plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۱۵۰۲

تقابل بازیگران منطقه‌ای در تحولات عراق

یک کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: تقابل بازیگران منطقه‌ای و همچنین نقش برخی بازیگران فرا منطقه‌ای مثل آمریکا در تحولات عراق دیده می شود اما تا همه مسائل حل نگردد، عراق روی آرامش را نخواهد دید.
تقابل بازیگران منطقه‌ای در تحولات عراق
به گزارش ایصال نیوز، حسن لاسجردی در گفت‌گویی در خصوص به تعویق افتادن انتخاب رئیس جمهور برای عراق گفت: تحولات عراق طی روزهای اخیر بسیار پیچیده شده و هنوز در رابطه با برخی موقعیت ها و مقامات اجماع لازم بین جریانات وجود ندارد و اختلاف نظر مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: ائتلاف کردستان همچنان به انتخاب هوشیار زیباری اصرار دارند در حالی که او به خاطر پرونده ها و ایرادی که دادگاه قانون اساسی گرفته مسئولیت‌اش با اما و اگر مواجه است. بین سایر جریانات سیاسی اعم از صدر و... در خصوص شکل گیری دولت و انتخاب نخست وزیر هم اختلافاتی مشاهده می شود.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: به نظر می رسد تحولات عراق مثل دومینو در حال به هم پیوستگی است و تا همه مسائل حل نشود عراق روی آرامش را نمی بیند.

لاسجردی با اشاره به نقش بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در تحولات عراق گفت: عراق همچنان برای آمریکا خیلی مهم است و آمریکا هم در حال حاضر به نوعی حضور خود را تداوم بخشیده و نقش آفرینی موثری را دارد. ضمن اینکه برخی جریان ها در داخل عراق با آمریکایی ها همراهی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: مسئله دیگر رقابت بازیگران منطقه ای است به ویژه اینکه کشورهای منطقه ای تلاش می کنند تا از عراق یک بازیگر مهم و موثر جهان عرب بسازند. از طرف دیگر ایران هم به عنوان کشور همسایه عراق تلاش می کند تا از طریق گپ و گفت و بده بستان مسیر تحولات در راستای نتایج انتخابات باشد. لذا تقابل بین بازیگران منطقه ای وجود دارد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تأکید کرد: با توجه به این شرایط زمان نیاز است تا گفت‌وگوهای پنهانی شکل بگیرد و تعارض منافع کمرنگ تر شود اما آنچه به طور محسوس وجود دارد این است که فعلا عراق روی آرامش را نمی بیند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما