plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۳۲۷۸۶

خرید خودرو غیرممکن شد؛ مردم سوریه در دام قیمت های جنون آمیز گرفتار شده اند

قیمت خودرو در بازار سوریه با وجود عرضه فراوان و کمبود تقاضا همچنان به دلیل رکود تورمی به شدت افزایشی است. هر چند سال گذشته تعداد زیادی از مردم سوریه به عنوان وسیله ای برای پس انداز و صرفه جویی به خرید خودروهای دست دوم روی آوردند.
خرید خودرو غیرممکن شد؛ مردم سوریه در دام قیمت های جنون آمیز گرفتار شده اند
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز و به نقل از وبسایت خبری عرب زبان المیادین، در بازار خودرو در «منطقه المزرعه» در پایتخت سوریه، دمشق، صاحبان دفاتر خودروهای نو و دست دوم، با توجه به رکود در بازارهای داخلی سوریه و به ویژه در دمشق در طی سالیان اخیر، اکنون روزهای زیادی را بدون ثبت حتی یک فروش به پایان می رسانند.

با وجود فراوانی عرضه و کمبود تقاضا، قیمت خودروها همچنان در بازارها به طرز جنون آمیزی افزایش می‌یابد، به نحوی که کاملاً نامتناسب با قدرت خرید سوری‌هاست و داشتن خودروی شخصی - حتی در صورت مستعمل بودن - برای آنها غیرممکن شده است.

بازار "المزرعه" تنها بازاری در دمشق نیست که فروش در آن به ندرت انجام می شود، زیرا بازارهای مختلف خودرو در برزه، خیابان بغداد و المذه با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم، میزان فروش را به سطوح بی سابقه ای کاهش داده اند.

ماجد کپتول، فروشنده خودرو و صاحب یک دفتر خودروهای دست دوم در منطقه مززه در دمشق، به المیادین نت تایید می کند که تعداد زیاد خودروها در بازار منجر به کاهش قیمت نمی شود، بلکه اتفاقی که می افتد این است که دقیقا برعکس است.

وی افزود: به دلیل افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه و عدم رقابت خودروهای جدید در نتیجه ممنوعیت صادرات به سوریه که از آغاز جنگ داخلی 12 سال پیش اعمال شد، در این مدت تعداد زیادی خودرو در اثر این شرایط میدانی بدون تامین خودرو و قطعات وارداتی بازار، آسیب دیدند که دلیل اصلی این شرایط فعلی و رکود فروش است.

در مورد حرکت و روند تجاری در بازارها، کپتول اظهار داشت که عملیات خرید و فروش در سال جاری کاهش قابل توجهی داشته است، اما از طرف دیگر درصد معاملات خودرویی و نقل و انتقالات خودرو دست دوم بین مردم افزایش یافته است.

خودروهای فرسوده در سوریه طی ماه‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی در قیمت‌ها ثبت کردند، زیرا قیمت خودروی Colve محصول سال 1976 به حدود 25 میلیون لیر سوریه (2777 دلار) رسید و در مورد خودروهای نسبتا جدیدتر، قیمت آنها تقریباً سه برابر افزایش یافت.

به عنوان مثال قیمت کیا ریو تاریخ ساخت آن 2007 تا 75 میلیون لیر (8333 دلار) است و در مورد قیمت کیا سراتو، تاریخ ساخت آن 2009 است، حدود 100 میلیون لیر (11100 دلار) است.

علا اصفاری، کارشناس اقتصادی، به المیادین نت تایید می کند که قیمت خودرو در سوریه به دلیل نرخ «گمرک» بر هر خودرویی که وارد این کشور می شود و همچنین وجود مالیات زیاد، بالاترین قیمت خودرو در جهان محسوب می شود. که باعث افزایش قیمت خودرو در داخل سوریه دستکم دو یا سه برابر بیشتر از قیمت آن در بازار واقعی جهان شده است.

اصفاری همچنین تایید می کند که تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات به منظور صرفه جویی ارزی در ابتدای بحران داخلی سوریه، منجر به افزایش سرسام آور قیمت ها در بازارهای خودروهای فرسوده شد که ارزش یک خودروی فرسوده قدیمی معادل 10 هزار دلار است. در حالی که قیمت آن در کشورهای همسایه 3 هزار دلار است.عاملی که بازار خودرو در سوریه را نسبت به کشورهای عربی و خارجی خطرناک و ناسالم می کند.

عوارض گمرکی یا همان چیزی که مالکان و ادارات خودرو به آن «گمرکی» می گویند بسته به نوع خودرو، سال تولید و حجم موتور بین 180 تا 230 درصد قیمت خودرو متغیر است و این موضوع یکی از دلایل اصلی زیان دلالان خودرو است که واردات خود را متوقف کرده اند، این درحالی بود که بخش خصوصی پیش از آن، سالانه حدود 90 هزار خودرو به کشور وارد می کردند.

افزایش جنون آمیز قیمت خودرو در داخل سوریه مستقیماً در قیمت قطعات یدکی اثر گذاشت وباعث شد که تنها در سال گذشته افزایش قیمت به 100 درصد رسید که تأثیر منفی بر مالکان خودرو به ویژه کسانی که در بخش حمل و نقل و صاحبان تاکسی کار می کردند، گذاشت....

«حازم عوض» روزنامه‌نگار اقتصادی سوری اظهار کرد: سوری‌هایی که تجارت خود را در جنگ از دست داده‌اند و مقداری پول با آنها باقی مانده است، با خرید یک خودروی دست دوم، ارتقای جزئی آن و سپس فروش آن به قیمت بالا، به تجارت خودرو روی آورده‌اند. برای به دست آوردن اندک سود مالی معقول.

امروزه مردم عادی سوریه حتی اگر تاریخ ساخت خودرو قدیمی هم باشد حتی به خرید خودرو فکر نمی کنند، قیمت های غیرمنطقی خودروها در بازار مطلقاً با قدرت خرید آنها تناسبی ندارد و در حالی که اکثر مردم به سختی می توانند خرج یک روزشان را تامین کنند. پس چگونه جرأت دارند به داشتن خودرویی که میلیون‌ها لیر هزینه دارد فکر کنند.

سوریه یکی از گران ترین بازارهای خودرو در منطقه به حساب می آید، به عنوان مثال قیمت مزدا زوم 3 حدود 12 هزار دلار است در حالی که قیمت همین خودرو برای مثال در عراق بین 4 تا 6 هزار دلار است. یا در حالی که قیمت کیا ریو در سوریه به 8500 دلار می رسد قیمت آن در لبنان از 5 هزار دلار فراتر نمی رود و این تفاوت قیمت هنگفت، مستقیماً ناشی از شرایط داخلی و نابسامانی اقتصادی، افزایش نرخ ارز، عوارض گمرکی و ... بوده است.

تعلیق واردات در چند سال گذشته، باعث شده تعداد زیادی از مردم سوریه به خرید خودروهای دست دوم به عنوان راهی برای صرفه جویی و کاهش در هزینه ها، به ویژه با تغییر نرخ تبدیل دلار آمریکا در برابر لیر سوریه، روی آوردند...

گفتنی است، رکود تورمی در سوریه به حدی رسیده که قیمت محصولات خودروی ایرانی سایپا که قیمت آن از حداقل 5 میلیون لیره سوریه تا 9 میلیون لیره ختم نمی شود برای کارمند یا کارگری که درآمد ماهانه آنها از حداقل 130 هزار و در بهترین شرایط تا 600 هزار لیره سوریه تجاوز نمی کند، قیمتی رویایی و غیر منطقی است. هر دلار تقریبا معادل 3250 لیره سوریه است.

انتهای پیام/*
۱
مترجم : احمد امینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما