plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۳۱۷۴۸
شغل نوظهوری که به زودی فراگیر می شود

مربی هوش مصنوعی شوید و سالی 375 هزار دلار امریکا درآمد داشته باشید!

به زودی 300 میلیون شغل تمام وقت خودکار می‌شود
موسس یک شرکت امنیت سایبری چینی پیش‌بینی کرد که به زودی شغل جدیدی تحت عنوان «مربی هوش مصنوعی» ظهور می کند و فراگیر می شود. شرکت استارت‌آپی هوش مصنوعی آنتروپیک نیز در آگهی استخدامی جدید خود، پیشنهاد درآمد 375 هزار دلاری در سال را به ازای استخدام در ردیف شغلی مربّی هوش مصنوعی و مهندسی سریع کرده است!  
مربی هوش مصنوعی شوید و سالی 375 هزار دلار امریکا درآمد داشته باشید!
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، روزنامۀ ساوت چاینا مورنینگ پست درباره پیامدهای شغلی هوش مصنوعی نوشت؛ همانطور که مشاغل مختلف در سراسر جهان آثار قریب الوقوع تبعات هوش مصنوعی مولد در حال ظهور (AI) را بر حرفۀ خود ارزیابی می‌کنند، حسابداران نیز شروع به تدوین متدهایی کرده‌اند که محصولات مشابه چت.جی.پی.تی را بتوان در حرفۀ حسابداری هضم و حل کرد.

لیو کین، استاد موسسه ملی حسابداری شانگهای، در مقاله ای در این‌باره نوشت: تجزیه و تحلیل وضعیت تجاری یک شرکت، شناسایی ریسک های مالی و تهیه گزارش های مالی، نمونه هایی از این تمهیدات است که خدمات هوش مصنوعی مولد می تواند برخی از وظایف حرفه ای ها را بر عهده گیرد. 

لیو معتقد است که حسابداران باید از فناوری‌های جدید استقبال کنند و کارایی کار خود را با سیستم‌های هوش مصنوعی افزایش دهند و در عین حال خلاقیت های حرفه ای خود را پرورش دهند چرا که فقط در این صورت است که آنها می توانند جایگاه تزلزل ناپذیری در محل کار خود داشته باشند.

در حالی که برخی از کسب و کارها مشتاقانه در پی این هستند که بفهمند استفاده از هوش مصنوعی چگونه باعث افزایش کارایی شغلی در حوزه فعالیت شان می شود، برخی از کسب و کارها نیز ممکن است با توسعه هوش مصنوعی در معرض خطر نابودی قرار گیرند. چت.جی.پی.تی در این باره معتقد است که کلید سازگاری با محیط‌های کاری در حال تحول در جهان، یادگیری مهارت‌های چندوجهی جدید خواهد بود.

مطالعه‌ای که در ماه مارس منتشر شد نشان داد که 54 درصد مشاغل موجود در فضای کسب و کار چین، در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی در دهه‌های آینده قرار دارند. 

محققان دانشگاه مرکزی مالی و اقتصاد در پکن و دانشگاه هال در بریتانیا در «همتا» نوشتند: «به طور نسبی، جایگاه مدیران واحد، امن‌ترین جایگاه شغلی در چین هستند، در حالی که مشاغل مرتبط با وظایف ادراکی و فعالیتی، به شدت مستعد جایگزینی هستند. به گفته محققان این تیم، احتمال آسیب دیدن کارگران مشغول کار در فرآیند تولید محصول و خدمات تجاری بیشتر است.

این پژوهشگران می‌گویند: از آنجایی که مشاغل همراستا با توسعۀ هوش مصنوعی تکامل می‌یابند، کارگران باید با فعالیت‌هایی که نیاز به خلاقیت و هوش اجتماعی بیشتری دارد سازگار شوند.

سیاست گذاران در کشورهای مختلف باید آموزش های شغلی روزآمد و حمایت‌های درآمدی بیشتری را برای کارگران گرفتار در تبعات ویرانگر شغلی سِیل هوش مصنوعی، تدارک ببینند تا فرآیند انتقال شغلی با کمترین تبعات اجتماعی انجام شود.

جولیا چن، یکی از همکاران شرکت کنکوردیا که یک شرکت مشاوره مستقر در پکن است و بر حمایت از توسعه ایمن و سودمند هوش مصنوعی متمرکز است، می گوید: هوش مصنوعی مولد قرار است نقش مهمی در آینده کسب و کار جهانی بویژه در دو اقتصاد بزرگ جهان ایفا کند.

چن در این باره تصریح می کند: «یک سؤال مهم که بر فرآیند جایگزینی تأثیر بسزایی خواهد گذاشت این است که چالش‌های مرتبط با مدل‌های زبانی بزرگ، مانند توهم و سوگیری، تا چه اندازه و با چه سرعتی می‌توانند برطرف شوند.»

او معتقد است حوزه دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مداخله دولت‌ها تا چه حد تأثیرات هوش مصنوعی را در بازار کار تعدیل می کند.

چن می‌گوید: «تنظیم‌کننده‌های چینی مقررات سخت‌گیرانه‌ای را برای مدل‌های هوش مصنوعی مولد پیشنهاد کرده‌اند که حاوی برخی اقدامات بازدارندۀ معقول است اما ممکن است جریان سرمایه‌گذاری در حوزۀ هوش مصنوعی را کُند کُنَد».

درخواست ها برای تمهید قوانین تنظیم مقرراتی در ایالات متحده امریکا نیز از سوی کارشناسان و مردم در حال افزایش است اما به نظر می رسد اجماع سیاسی در مورد اینکه این قوانین چگونه باید باشد با چالش مواجه شود.

در اوایل ماه آوریل، نهاد نظارت بر اینترنت در چین، پیش‌نویس قوانینی را برای سرویس‌های مشابه چت.جی.پی.تی ارائه کرد که توسعه‌دهندگان این تکنولوژی ها را ملزم می‌کند از بکارگیری، نشر و ترویج محتوای تبعیض‌آمیز، اطلاعات نادرست و محتوایی که حریم خصوصی یا مالکیت معنوی را نقض کند، جلوگیری کنند. همه محصولات مولد هوش مصنوعی نیز باید قبل از انتشار برای عموم، فرآیند ارزیابی امنیتی دولتی را طی کنند.

در همین حال، دولت ایالات متحده امریکا در پی رجوع به آراء عمومی در مورد نحوه مواجهه قانونی و چگونگی ایجاد اقدامات کنترلی در حوزه هوش مصنوعی است.

از زمانی که اوپن ای‌آی؛ چت.جی.پی.تی را راه‌اندازی کرد، شرکت‌های بزرگ فناوری چینی عجله داشتند که فناوری‌های رقیب را به بازار عرضه کنند. این شرکت ها عبارت اند از: بایدو، تنسنت، سنس‌تایم، آیفلایتک، هوآوِی و علی‌بابا.

در حالی که محصولات آمریکایی به طور رسمی در چین در دسترس نیست، امّا کاربران چینی اینترنت، راه هایی برای دور زدن فیلترینگ و دسترسی به این محصولات پیدا کرده اند. این در حالی‌ست که هر دو کشور امریکا و چین برای پیشروی در مسابقه هوش مصنوعی با هم رقابت می کنند. 

چن در این باره معتقد است: نگران است که هراس از «عقب ماندن» یا «باخت بازی» در حوزه تسریع سرمایه گذاری و پیشرفت در سیستم های هوش مصنوعی، در غیاب بستۀ ای جامع از حکمرانی خوب، باعث سوء استفاده‌هایی شود.

او در ادامه می افزاید: چیزی که من واقعاً دوست دارم ببینم، مسابقه ای برای رسیدن به اوج است در حوزۀ نحوۀ ادارۀ هوشمندانۀ هوش مصنوعی مولد؛ و نفع مشترک هر دو کشور امریکا و چین در این است که از بهره مندی از مزایای بهره‌وری این سیستم‌ها و در عین حال مدیریت پیامدهای منفی آنها غفلت نکنند.»

در مقاله‌ای که پیشتر درباره امنیت شغلی در عصر هوش مصنوعی منتشر شده است، محققان شرکت «اوپن ای‌آی» دریافتند که مشاغلی که به شدت به مهارت‌های علمی و تفکر انتقادی متکی هستند، برخلاف مهارت‌های برنامه‌نویسی و نوشتن، کمتر در معرض پیامدهای منفی شغلی متأثر از فراگیری هوش مصنوعی در حال تکامل قرار دارند.

برآورد می شود که حدود 80 درصد از جمعیت نیروی کار فعال در ایالات متحده امریکا، دست کم 10 درصد از وظایف شغلی خود را به هوش مصنوعی واگذار خواهند کرد.

این برآورد، مشاغلی را فهرست می‌کند که در آن‌ها مدل‌های زبان هوش مصنوعی می‌تواند باعث صرفه جویی زمانی و مالی مقدار قابل توجهی در زمان لازم و منابع لازم برای انجام وظایفشان شود؛ از جملۀ این مشاغل عبارت اند از: ریاضی‌دانان، حسابداران، روزنامه‌نگاران، کارمندان، مهندسان بلاک چین، تحلیل‌گران تغییرات آب و هوایی و مدیران حوزه فناوری اطلاعات و داده.

محققان شرکت «اوپن ای‌آی» معتقدند که در فرآیند تکاملی هوش مصنوعی، بامجهز شدن این هوش به LLM [مدل زبان بزرگ] یا همان الگوریتم یادگیری عمیق، حدود 15 درصد از تمامی وظایف نیروی کار در ایالات متحده می‌تواند با همان سطح کیفیت و حتی بهتر و به طور قابل توجهی سریع‌تر، توسط هوش مصنوعی انجام شود.

این محققان در این باره می افزایند: این سهم حتی ممکن است به مرور به 56 درصد نیز افزایش یابد.

در یک تحلیل جهانی که در اواخر ماه مارس منتشر شد، گلدمن ساکس تخمین زد که هوش مصنوعی مولد می تواند تا 300 میلیون شغل تمام وقت را بی نیاز از نیروی کار انسانی کند.

بانک سرمایه گذاری ایالات متحده امریکا به تازگی دریافته است که حدود یک چهارم وظایف فعلی مجموعه اش در ایالات متحده و اتحادیه اروپا را می تواند توسط هوش مصنوعی خودکار کند؛ بخش هایی مانند پشتیبانی اداری، حوزه حقوقی و مهندسی.

این شرکت در بیانیه اش می‌گوید: خبر خوب این است که جابجایی کارگران در فرآیند اتوماسیون در طول تاریخ با ایجاد مشاغل جدید جبران شده است، و ظهور مشاغل جدید به دنبال نوآوری‌های فناورانه، بخش عمده‌ای از رشد اشتغال درازمدت را تشکیل خواهد داد و تبعات منفی هوش مصنوعی در حوزۀ کسب و کار را جبران خواهد کرد.

در چین، در سالهای اخیر، نرخ پایین زاد و ولد همراه با پیری سریع جمعیت، منجر به افزایش عدم تعادل جمعیتی شده است، بحرانی که به مدد هوش مصنوعی، می توان آنرا مدیریت کرد. 

در حالی که هوش مصنوعی مولد می تواند انجام وظایف خاصی را خودکار کند و حتی در برخی مشاغل جایگزین انسان شود و این مهم از تبعات منفی هوش مصنوعی برای امنیت شغلی نیروی کار انسانی به شمار می رود، با این همه، این تکنولوژی ممکن است به کاهش فشارها و بحران های ناشی از کاهش نیروی کار جوان در کشورهایی که به سمت پیری جمعیتی در حال حرکت هستند نیز کمک کند.

در مجمع توسعه چین در ماه گذشته که یک رویداد بزرگ با حضور رهبران چینی و ده‌ها مدیر برجسته از سایر کشورها بود؛ ژو هونگی، موسس شرکت امنیت سایبری چینی 360 Security، پیش‌بینی کرد که به زودی شغل جدیدی تحت عنوان مربیان هوش مصنوعی، ظهور می کند و فراگیر می شود. 

او در این باره گفت: فقط با معلمان خوب هوش مصنوعی می توان به هوش مصنوعی آموزش داد که خوب بشنود و خوب را بفهمد!

ژو هونگی با بیان اینکه جوانان منسوخ نخواهند شد، تصریح کرد: فقط کسانی که هنوز از چت.جی.پی.تی استفاده نکرده‌اند یا نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند و چگونه از آن سؤال بپرسند، عقب می‌مانند.

در ایالات متحده امریکا، شغل معلم هوش مصنوعی به تازگی معرفی شده است. شرکت استارت‌آپ هوش مصنوعی آنتروپیک که یک شرکت آمریکایی فعال در حوزۀ هوش مصنوعی است با حمایت و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری گوگل برای ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی تکاملی، به تازگی به دنبال استخدام "مهندس سریع" بوده است.

در آگهی استخدامی این شرکت آمده است: «شما -در این شغل- بهترین روش‌ها را برای ترغیب هوش مصنوعی ما برای انجام طیف گسترده‌ای از وظایف کشف می کنید، سپس این روش‌ها را برای ایجاد کتابخانه‌ای از ابزارها و مجموعه‌ای از آموزش‌ها مستندسازی می کنید تا -این مخزن آموزشی- به دیگران امکان دهد مهندسی سریع -شغل مربی هوش مصنوعی- را بیاموزند. ما برای این شغل، سالانه تا 375000 دلار آمریکا به شما پرداخت می کنیم!

وقتی از چت.جیوپی.تی پرسیده شد که آیا جایگزین انسان در مشاغل خواهد شد یا نه؛ این هوش مصنوعی پاسخ داد: در حالی که هوش مصنوعی ممکن است جایگزین وظایف خاصی در مشاغل شود که وظایفی تکراری هستند یا می توانند به راحتی خودکار شوند، بعید است که -هوش مصنوعی- بتواند جایگزین انسان ها در تمام بخش های شغلی شود. در عوض، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که کار انسان را تقویت کرده و تکمیل کند، و به افراد امکان را می‌دهد تا بر روی کارهای خلاقانه‌تر، پیچیده‌تر و استراتژیک‌تر تمرکز کنند. 

هوش مصنوعی همچنین می تواند توصیه ها و پیشنهادات شغلی به انسان ها ارائه دهد. 

به زودی، در بسیاری از موارد و موقعیت ها، هوش مصنوعی منجر به تغییر شغل افراد می‌شود و افراد را ملزم به توسعه مهارت‌های جدید و سازگاری با محیط کاری در حال تغییر می‌کند.

کلید به حداقل رساندن جابجایی شغلی تمرکز بر مهارت آموزی و ارتقای مهارت کارگران و آماده سازی آنان برای مشاغل نوظهور در آینده است که توسط هوش مصنوعی و سایر فناوری های جدید شکل خواهند گرفت.

*برگردان فارسی این گزارش از سرویس انگلیسی ایصال نیوز، توسط مصطفی امینی انجام شده است. 

انتهای پیام/*
۱۶
مترجم : مصطفی امینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما