plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۳۳۲۴۴

چالش‌های قانونگذاری اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی

تیه‌ری بروتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در واکنش به تبعات نگران‌کننده مقررات تازه هوش مصنوعی گفت: «نگران نباشید. هیچکس این بازار را ترک نمی‌کند.»
چالش‌های قانونگذاری اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، وی در ادامه به یورونیوز تاکید کرد:« این بزرگترین بازار دیجیتال در جهان است. بنابراین هیچ کس نمی تواند به خود اجازه ترک آن را بدهد.»

به گفته آقای بروتون، بازار اتحادیه اروپا بزرگتر از بازار آمریکاست؛ بنابراین نمی‌توان از آن به سادگی چشم‌پوشی کرد.

اظهارات کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا در بحبوحه مذاکرات مربوط به قانون هوش مصنوعی ایراد می شود؛ قانونی بلندپروازانه که هدف آن مهار استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی و کسب اطمینان از به کار‌گیری این فناوریِ رو به تکامل در چارچوب ارزش‌های اساسی مورد تاکیدِ اتحادیه اروپا عنوان شده است.

پیش‌نویس ارائه شده از این قانون به نوعی نخستین تلاش جهانی برای قاعده‌مند سازی استفاده فراگیر از هوش مصنوعی از طریق یک رویکرد انسان محور و مبتنی بر ریسک به حساب می‌آید.

موفقیت یا شکست احتمالی این تلاش همگانی برای مدیریت سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت بالقوه می‌تواند بر قوانین مشابه در سایر کشورهای جهان نیز تأثیر بگذارد.

تیه‌ری بروتون می‌گوید: «ما فقط هوش مصنوعی را تنظیم نمی کنیم. تصمیم گرفته‌ایم فضای دیجیتال خود را نیز سازماندهی کنیم.»

اما قانون هوش مصنوعی که از هم‌اکنون با هزاران مورد پیشنهاد اصلاحیه و نیز رایزنی‌های شدید همراه شده، شک و تردید‌هایی را در بطن صنعت دیجیتال که این قانون سعی در ساماندهی آن دارد، برانگیخته است.


اظهارات ماه گذشته سم آلتمن، کارآفرین و هیئت مدیره مؤسسه غیرانتفاعی «اوپن ای‌آی» مبنی بر احتمال ترک بازار اروپا سر و صدای زیادی به پا کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده و عرضه کننده چت‌بات موسوم به ChatGPT گفته بود اگر «اوپن ای‌آی» نتواند خود را با قوانین در دست تصویب هوش مصنوعی در اروپا تطبیق دهد این بازار را ترک می‌کند.

آلتمن اما بعد از این اظهارات که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، عقب‌نشینی کرد و گفت که او و شرکتش در حال حاضر «هیچ برنامه‌ای» برای خروج از اروپا ندارند.

تیه‌ری بروتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا در سفر اخیری که به سانفرانسیسکو داشت در باره مقررات در دست تصویب هوش مصنوعی در اروپا با آقای آلتمن گفتگو کرده بود.

وی در این سفر همچنین با روسای چند غول دیگر فعال در عرضه فناوری‌های نوین و صنعت دیجیتال از جمله مارک زاکربرگ و لیندا یاکارینو، مدیر عاملان شرکت متا و توییتر دیدار و گفتگو کرده بود.

آقای بروتون در خصوص دیدارش با سم آلتمن به نقل از او گفت که از سخنانش برداشت درستی صورت نگرفته و اینکه مدیرعامل «اوپن ای‌آی» گفته است عاشق مقررات است و از آن تبعیت خواهد کرد.

به گفته کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، کار سیاستمداران تنظیم قوانینی به منظور ایمن سازی محیط‌های دیجیتال برای استفاده امن شهروندان است و شرکت‌های فناوری نیز ملزم به پیروی از این قوانین هستند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما