plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۲۰۸۶۶

روایت فارن‌پالیسی از همکاری ایران و چین و تهدید منافع آمریکا و اسرائیل

همزمان با سفر حسین امیر عبداللهیان به پکن، یک نشریه آمریکایی گسترش همکاری میان ایران و چین را تهدیدی جدی برای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد.
روایت فارن‌پالیسی از همکاری ایران و چین و تهدید منافع آمریکا و اسرائیل
به گزارش ایصال نیوز، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی، گسترش همکاری میان ایران و چین را «تهدیدی جدی» علیه منافع محوری آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توصیف کرده است.

نشریه فارن‌پالیسی سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به چین را در راستای تعمیق «شراکت جامع راهبردی» که سال گذشته میان دو کشور امضا شد دانسته و نوشته است: «افزایش همکاری‌های امنیتی میان ایران و چین، تهدیدی جدی علیه منافع کلیدی امنیتی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج [فارس] است.»

فارن‌پالیسی خاطرنشان کرده قرارداد 25 ساله میان ایران و چین که سال گذشته میان دو کشور امضا شد در بردارنده مزایای عمده‌ای برای این دو کشور دشمن آمریکا است.

نشریه آمریکایی نوشته ایران در این قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی به میلیاردها دلار ثروت دست پیدا خواهد کرد و اثربخشی تحریم‌های آمریکا را در هم خواهد شکست.

چین نیز در مقابل از رهگذر تقویت روابطش با ایران، جایگاهش در خاورمیانه را قوی‌تر و ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.

حسین امیر عبداللهیان روز پنجشنبه بنا به دعوت «وانگ یی»، وزیر خارجه چین و به منظور توسعه روابط و گفت‌وگو با مقامات چین روز پنجشنبه در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی، راهی پکن شد. بررسی روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین گفت‌وگو در‌باره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله دستورکارهای سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به چین است.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به چین بعد از تصدی این سمت است. وزیر خارجه چین نیز اوایل فروردین ماه سالجاری به منظور امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین به تهران سفر کرده بود.

آنگونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست.

این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما