plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۲۴۳۴

خطر بیخ گوش ذخایر آبی آسیا

محققان اعلام کردند قطع آب مرتبط با تغییرات اقلیمی در سیستم آبی مهم هندو-کوش-هیمالیا خطری برای توسعه اقتصادی و امنیت انرژی در ۱۶ کشور است و اقداماتی عملی برای حفاظت جریا آب منطقه ای نیاز است.
خطر بیخ گوش ذخایر آبی آسیا
به گزارش سرویس اجتماعی و محیط زیست ایصال نیوز و به نقل از رویترز، اتاق فکر خطر آب چین اعلام کرد حوزه های آبی از ۱۰ رودخانه اصلی که از منطقه هندو-کوش-هیمالیا جاری می شوند ذخیره آبی برای ۱.۹ تریلیون انسان را تامین می کنند و ۴.۳ تریلیون دلار رشد ناخالص داخلی سالانه تولید می کنند و تاثیرات تغییرات اقلیمی مانند ذوب شدن یخ های کوهستان ها و افزایش دما آنها را در معرض خطر قرار داده اند.

محققان هشدار دادند تمامی رودخانه ها با افزایش خطرات آبی مواجه می شوند اگر ما نتوانیم کنترل اوضاع را بدست آوریم و ساختن زیرساخت های انرژی آبی مشکلات را حادتر کردند.

این ۱۰ رودخانه که شامل رود گنگ و براهماپوترا که به هند و بنگلادش سرازیر می شوند، رودخانه های یانگتزه و زرد چین در کنار رودخانه های مرزی مانند مکونگ و سالویین می شوند.

این رودها تقریبا سه چهارم انرژی آبی و ۴۴ درصد انرژی زغال سنگی را در ۱۶ کشور از جمله افغانستان، نپال و آسیای جنوب شرقی تامین می کنند.

درحالی که خطرات تغییرات اقلیمی افزایش می یابد کشورها تحت فشار برای ترسیم سیاست هایی هستند که تضمین کننده امنیت آبی باشند.

کارشناسان معتقدند از آنجایی که انتخاب های انرژی می تواند بر روی آب و فقدان آن تاثیرگذار باشد امنیت انرژی باید درباره امنیت انرژی تصمیم بگیرد بدین معنا که امنیت آبی اولویت است.ایر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما