plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۲۹۱۱۵

نماینده مجلس: ارجاع افزایش نرخ ارز به «اغتشاشات»، فرار رو به جلوست

متاسفانه حفظ ارزش پول ملی مورد توجه نیست
درحالی که مردم منتظر اقدام عملی دولت و مجلس برای مهار سقوط روزافزون ارزش پول ملی«ریال» و تورم هستند، روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی شاهد انتقاد تند نمایندگان از عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی بود و نمایندگان منتقد وضعیت اقتصادی امروز کشور را به دلیل نابسامانی در حوزه مدیریت دانستند.
نماینده مجلس: ارجاع افزایش نرخ ارز به «اغتشاشات»، فرار رو به جلوست
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه ۴ دی ماه مجلس که با حضور وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی برگزار شد، پیرامون وضعیت موجود در حوزه اقتصادی کشور و تداوم سقوط ارزش ریال در برابر دلار، به بحث پرداختند و برخی نمایندگان با انتقاد از عملکرد دولت و مجلس، وضعیت فعلی مدیریت دولت بر بازار ارز را ناکارآمد ارزیابی کردند.

زنگنه: متاسفانه حفظ ارزش پول ملی مورد توجه نیست. گزارش کمیسیون اقتصادی نیز بر همین مسیر غلط تاکید کرد

محسن زنگنه نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: ارجاع افزایش نرخ ارز به اغتشاشات و خارج از کشور نوعی فرار رو به جلو بوده و ما نیازمند تئوری و راهبرد درست در این مسیر هستیم.

محسن زنگنه در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت گفت: متاسفانه رئیس بانک مرکزی هیچ اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد. رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را تابعی از نرخ تورم می‌داند و معتقد است که هرگاه که نرخ تورم بالا می‌رود به همان میزان نرخ ارز افزایش پیدا کند. متاسفانه حفظ ارزش پول ملی مورد توجه نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی نیز گزارشی ارائه کرد که دقیقا بر همین مسیر غلط تاکید کرد و کمیسیون اقتصادی هم در طرح بانک مرکزی و هم در گزارشی که امروز ارائه کرد کاملا نشان داد که اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی ندارد. بانک مرکزی معتقد است وقتی تورم ۵۰ درصد است قیمت ارز هم باید ۵۰ درصد افزایش یابد. در تیم اقتصادی دولت نرخ ارز را تابع تورم می‌دانند. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم افزایش قیمت خودرو را متاثر از نرخ ارز تلقی می‌کند. این نگاه غلط در تیم اقتصادی دولت وجود دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما صرفا آقای همتی را در بانک مرکزی عوض کردیم اما همچنان سیاست‌های بانک مرکزی همان‌هایی است که در دولت آقای روحانی دنبال می‌شد.

زنگنه گفت: ارز نیمایی ضربه بزرگی به صادرات وارد کرد. کسانی که از استقلال بانک مرکزی صحبت می‌کنند بدانند زمانی که رئیس بانک مرکزی تئوری و راهبرد درستی نداشته باشد و فردی کارآمد نباشد به نتیجه نخواهیم رسید. افزایش نرخ ارز را به اغتشاشات و خارج از کشور ارجاع ندهید چرا که این فرار رو به جلو است.

حیدری گفت: عامل دیگر شرایط نابسامان اقتصادی کنونی خود مجلس است

شهریار حیدری نماینده مجلس گفت: عامل دیگر شرایط نابسامان اقتصادی کنونی خود مجلس است، چرا که مدارای مجلس با وزرای ناکاربلد خیانت به ملت است و باید گفت چرا این افراد را تشویق می کنیم!.

نماینده قصر شیرین در این نشست علنی در تذکری پیرامون وضعیت موجود در حوزه اقتصادی کشور گفت: امروز وضعیت اقتصادی کشور به دلیل نابسامانی در حوزه مدیریت است، به عنوان مثال لایحه بودجه در راستای تصویب، وقت مجلس و دولت را توأمان ۶ ماه به خود اختصاص می دهد، اما با کمال تأسف در حوزه تخصیص علاوه بر بی عدالتی ها باید در دو فصل ملی و استانی تخصیص یابد، با این وجود امروز با گذشت ۷ ماه از ابلاغ قانون بودجه، بودجه بخش استانی ۴ درصد و بخش ملی صرفاً ۶ درصد تخصیص پیدا کرده، یعنی عملاً بودجه ۱۴۰۱ صفر درصد اختصاص داشته است، با این شرایط چرا مجدداً به دنبال تصویب بودجه ۱۴۰۲ هستیم.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس یازدهم ادامه داد: با کمال تاسف باید گفت نه بودجه استانی، نه بودجه ملی و نه مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور هیچکدام تحقق پیدا نمی کند، آیا با این وضعیت انتظار ایجاد اشتغال و ساماندهی بازار مسکن را دارید.

وی افزود: عامل دیگر شرایط نابسامان اقتصادی کنونی خود مجلس است، چرا که مدارای مجلس با وزرای ناکاربلد خیانت به ملت است و باید گفت چرا این افراد را تشویق می کنیم! و متاسفانه با احساس تکلیف ها، اقتصاد و اشتغال و اعتماد به نظام و کشور را نابود کرده ایم، این در حالی است که مقام معظم رهبری چندین بار به مجلس و دولت در این خصوص تذکر داده اند، اما آیا ما عمل کرده ایم؟

ایزدخواه: افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز از آغاز دولت رئیسی، تاکنون را به اغتشاشات اخیر، حواله ندهید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های ما در حوزه ارز غلط است و مدیریت صحیح نیز بر بازار غیر رسمی ارز وجود ندارد.

روح الله ایزدخواه در جریان بررسی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت بیان کرد: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است. یعنی قریب به ۵۰ درصد، نرخ ارز افزایش داشته است. بی دلیل این افزایش را به اغتشاشات و یک ماه اخیر حواله ندهید. دست فرمان شما غلط است، تقاضا برای تبدیل پول ریالی به ارزی ۳۰ سال است که در کشور وجود دارد. واقعیت‌ها را فرافکنی نکنید.

وی در ادامه اظهار کرد: بازار غیر رسمی تنها ۱۰ درصد معادلات ارز را به خود اختصاص می‌دهد. چگونه این ۱۰ درصد بر کل بازار ارز تاثیر می‌گذارد؟ چرا با ۱۱۰۰ صرافی غیر مجاز برخورد نمی‌کنید؟ چرا حساب ارزی در بانک‌ها ایجاد نمی‌کنید تا مردم دلارهای خود را از خانه به حساب‌های ارزی بیاورند. معاملات غیر رسمی در پیاده‌روها را چرا قاچاق تلقی نمی‌کنید؟ قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است، چرا که می‌تواند بازار غیر رسمی را مدیریت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است. اگر درآمدهای دولت دلاری است باید دلاری خرج کند نه اینکه خود دولت در افزایش نرخ ارز برای جبران کسری بودجه نقش داشته باشد.

ایزدخواه گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی نیز توجیه ماجراست، ما بازار ارز را رها کردیم و اقتصاد را دلاریزه کرده و به پیمان‌های دو جانبه توجهی نداریم. صادرات ریالی را نیز اصلا مورد توجه قرار نمی‌دهیم.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما