plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۲۴۰۶۱

نفت ارزان روسیه در بازار آسیا؛ به زیان ایران و به کام هند و چین

پس از اعمال تحریم‌های نفتی علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا و کاهش قیمت نفت این کشور، هند و چین به بزرگترین خریداران آسیایی آن تبدیل شده‌اند. روسیه با تهاجم به اوکراین و مواجه شدن با موج تحریم‌ها، با ارزان فروشی، بازار نفت و فولاد را تضعیف کرده است.
نفت ارزان روسیه در بازار آسیا؛ به زیان ایران و به کام هند و چین
به گزارش ایصال نیوز، در شرایطی که گستره تحریم نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا و دیگر همپیمانان آمریکا، هر روز افزایش می‌یابد، بازار فروش نفت ایران در برابر نفت ارزان روسیه رو به کاهش است.

شرکت کپلر دوهفته پیش اعلام کرد که صادرات نفت ایران در‌ماه آوریل نسبت به ۳‌ماهه نخست امسال، بیش از ۳۴‌درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که پیشتر نفتِ با تخفیف ایران، گزینه محبوب پالایشگران چینی بود؛ اما اکنون با ظهور تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌های فراتر از ۳۰ دلار و حتی ۴۰ دلار در هر بشکه نفت روسیه، کار ایران برای حفظ سهم بازار خود در چین بسیار دشوار شده است.

این در شرایطی است که روس‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حال نفوذ به بازار بزرگ هند هستند و در صورت ادامه روند افزایش واردات نفت هند از روسیه، ممکن است سهم ایران از بازار هند حتی با لغو احتمالی تحریم‌ها و بازگشت به بازار جهانی نفت نیز ممکن نباشد.

اشتیاق هند برای خرید نفت ارزان قیمت روسیه، با وجود تحریم های بی سابقه مسکو درحال افزایش است.

بر اساس برآوردهای شرکت Refinitiv، انتظار می رود صادرات نفت خام روسیه به هند در ماه مه به ۳.۳۶ میلیون تن برسد، این میزان تقریباً ۹ برابر بیشتر از میانگین ماهانه ۳۸۲۵۰۰ تن در سال ۲۰۲۱ است.

رفینیتیو اضافه می کند: هند، از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، ۴.۸ میلیون تن نفت روسیه را با تخفیف دریافت کرده است. نفت اورال روسیه، در حال حاضر با قیمتی حدود ۹۵ دلار در هر بشکه معامله می شود، درحالی که شاخص جهانی نفت خام برنت، بیش از ۱۱۹ دلار در هر بشکه است. بخشی از دلیل نابرابری قیمت این نکته است که غرب از خرید نفت روسیه اجتناب کرده است.

روز دوشنبه، اتحادیه اروپا با اعمال ممنوعیت ۹۰ درصدی واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی موافقت کرد. اروپا بزرگترین خریدار انرژی روسیه است و از سوی دیگر ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا نیز واردات از روسیه را ممنوع کرده اند. تحریم یک واردکننده بزرگ مانند اتحادیه اروپا فشار قابل توجهی بر اقتصاد روسیه وارد می کند اما مسکو خریداران دیگری در آسیا پیدا کرده است.

هند که ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را وارد می کند، معمولاً تنها حدود ۲ تا ۳ درصد آن را از روسیه می خرید اما با افزایش قیمت نفت در سال جاری، دولت هند به طور پیوسته خرید خود را از مسکو افزایش داده و از تخفیف های سنگین برای کم کردن قیمت ها استفاده می کند.

بر اساس گزارش Refinitiv، جریان نفت خام روسیه به هند از ۴۳۰ هزار تن در ماه مارس به ۱.۰۱ میلیون تن در آوریل افزایش یافت.

وزارت نفت و گاز طبیعی هند، به پرسش‌ها درباره تأثیر تحریم نسبی اتحادیه اروپا بر روابط نفتی اقتصاد جنوب آسیا با مسکو پاسخ نداده است. در اوایل ماه مه، هند واردات نفت خود از روسیه را کاهش داد. وزارت نفت و گاز طبیعی این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور از سراسر جهان از جمله آمریکا نفت وارد می‌کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: به رغم تلاش‌ها برای بزرگ نشان دادن این موضوع، خرید انرژی از روسیه در مقایسه با مصرف کل هند بسیار ناچیز است.

در ادامه این بیانیه آمده است: تراکنش‌های مشروع انرژی هند را نمی‌توان سیاسی کرد. هندوستان که آن را بزرگترین دموکراسی جهان خوانده اند، از موضع گیری سخت علیه مسکو درباره جنگ در اوکراین خودداری کرده است.

روسیه و هند سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند، که به دوران شوروی باز می گردد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۷۱ به هندی‌ها در جنگ با پاکستان کمک کرد.

هند البته تنها غول آسیایی نیست که نفت روسیه را می خرد، انتظار می‌رود چین که از نظر تاریخی بزرگترین خریدار نفت روسیه بوده است، نیز از این موقعیت بهره ببرد.

پیش بینی می شود با کاهش محدودیت‌های سختگیرانه به دلیل شیوع دوباره کووید-۱۹ در شهرهای بزرگ چین (نظیر شانگهای)، تقاضا افزایش یابد. در حالی که خرید نفت روسیه توسط کشورهای آسیایی در حال افزایش است، اتحادیه اروپا روز دوشنبه تصمیم گرفت تا پایان سال جاری میلادی،حجم زیادی از واردات خود را لغو کند.

بر اساس گزارش یورواستات، نفت خام روسیه ۲۷ درصد از واردات این اتحادیه در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: واردات بخشی از نفت روسیه که توسط نفتکش ها تحویل می شود، از این پس ممنوع خواهد بود، درحالی که برای بخش جنوبی خط لوله دروژبا معافیت از تحریم اعمال می شود. بخش شمالی این خط لوله در اختیار لهستان و آلمان است که با تحریم موافقت کرده اند و بخش جنوبی به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک می رود و ۱۰ درصد از واردات نفت روسیه را به خود اختصاص می دهد.

پس از این تحریم، مسکو ممکن است با جدیت بیشتری به دنبال مشتریان جدید باشد اما این کار آسان نخواهد بود.

بخش قابل توجهی از صادرات نفت روسیه به اروپا از طریق خطوط لوله منتقل می شود. تغییر مسیر این بشکه های نفتی به بازارهای آسیا، به زیرساخت های جدید پرهزینه ای نیاز دارد که ساخت آن سال ها طول می کشد.

گفتنی است، جنگ روسیه و اوکراین نه‌تنها فرصتی برای اقتصاد ایران ایجاد نکرد بلکه حالا با فولاد و نفت ارزان روسیه، بازارهای نیمه‌جان و تحریم‌زده نفت و فولاد کشور را به خطر انداخته است.

چندی پیش فعالان صنعت نفت از تخفیف ۳۰‌دلاری نفت روسیه و اختلاف ۱۰درصدی آن با قیمت نفت ایران خبر دادند و گفتند که تزارها مشتریان بزرگ نفت ایران مانند چین و هند را به سوی بازار خود کشانده‌اند. حالا خبر می‌رسد که بازار یکی دیگر از کالاهای عمده صادراتی ایران به دست روس‌ها افتاده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما