plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۲
کد مطلب : ۳۱۸۳۸
پشت پرده تحرکات آمریکا در منطقه چیست

اعزام زیردریایی هسته ای و بمب افکن های سنگر شکن آمریکا به خاورمیانه

آیا امریکا با چماق و هویچ در پی اخذ امتیازات ویژه است؟!
وال استریت ژورنال نوشت امریکا جنگنده‌هایی با بمب‌های سنگرشکن و ضد زره به خاورمیانه اعزام کرده است. این روزنامه اضافه کرد هدف از این اقدام مهار ایران یعنی مقابله با گروه‌های وابسته به ایران در سوریه و عراق است.
اعزام زیردریایی هسته ای و بمب افکن های سنگر شکن آمریکا به خاورمیانه
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، العالم در گزارشی تحلیلی نوشت: طی چند روز اخیر، منطقه خاورمیانه شاهد تحرکات مشکوک آمریکا و انگلیس بوده است، از اعزام زیردریایی هسته‌ای و جنگنده بمب‌افکن‌های مجهز به بمب‌های سنگرشکن گرفته تا اقدامات دریایی تحریک‌آمیز و نشر اکاذیبی درخصوص وقوع حوادث امنیتی، که هدف از آن ایجاد تنش و القای ناامن بودن منطقه است.

موضوع قابل توجه این است که تحرکات آمریکا و انگلیس در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه خاورمیانه شاهد همگرایی بی‌سابقه میان کشورها و عادی‌سازی روابط دوجانبه است که نمونه بارز این همگرایی، احیای روابط ایران و عربستان سعودی است که در حل و فصل بسیاری از بحران‌های منطقه اثرگذار می‌شود و تاثیرات مثبتی بر تمام کشورها و ملت‌ها از بحران یمن گرفته تا بحران سوریه و بحران لبنان دارد. امری که میدان را برای ائتلاف شر آمریکایی و صهیونیستی، که بزرگ‌ترین بازنده بهبود روابط کشورهای منطقه و برقراری امنیت در آن است، تنگ‌تر کرده است.

به نظر می‌رسد امنیت و ثبات منطقه و منافع مردم و کشورهای آن آخرین چیزی است که آمریکا به آن می‌اندیشد و بلکه آمریکا تمام توان خود را به‌کار گرفته تا به هر طریقی که می‌تواند بر تلاش های صورت گرفته برای کمک به ایجاد فضای امن و مثبت در میان مردم منطقه ضربه بزند. از این رو می‌توان حوادثی را که طی روزهای گذشته در منطقه رخ داده است، در زمره تلاش‌های آمریکا برای تشدید تنش و متشنج کردن فضای منطقه قرار داد.

یکی از اقدامات جنجالی آمریکا برای بر هم زدن روابط کشورهای منطقه این بود که بعد از آنکه یک نفتکش حامل محموله آمریکایی- با پرچم جزایر مارشال- به یک لنج ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس برخورد کرد و در نتیجه آن، دو نفر مفقود و شماری از خدمه کشتی زخمی شدند، این نفتکش بر خلاف قوانین بین‌المللی که در چنین موقعیتی می‌بایست به کمک کشتی و زخمی‌ها اقدام کند، اقدام به فرار از خلیج‌فارس کرد. بلافاصله نیروی دریایی ارتش ایران کشتی متخلف را توقیف و به سمت آب‌های ساحلی کشور هدایت کرد.

یکی دیگر از تلاش‌های مذبوحانه آمریکایی‌ها برای سنگ‌اندازی در روند ایجاد همگرایی میان کشورهای منطقه، اعزام جنگنده‌های مجهز به بمب‌های سنگرشکن به این منطقه بوده که هدف از آن، به نوشته وال استریت ژورنال، ایجاد بازدارندگی در برابر ایران در منطقه است.

موضوع قابل توجه این است که در شرایطی که همه ناظران روند همگرایی منطقه را مثبت و بی‌سابقه توصیف کرده‌اند، نیازی به این همه حضور شتابان نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه نیست.

پیشتر نیز خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به نقل از فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی این کشور، که مقر آن در بحرین است، نوشته بود که زیردریایی هسته‌ای آمریکا “یو اس اس فلوریدا” در مسیر حرکت به منطقه خاورمیانه و هدف از آن "تقویت امنیت و ثبات دریایی در این منطقه است"!

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به نقل از مسئولان آمریکایی نوشته است، واشنگتن اطلاعاتی درباره برنامه ایران در خصوص انجام حملات قریب‌الوقوع در منطقه دریافت کرده است و هدف از اعزام زیردریایی هسته‌ای ایجاد بازدارندگی در برابر همپیمانان ایران و جلوگیری از حملات آنها به منافع واشنگتن و همپیمانانش است!

برای رد ادعاها و دروغ‌های آمریکا مبنی بر تمایلش به ایجاد امنیت در منطقه نیازی به دلیل و برهان نیست. کشورهای منطقه خودشان بیشترین تمایل را برای برقراری امنیت در منطقه دارند لذا تصمیم گرفته‌‍اند دروغ‌های آمریکا را نادیده بگیرند و بر تقویت پیوندهایی که آنها را به همدیگر پیوند می‌دهد از جمله جغرافیای مشترک، تاریخ مشترک، سرنوشت مشترک، امنیت واحد و منافع مشترک، تلاش کنند. ولی به نظر می‌رسد این رویکرد، موردپسند آمریکا نیست که برای ایجاد هرج و مرج و درگیری‌ها و فتنه‌ها در منطقه تلاش می‌کند تا بستر را برای حضور غیرقانونی خود فراهم سازد.

انگلیس نیز در راستای همسو شدن با سیاست آمریکا و به عنوان نزدیک‌ترین و قوی‌ترین متحد این کشور، با طرح دروغ‌هایی بسیار سخیف وارد خط بحران در منطقه شده است به‌ویژه دروغی که روز گذشته آژانس عملیات تجاری دریایی انگلیس منتشر و ادعا کرد که گزارش‌هایی مبنی بر حمله به یک کشتی در جنوب شهرک ساحلی "نشطون" واقع در استان المهره" یمن دریافت کرده است.

این آژانس در بیانیه‌ای افزود که به سمت کشتی مذکور تیراندازی شده است سه قایق نیز در محل مشاهده شده‌اند که هر کدام 3 یا 4 سرنشین داشتند. این خبر که مانند بمب در رسانه‌ها منفجر شد و به عنوان شاهدی دیگر بر نبود امنیت در منطقه گزارش شد توسط همین منبع انگلیس نیز رد شد به نحوی که این منبع اعلام کرد که این کشتی "هدف حمله قرار نگرفته" بلکه "تصادف کرده است".

این اقدامات آمریکا و انگلیس را می‌توان در زمره تلاش‌های مذبوحانه آنها برای متوقف کردن چرخه شتابتده همگرایی میان کشورهای منطقه و رویکرد عمومی این کشورها برای حفظ امنیت به دور از عوامل خارجی، قلمداد کرد؛ رویکردی که خشم آمریکا و حتی همپیمانانش را برانگیخته است، موید این امر نیز گفته‌های چارلز دان دیپلمات سابق آمریکا است که صراحتا گفته است: تصمیم آمریکا برای استقرار زیردریایی هسته‌ای "یو اس اس فلوریدا" در خاورمیانه ارسال پیامی به عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه خلیج‌فارس است با این مضمون که دیپلماسی چین از نظر کاهش تنش‌های منطقه‌ای مفید است، اما مشکلات اصلی ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس حل نشده است و به این ترتیب آمریکا قوی‌ترین طرف خارجی است که می‌تواند امنیت را در خلیج‌فارس برقرار کند!

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما