plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۵۲۲۱
حمله پیشگیرانه به یک حریف احتمالی یا عملیات ویژه نظامی قریب الوقوع؟

پکن با اجرای مانورهای نظامی پی در پی، موضع تهاجمی تری را نسبت به تایوان در پیش گرفته است

آیا یک پایان تلخ در انتظار تحریک چین توسط تایوان است؟
ارتش آزادی بخش خلق چین به طور فزاینده ای در حال عملیاتی کردن مانورهای نظامی ویژه ای در آبهای اطراف جزیره تایوان است که بسیاری از آنها با رفت و آمدهای پرشمار سیاستمداران آمریکایی به تایوان همزمان شده است. برخی از کارشناسان دفاعی بر این باوراند که چین در حال آماده شدن برای «حمله پیشگیرانه به یک دشمن بالقوه» است.
پکن با اجرای مانورهای نظامی پی در پی، موضع تهاجمی تری را نسبت به تایوان در پیش گرفته است
به گزارش ایصال نیوز، مدتی ست که چین موضع نظامی تهاجمی تری را نسبت به تایوان اتخاذ و مانورهای پی در پی و فزاینده نظامی بیشتری را در آبهای اطراف جزیره تایوان عملیاتی کرده است. 

در تازه ترین رخداد، ارتش آزادی‌بخش خلق چین، چندین مانور رزمی مشترک بزرگ را در آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان انجام داد. در حالی که جزئیات چندانی در مورد این رزمایش منتشر نشده است، شی یی، سخنگوی فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین به خبرنگاران گفت: فرماندهی در حالت آماده باش کامل است و تمرینات نظامی به منظور حفظ آمادگی رزمی را بیشتر کرده است.

این رزمایش همزمان با سفر سناتور آمریکایی «ریک اسکات» به تایوان برگزار شد، جایی که وی با رهبران کلیدی تایوانی از جمله رئیس جمهور «تسای اینگ ون» و نخست وزیر «سو تسنگ چانگ» دیدار کرد.

دو رزمایش پیشتر نیز که با هدف حفظ آمادگی رزمی ارتش چین در ماه های آوریل و مه برگزار شد همزمان بود با بازدید سیاستمداران آمریکایی از تایوان که مواضع تحریک آمیزی نیز علیه چین اتخاذ کردند.

در اواخر ماه مه، سناتور آمریکایی «تامی داکورث» سفری سه روزه به تایوان داشت و در دیدار با رئیس‌جمهور این جزیره بر حمایت آمریکا از تایوان تاکید کرد. اواسط آوریل گذشته نیز شش قانونگذار آمریکایی در سفری از پیش اعلام نشده از تایوان دیدن کردند.

ارتش چین این دیدارهای تحریک آمیز را محکوم کرد و گفت رفت و آمدهای امریکا، تایوان را به سمت بی ثباتی خواهد کشاند.

پکن همچنین مانورهای نظامی منظم خود را در آب‌های اطراف تایوان افزایش داده است و تنها در ماه مه، سه مانور بزرگ در اطراف تایوان انجام داده است.

رضوان رحمت، یک تحلیلگر دفاعی ارشد، در این‌باره معتقد است که مانورهای نظامی چین نه تنها پی در پی و با فاصله زمانی کمتری در حال برگزاری ست بلکه طیف گسترده‌تری از سلاح‌ها و ادوات نظامی ارتش چین را نیز به خدمت گرفته است. این مانورها از گشت‌زنی‌های معمول فراتر شده و ابعاد نظامی و عملیاتی پیدا کرده است. به عبارت دیگر، چین نه صرفاً با هدف بازدارندگی بلکه در حال آماده سازی نیروهای خود را با هدف آغاز یک عملیات نظامی پیش دستانه و پیشگیرانه آماده می کند.

رضوان رحمت می افزاید: تحرکات نظامی چین در «کانال باشی» و اطراف آن بین تایوان و فیلیپین نیز تشدید شده است.

وی می گوید: «به لحاظ راهبردی، از نظر چین بسیار مهم است که این آبراه حیاتی در طول هر مصاف احتمالی، عاری از زیردریایی‌ متخاصم باشد، به همین دلیل اغلب گشت های دریایی چین بر روی این آبراه متمرکز شده است.»

سونگ ژونگ پینگ، عضو سابق ارتش چین، معتقد است که ارتش چین برای تقویت قدرت خود و آماده شدن برای یک مصاف واقعی، باید تعداد و شدت مانورهای نظامی خود را بیش از این افزایش دهد.

سونگ می گوید: «من معتقدم اگر تایوان به ایالات متحده نزدیک‌تر شود، مانورهای آتی از نظر مقیاس و شدت بیشتر خواهند شد. این پاسخی طبیعی از سوی چین در منطقه است و راهکاری عملیاتی برای تقویت توانایی مهار پکن خواهد بود.»

با این حال، درک گروسمن، تحلیلگر ارشد دفاعی اندیشکده آمریکایی رند، معتقد است که تغییر و تحول قابل توجهی در موضع نظامی چین یا مانورهای نظامی اطراف آب های تایوان احساس نمی کند.

بر اساس مقاله فوریه گروسمن، از سال 2020 تا 2021، سورتی پروازهای چینی در اطراف حریم هوایی تایوان بیش از دو برابر شده و به 950 سورتی پرواز و به طور میانگین به 2.6 پرواز در روز رسیده است.

انتهای پیام/*
۱
مترجم : مصطفی امینی
مرجع : isalnews
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما