plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۲۲۳۸۱

چین چه نفعی از جنگ اوکراین و روسیه می‌برد؟

عربستان به روسیه پشت کرد؟
عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، بار دیگر بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام برای چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، شد و شریک خود در توافق اوپک پلاس، روسیه، را جا گذاشت.
چین چه نفعی از جنگ اوکراین و روسیه می‌برد؟
به گزارش ایصال نیوز، بر اساس داده‌های اداره کل گمرک چین به نقل از رویترز، واردات نفت خام چین از روسیه در دو ماه اول امسال کمی بیش از 9 درصد کاهش یافت، زیرا پالایشگاه‌های مستقل خرید نفت خام از روسیه را کاهش دادند.

در ادامه، مشخص نیست که چین چقدر نفت خام از روسیه وارد خواهد کرد، با توجه به این واقعیت که چین از روسیه دوری نمی‌کند. با این حال، برخی از بانک های بزرگ دولتی چین، صدور اسناد دلاری را برای خرید کالاهای فیزیکی روسیه متوقف کرده اند. برخی از پالایشگاه‌های مستقل از آنجایی که نمی‌توانند اعتبار چنین اسنادی را تضمین کنند، ظاهراً به دنبال جایگزین‌هایی هستند.

از سوی دیگر، چین عموماً از تحریم‌های غرب پیروی نکرده است - همانطور که در مورد ایران اتفاق می‌افتد - بنابراین این احتمال وجود دارد که بتواند جنگ اوکراین و روسیه را فرصتی برای خرید نفت خام روسیه با تخفیف سنگین ببیند.

طولی نکشید تا عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین جایگزین روسیه شد؛ واردات چین از عربستان سعودی به طور متوسط معادل 1.81 میلیون بشکه در روز بود.

از طرف دیگر واردات نفت خام چین از روسیه به 1.57 میلیون بشکه در روز رسید که سالانه 9.1 درصد کاهش داشت، زیرا پالایشگاه‌های مستقل چینی واردات کلی را کاهش دادند. به این دلیل که مقامات چینی در پایان سال گذشته 11 درصد سهمیه واردات نفت خام کمتری را به پالایشگاه‌های مستقل در اولین دسته از سهمیه‌ها برای سال 2022 اعطا کردند.

براساس سندی که رویترز ارائه کرد، پتروشیمی هنگلی و پتروشیمی شنگونگ روی هم رفته حدود 38 درصد از سهمیه واردات دسته اول را به خود اختصاص دادند. این نشان می‌دهد که چین در حال حاضر از دادن سهمیه به پالایشگاه‌های خصوصی جدیدتر و پیچیده‌تر حمایت می‌کند، زیرا پالایشگاه‌های مستقل کوچک‌تر و با آلودگی بیشتر را سرکوب می‌کند، که برخی از آنها به دلیل ادعای مالیات و شیوه‌های تجاری غیرقانونی در حال بررسی هستند.

با این حال، در ماه‌های آینده، چین ممکن است به بشکه‌های بیشتری از نفت خام روسیه با تخفیف‌های زیاد روی بیاورد، که می‌تواند روسیه را دوباره به بزرگترین تامین‌کننده نفت خام برای بزرگترین واردکننده نفت جهان تبدیل کند. برخی از تولیدکنندگان نفت روسیه بنا به گزارش ها، نفت خام را بدون ضمانت بانکی به چین می فروشند.

*نفت 200 دلاری خواهد شد؟
گمانه زنی ها حاکی از آن بود که اگر اروپا و ایالات متحده واردات نفت روسیه را ممنوع کنند، قیمت جهانی نفت ممکن است تا 200 دلار در هر بشکه افزایش یابد.
قیمت نفت به دلیل اجرایی شدن ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط غرب افزایش یافت و در هفته ‌های اخیر به بالاترین حد خود از سال 2008 رسید، در حالی که بازگشت نفت خام ایران به بازار هنوز قطعی نیست.

گفتنی است که قیمت نفت می تواند نسبت به سطوح قبل از جنگ اوکراین دو برابر شود، اما بدتر از تحریم نفت در سال 1973 نیست که قیمت نفت سه برابر شد.
تحلیلگران ریستاد انرژی گفتند که تخمین 200 دلاری بر این فرض استوار است که تحریم های غرب می تواند حدود 4 میلیون بشکه در روز از نفت روسیه در بازارهای جهانی را حذف کند؛ روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، حدود 7 میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده های نفتی را به اقتصاد جهانی عرضه می‌کند.

انتهای پیام/*
 
۰
مرجع : قرن نو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما