plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۳۳۰۶۷
سالروز شهادت امام محمد جواد(ع)

اندرز امام جواد (ع): هیچ چیز مثل «بدعت»، دین را از بین نمى برد

هیچ چیز مثل «طمع»، مرد را تباه نمى کند
امام جواد علیه السلام فرمود: دین سرفرازى است، و دانش، گنج است، و سکوت نور است، و نهایت زهد پاکدامنى است، و هیچ چیز مثل بدعت دین را از بین نمى برد، و هیچ چیز مثل طمع مرد را تباه نمى کند، و به واسطه (صالح بودن) رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند، و بلا به وسیله دعا بر طرف مى گردد.
اندرز امام جواد (ع): هیچ چیز مثل «بدعت»، دین را از بین نمى برد
حضرت امام محمد تقی جوادالائمه در شب دهم ماه رجب سال 195 هجری به دنیا آمد. مورخان و محدثان نسبت به سال ولادت باسعادت نهمین پیشوای شیعیان، حضرت امام محمد تقی علیه السلام، اتفاق نظر دارند و همگی تولد آن بزرگوار را به سال 195 هجری در مدینه منوره نوشته اند و به ماه و روز میلاد اختلاف نظر دارند. امام هشتم شیعیان، نام مولودش را به نام جدش رسول خدا (ص) محمد گذاشت.

لقبهای زیادی برای پیشوای نهم (ع) ذکر شده است از جمله: تقی، جواد، مرضی، متوکل، متقی، زکی، متجب، مرتضی، قانع، عالم ربانی، رضی، مختار، صادق، صابر و فاضل. ولی مشهورترین لقب های امام نهم (ع) تقی و جواد است.

شهادت جوادالائمه
امام جواد علیه السلام در جامعه اسلامی از موقعیت بالایی برخوردار بود و در امور مربوط به امامت فعالیت گسترده ای داشت. از این رو معتصم عباسی هنگامی که به خلافت رسید، آن حضرت را به بغداد احضار کرد تا او تحت نظر خود داشته باشد و از گسترش نفوذ امام(ع) جلوگیری کند. شکست علمی فقهای درباری، از جمله قاضی القضات را به سعایت امام (ع) وا داشت.

قاضی القضات وقت، عمل خلیفه به فتوای امام و رد فتوای علمای درباری را شکستی برای دستگاه خلافت و پیروزی برای امام جواد جلوه داد و معتصم با شنیدن سخنان قاضی متوجه عمق خطر شد و تصمیم گرفت هر چه زودتر نقشه قتل امام (ع) را اجرا کند.

 امام محمد جواد علیه السلام در آخر ذیقعده سال 220 هجری در حالی که 25 سال از عمر پربرکتش می گذشت با نقشه زهرآگین معتصم به شهادت رسید و پیکر پاکش در کنار جد بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر (ع) در قبرستان قریش در بغداد به خاک سپرده شد.

بارگاه ملکوتی این دو پیشوای معصوم به کاظمین معروف است و زیارتگاه و کعبه آمال شیفتگان حق و دوستداران مکتب امامت و ولایت است.

* گلچینی از احادیث امام نهم(ع)

اندرز امام جواد (ع): هیچ چیز مثل بدعت دین را از بین نمى برد 

 چنان ‌که ‌لقب ‌جواد حاکی ‌از آن‌ است‌ که ‌آن ‌حضرت‌ اهل ‌دهش ‌و بخشش‌ و به ‌ سخاوت مشهور بود ایشان ‌در آغاز هر ماه‌ صدقه ‌ می‌داد، با مردم ‌به ‌نیکی‌ معاشرت‌ می‌کرد و برای ‌رفع‌ گرفتاریهای‌ مردم ‌نزد صاحبان ‌مناصب شفاعت ‌ می‌کرد،
در برخی منابع تعداد احادیث امام جواد (ع) 250 عدد ذکر شده است در ادامه برخی از توصیه های این امام بزرگوار را مرور میکنیم:

وَقالَ الْجَوادُ علیه السلام: اَلدّینُ عِزٌّ وَالْعِلمُ کَنزٌ وَالصَّمْتُ نُورٌ وَغایَهُ الزُّهدِ ألوَرَعُ وَلاهَدْمَ لِلدّینِ مِثْلُ الْبِدَعَ وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ وَبِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِیـَّهُ وَبِالدُّعاءِ تُصْرَفُ الْبَلِیَّهُ.

امام جواد علیه السلام فرمود: دین سرفرازى است، و دانش، گنج است، و سکوت نورى است، و نهایت زهد پاکدامنى است، و هیچ چیز مثل بدعت دین را از بین نمى برد، و هیچ چیز مثل طمع مرد را تباه نمى کند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند، و بلا به وسیله دعا بر طرف مى گردد.

وَ قالَ الْجَوادُ علیه السلام: لاتُـعاجِلُوا الْأمْرَ قَبْلَ بُـلُوغِهِ فَتَـنْدَمُوا وَلایَطُولَنَّ عَلَیْکُمُ الْأمَدُ فَتَقْسُو قُلُوبُکمْ وَارْحَـمُوا ضُـعَفـاءَکُـمْ وَاطْلُبُوا مِنَ اللّه ِ الرَّحْمَهَ بِالرَّحْمَهِ فیهمْ.

امام جواد علیه السلام فرمود: در هیچ کارى قبل از آنکه وقتش برسد عجله نکنید که پشیمان خواهید شد و زمان انجام آن طولانى نشود که سنگدل خواهید شد و به ضعیفان رحم کنید، و با این کار رحمت خدا را به دست آورید (یعنى اگر به افراد ناتوان رحم کردید، خـداوند به شـما رحـم خواهـد کرد)

وَ قالَ الْجَوادُ علیه السلام: مـَنْ أمِـلَ فـاجِـرا کانَ اَدْنى عُقُوبَتِهِ الْحِرْمانُ.

امام جواد علیه السلام فرمود: هر کس به انسان بدکارى امید داشته باشد، کمـترین عقـوبت او محرومیت و نرسیدن به آرزوى خود است.

وَ قالَ الْجَوادُ علیه السلام: مَـنْ انْـقادَ اِلى الطُّـمَأْنینَهِ قَبْلَ الْخُـبْرَهِ فَقَدْ عَرَّضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَکَهِ وَالْعاقِبَهِ الْمُتِعْبَهِ.

امام جواد علیه السلام فرمود: هر کس قبل از آزمایش نسبت به چیزى اطمینان پیدا کند (بدون آگاهى اعتماد کند) خودش را در معرض نابودى و عاقبتى دردناک قرار داده است.

وَ قالَ الْجَوادُ علیه السلام: قَد عاداکَ مَنْ سَتَرَ عَنْکَ الرُّشْدَ اتّبـاعا لِما تـَهْـواهُ.

امام جواد علیه السلام فرمود: کسى که به دلخواه تو راههاى رشد و ترقّى را از تو پنهان مى کند، با تو دشمنى کرده است. (یعـنى اگر با تـو دوسـت باشـد راههاى خیر و صلاح را به تو نشان خواهد داد).

امام جواد علیه السلام : مَن لَم یَعرِفِ المَوارِدَ أعیَتْهُ المَصادِرُ ؛ امام جواد علیه السلام :کسى که راه ورود به کارى را نشناسد ، راه برون شدن از آن درمانده اش مى کند.

حضرت عبد العظیم علیه السلام از امام جواد علیه السلام چنین روایت مى کند : مَن رَضِىَ بِالعافِیَهِ مِمَّن دُونَهُ رُزِقَ السَّلامَهَ مِمَّن فَوقَهُ ؛ حضرت عبد العظیم علیه السلام از امام جواد علیه السلام چنین روایت مى کند: هر کس از عافیت زیر دستانش خشنود باشد ، از بالا دستش در امان مى ماند.

وقال الامام(ع): طُولُ التَّسویفِ حَیَرهٌ؛ امروز و فردا کردنِ بسیار ، سرگردانى است.
الإمام الجواد علیه السلام : ثَلاثُ خِصالٍ تُجتَلبُ بِهِنَّ المَحَبَّهُ : الإِنصافُ فِی المُعاشَرَهِ، وَالمُؤاساهُ فِی الشِّدَّهِ وَالاِنطِواعِ ، وَالرُّجوعُ إلى قَلبٍ سَلیمٍ . امام جواد علیه السلام : با سه خصلت ، دوستى را به دست مى آورند : انصاف در معاشرت ، همدردى [با دیگران ]در خوشى و ناخوشى ، و داشتن قلبى پاک [از گناهان].

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما