را بپذیرد حداقل اوکراین از زیر بار جنگ خلاص می‌شود. آنها امیدوارند با این شرایط پوتین با حفظ خودش و گذر از بحران به یک سازش تن دهد.

فلاحت پیشه افزود: شورش گروه واگنر دو راه را در پیش روی پوتین می‌گذارد اینکه پوتین را به سمت واقع گرایی ببرد یا به سمت انتحار. اما من معتقدم اینکه پوتین به سمت واقع گرایی حرکت کند، بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد که ایران در این میان باید برای این شرایط خود را آماده کند چرا که امکان کاهش تنش بین روسیه و اوکراین و غرب به شدت افزایش یافته است.

فلاحت‌پیشه گفت: شرایط انتظار در جنگ اوکراین شکل گرفته است و جنگ مقداری فروکش کرده است و روسیه به مسایل داخلی خودش متوجه است و غرب و اوکراین سعی دارند به آتش جنگ و گسترش شرایط ناپایدار که ممکن است پوتین را به سمت انتحار ببرد یا به سمت در اختیار گرفتن کلید هسته‌ای دامن نزنند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با ارزیابی شرایط فعلی جنگ اوکراین افزود: اگر بپذیریم که بعد از دو سال پوتین به سمت واقع‌گرایی می‌رود، شورش گروه واگنر یک جرقه اساسی بود و این امکان الان فراهم است که غرب اجازه ندهد واگنر به سمت انتحار برود و پوتین را به سمت یک عقب‌نشینی مسالمت‌آمیز و آبرومند سوق دهند.

وی تصریح کرد که امکان رسیدن به شرایط آتش بس اکنون بیشتر از قبل است و باید نسبت به این مساله با حساسیت برخورد کرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما