plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۰۶۷
تدبیر انگلیس یا اراده امریکا

بحران انگلیسی در تنگۀ هرمز فارسی

وقتی‌که موضوع فنی، بحرانی و تنش‌زا می‌شود
رفتار تنش زای انگلیس در منطقه خلیج فارس از زمانی تشدید شد که انگلیس در راستای همراهی با آمریکا ناوهای جنگی خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کرد. سپس در اقدامی خصمانه توسط تنفگداران دریایی خود نفتکش بزرگ دارای محموله نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد.
بحران انگلیسی در تنگۀ هرمز فارسی
ایصال نیوز - احمد امینی: از روز جمعه و پس از توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران به دلیل نقض قوانین دریایی، دولت انگلیس با واکنش های گام به گام به این حادثه، موضوع توقیف یک نفتکش را از یک بحث فنی تخلف دریایی، مرحله به مرحله به یک بحران سیاسی پیچیده و تنش زا تبدیل کرده است.

در تازه ترین اقدام تنش زا، انگلیس روز شنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، مدعی شده که نفتکش توقیف شده این کشور توسط نیروهای ایرانی در حال حرکت در آبهای سرزمینی عمان بوده است. بریتانیا در این نامه ادعا کرده است که این اقدام نیروهای ایرانی یک دخالت غیرقانونی به شمار می‌رود.

در گام خصمانه دیگری که بحران را پیچیده تر خواهد کرد، روزنامه دیلی تلگراف نوشت کابینه وزیران بریتانیا پس از جلسه مهم دیروز در حال طراحی تحریم‌هایی برای اعمال علیه ایران هستند و جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز قرار است روز دوشنبه اجرای بسته اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را که شامل مصادره احتمالی دارایی‌های ایران می‌شود،را در مجلس نمایندگان انگلستان اعلام کند.

دیلی تلگراف همچنین می‌نویسد که انگلیس ممکن است خواستار بازگشت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران شود.

پنی موردانت وزیر دفاع بریتانیا هم روز شنبه اعلام کرد که نفتکش این کشور در زمان توقیف در آب‌ها عمان حرکت می‌کرد. وی توقیف این نفتکش از سوی ایران را عملی خصمانه توصیف کرد.

پیش از آن «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس صبح روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت که کمیته واکنش اضطراری دولت انگلیس روز دوشنبه بیانیه‌ای را درباره اقداماتی که درباره توقیف نفتکش توسط ایران اتخاذ خواهد شد، ارائه می‌کند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا با بیان اینکه نگران است که ایران با توقیف نفتکش بریتانیایی «مسیر خطرناکی» را در پیش گرفته باشد، افزود: «اقدام روز جمعه در خلیج [فارس] از نشانه های نگران کننده ای حکایت داشت مبنی بر اینکه ایران ممکن است مسیر خطرناک رفتار غیرقانونی و بی ثبات کننده ای را در پیش گرفته باشد.

همچنین در گام دیگری، وزارت خارجه انگلیس در اعتراض به توقیف نفتکش این کشور در آب‌های خلیج‌فارس، کاردار سفارت ایران را احضار کرد.
گام تنش زای دیگر انگلیس برای بین المللی کردن موضوع توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، هماهنگ کردن اتخاذ مواضع تند علیه ایران با کمک آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا و سازمان نظامی ناتو است.

تنها اقدام مثبت انگلیس، تماس تلفنی وزیر امور خارجه انگلستان در شامگاه شنبه با دکتر محمد جواد ظریف ــ که در کاراکاس حضور دارد ــ در خصوص آخرین تحولات مربوط به توقیف نفتکش انگلیسی بود.

رفتار تنش زای انگلیس در منطقه خلیج فارس از زمانی تشدید شد که انگلیس در راستای همراهی با آمریکا ناوهای جنگی خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کرد. سپس در اقدامی خصمانه توسط تنفگداران دریایی خود نفتکش بزرگ دارای محموله نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد. اقدام تنش زایی که طبق گفته مقامات اسپانیایی، انگلیسی ها اخیرا به دستور آمریکایی ها یک کشتی روسی که حامل نفت ایرانی بود را در به اتهام حمل نفت برای سوریه توقیف کرده اند!

مجموع اقدامات غیر حرفه ای اخیر انگلیس، بدون شک بحران توقیف نفتکشها را پیچیده تر و جای هیچ شبهه ای نمی گذارد که انگلیس همانند آمریکا، در منطقه خلیج فارس به دنبال بحران سازی است نه حل بحران.

گفتنی ست پس از توقیف کشتی انگلیسی، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر جمعه 28 تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

انتهای پیام/*




 
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما