plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۲۰۸۱۷

اومیکرون سویه غالب در جهان؛ افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر در اروپا

طبق اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت، تنها در هفته گذشته ۱۵ میلیون نفر در جهان به اومیکرون مبتلا شدند که از زمان شروع همه گیری کرونا در جهان، رقم بی سابقه ای است. سرعت شیوع اومیکرون در اروپا رو به افزایش است و آمارها از افزایش چشمگیر تعداد فوتی های ناشی از این بیماری در اروپا حکایت دارد.
اومیکرون سویه غالب در جهان؛ افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر در اروپا
به گزارش ایصال نیوز، طبق اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت، تنها در ظرف یک هفته گذشته، ۱۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به اومیکرون شدند که این رقم از آغاز دوره همه گیری کرونا تا کنون، بی سابقه است.

سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه آمار جدید حاکی از رشد ۵۵ درصد شیوع اومیکرون نسبت به هفته قبل از آن است، افزود: آمار مرگ و میر نیز ۳ درصد افزایش یافته است.

به نوشته خبرگزاری افه اسپانیا، براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سویه اومیکرون که دو هفته پیش، تنها ۱.۶ درصد مبتلایان جهانی را دربر می گرفت، در حال حاضر بیش از ۵۸.۸ درصد آزمایش های اخیر را به خود اختصاص داده و از سویه دلتا پیشی گرفته است.

گزارش هفتگی این نهاد بین المللی که دیروز منتشر شد نشان می دهد که در حدود ۳۵۷ هزار آزمایش انجام شده طی ماه اخیر، بیش از ۲۰۸ هزار مورد اومیکرون شناسایی شده است.

بر اساس ارزیابی سازمان بهداشت جهانی با توجه به شیوع گسترده اومیکرون در دو ماه آینده بیش از نیمی از مردم اروپا به کرونا مبتلا خواهند شد.

«هانس کلوگه» مدیر بخش منطقه‌ای اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: امروز سویه اومیکرون ویروس کرونا نشان دهنده تهدیدی برای شرق و غرب اروپا است.

این سویه در حال گسترش در سراسر منطقه است و از سویه دلتا که به دنبال مدیریت آن هستیم پیشی گرفته است.

کلوگه خاطرنشان کرد که اومیکرون به سرعت در حال تبدیل شدن به نوع غالب در اروپای غربی است. تنها در هفته اول سال ۲۰۲۲ بیش از هفت میلیون مورد جدید کرونا در منطقه اروپا شناسایی شد که حاکی از دو برابر شدن تعداد مبتلایان در یک دوره دو هفته‌ای بوده است.

*شیوع گسترده اومیکرون در اروپا

فرانسه با ثبت بیش از ۳۶۸ هزار ابتلای روزانه رکورد جدیدی را از آغاز شیوع کرونا ثبت کرده است. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی در این کشور در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۸ هزار و ۱۴۹ نفر به کرونا مبتلا شده اند. ویروس اومیکرون در حال حاضر ویروس غالب در فرانسه است. شاخص ابتلای هفتگی به کرونا در این کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۲۷۹۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

در آلمان نیز نگرانی درباره تشدید فشار بر کادر درمانی بالا گرفته است. متخصص سلامتی حزب سبزها گفته مقررات و محدودیت‌های کنونی کرونا برای غلبه بر اومیکرون کافی نیستند. انستیتو رابرت کخ آلمان از افزایش شاخص ابتلای هفتگی به کرونا در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۳۸۷.۹ خبر داد. بر اساس اطلاعات این نهاد بهداشتی، در عرض ۲۴ ساعت ۴۵ هزار و ۶۹۰ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳۲۲ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

وزارت بهداشت روسیه نیز در مورد شیوع گسترده سویه اومیکرون در این کشور هشدار داد. بر اساس گزارش ستاد مقابله با کرونا در روسیه، ۷۴۱ نفر در این کشور بر اثر کرونا جان سپرده و ۱۵ هزار و ۸۳۰ فرد مبتلا به کرونا یا آلوده به ویروس آن نیز شناسایی شده اند تا مجموع شمار بیماران کرونایی در روسیه از زمان همه گیری آن به ۱۰ میلیون و ۶۶۶ هزار نفر برسد.

اومیکرون با وجود اعمال قرنطینه سختگیرانه همچنان در هلند جولان می دهد. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی در این کشور در ۷ روز گذشته بیش از ۲۰۰ هزار ابتلای جدید به کرونا ثبت شده که بی سابقه بوده است. بر اساس اطلاعات رسمی در مقایسه با هفته پیش افزایش ابتلای ۷۷ درصدی در این کشور ثبت شده است.

بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی هلند تقریبا نیمی از مبتلایان جدید در سنین بین ۱۵ تا ۲۹سال هستند. شاخص ابتلای هفتگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هم در این کشور به ۱۱ هزار و ۷۴ نفر رسیده است.

انگلیس که از آغاز شیوع کرونا بیش از ۱۴ و نیم میلیون مورد ابتلا و ۱۵۰ هزار مرگ و میر را ثبت کرده است، در هفته های اخیر نیز با میزان قابل توجهی موارد ابتلا روبروست و به مراکز درمانی مهم خود دستور آماده‌باش داده و از ارتش خود خواستار کمک به کارکنان بیمارستانی شده است.

اسپانیا نیز با وضعیت مشابهی روبروست و مسئولان ایالت آراگون در آخرین روز سال ۲۰۲۱ از نیروهای درمانی بازنشسته خواستند به کمک نیروی درمان بیایند. براساس آخرین به روز رسانی تارنمای وردمیترز، در اسپانیا موارد ابتلا تنها در ظرف یک شبانه روز، از حدود ۹۷ هزار نفر به ۱۳۴ هزار نفر در روز گذشته افزایش یافت.

در ایتالیا نیز با افزایش دو برابری مبتلایان، در دو روز گذشته آمار ابتلا از ۱۰۱ هزار نفر به حدود ۲۲۰ هزار نفر بالغ شده است. در ایتالیا وضعیت همچنان بحرانی است. حدود چهار درصد کارکنان بیمارستان‌ها به دلیل واکسینه نشدن، از کار تعلیق شده‌اند. ادارات بهداشت به همین دلیل تمامی جراحی‌های غیرضروری را به تعویق انداخته‌اند. بخشی از پرسنل پرستاری و پزشکی نیز باید مرخصی‌هایشان را به تعویق بیندازند.

شماره مبتلایان روزانه کرونا در اتریش نیز به رقم بی‌سابقه جدیدی رسید و با توجه به گسترش سویه اومیکرون کرونا از دیروز ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما