plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۹۳۶۶

رویکردهای نوآورانه در مبارزه با همه‌گیری کووید۱۹

از نخستین روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی که ویروس مرموز کرونا ظهور پیدا کرد تا همین امروز که ۲۲ ماه از آمدنش می‌گذرد، تلاش برای مهار بیماری ناشی از آن ادامه دارد.
رویکردهای نوآورانه در مبارزه با همه‌گیری کووید۱۹
به گزارش ایصال نیوز، پزشکان در سراسر دنیا از همان نخستین روزهای شیوع بیماری دست به کار شدند تا واکسن و درمانی برای آن بیابند و محققان نیز با ساخت ابزارهایی برای مهار این ویروس مشغول شدند.

اکنون همه گیری کووید -۱۹ همچنان ادامه دارد، درحالیکه فناوری‌های دیجیتال راه حل نهایی نیستند، اما همه گیری را تسهیل می کنند.

بر این اساس، برنامه های تلفن همراه، روبات ها و هواپیماهای بدون سرنشین، دستگاه های مختلف ضد عفونی کننده، فناوری های تشخیص ویروس، تعیین دما و اکسیژن خون و حتی تشخیص زودهنگام ویروس با آنها برای پیشگیری از کرونا و مقابله با شیوع کووید به کارگرفته شد.

فناوری های زیادی در طول این مدت ساخته شد که همه در مقابله با کرونا نقش دارند. برای مثال می توان به ربات کرونا LG اشاره کرد که به لطف این ربات جدید، دنیای خارج ممکن است به زودی به مکانی بسیار بهداشتی‌تر تبدیل شود. این ربات که برای استفاده در هتل‌ها، مدارس‌، دفاتر، رستوران‌ها و مراکز خرده فروشی استفاده می‌شود، می‌تواند به صورت مستقل در فضاهای مختلف بچرخد و از نور ماورابنفش (UV-C) برای ضد عفونی مناطق با احتمال لمس بیشتر و پرترافیک استفاده کند.

ساندوی ضد عفونی کننده Mundus Pro UV-C محصولی فناورانه است که در CES ۲۰۲۱ اعلام شد و نوید می‌دهد ۹۹٫۹۹۹ درصد ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در وسایلی مانند کلیدها، کیف پول‌ها، تلفن‌ها، ماسک‌ها و سایر موارد کوچک را به لطف ترکیب نور UV-C و «ازن اکسیدکننده میکروب» و دی اکسید تیتانیوم در هشت دقیقه از بین می برد.

چندین ساعت هوشمند و ردیاب تناسب اندام، از جمله Apple Watch سری ۶ و Fitbit Sense، دارای ویژگی های متناسب با کووید-۱۹ مانند توانایی اندازه گیری میزان اکسیژن خون هستند.

یک زنگ درب تصویری طراحی شد که برای گرفتن دما بدن مناسب است. Ettie، یک زنگ درب ویدئویی است که قبل از ورود مهمان، دمای آن‌ها را اندازه می گیرد.

تصفیه کننده هوا CleanAirZoneبا استفاده از «بیوتیک‌های طبیعی و آنزیم‌های مشتق شده از طبیعت» ادعا می کند ۹۹ درصد از آلاینده های هوا به اندازه ۰٫۱ نانومتر (قطر کووید-۱۹ حدود ۶۰ تا ۱۴۰ نانومتر) را بدون فیلترهای یک بار مصرف، با نور ماورا بنفش UV یا انتشار ازن نابود می‌کند.

تصفیه کننده هوا قابل حمل جدید، Luft Duo، نیز با استفاده از UVA LED و فناوری فوتوکاتالیستی، گرد و غبار، گرده، کپک و عوامل بیماری‌زا را از هوا بدون فیلتر پاک می کند.

همچنین ال جی می خواهد با یخچال InstaView جدید خود، که از نور LED ماورا بنفش برای از بین بردن باکتری‌های موجود در منازل استفاده کند.

ماسک های صورت نسل جدید برای غیرفعال کردن کووید ماسک های صورت در حال حاضر برای کاهش انتقال کووید -۱۹ در زندگی روزمره ما متداول هستند، اما اثربخشی آنها به دلیل استاندارد نبودن در طراحی آنها متفاوت است.

گروهی از Innovate Calgary نسل جدیدی از ماسک های صورت را پیشنهاد کرده اند که نه تنها می تواند ذرات کروناویروس را فیلتر کرده، بلکه آنها را غیرفعال کند، با این قابلیت که برای از بین بردن سایر عوامل عفونی مانند آنفلوانزا مناسب است.

در طول همه گیری کووید ماسک های مختلفی برای جلوگیری از ورود ویروس به بینی و دهان انسان طراحی شد.

ماسک Razer ‘Project Hazel’ N۹۵، یک نمونه اولیه ماسک هوشمند که روشنایی نور RGB علاقه مندان به بازی های کامیپوتری را به چهره شما جلب می کند، در حال مبارزه با کرونا است. این ماسک که فراتر از یک تدبیر است، از ماسک‌های تنفسی N۹۵ و Smart Pods ویژه در طراحی خود استقاده کرده و تنظیم جریان هوا و فیلتر کردن میکروب‌های موجود در هوا از وظایف آن است.

ماسک MaskFone نیز طراحی هوشمندانه دیگری است. این ماسک یک ماسک پارچه ای است که دارای یک هدست بلوتوث و گوشی‌های بی سیم است. قابل شست وشو نیست، اما در برابر آب مقاوم است و از فیلترهای یکبار مصرف ماسک N۹۵ استفاده می کند.

همچنین سازنده ماسک AirPop به تازگی مدل جدیدی را به نام Active + معرفی کرد که دارای یک سنسور داخلی است که می تواند تنفس شما را کنترل کرده و زمان نیاز به تعویض فیلتر را کنترل کند. پس از ساخت واکسن چالش نگهداری آن نیز به وجود آمد که محققان دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت یک تکنیک پردازش ابتکاری برای مقابله با این چالش ایجاد کرده اند که از لیزر مادون قرمز نزدیک برای خشک شدن نمونه ها در کمتر از ۶۰ دقیقه استفاده می کند و ذخیره سازی طولانی مدت پایدار واکسن ها را در محیط تسهیل می کند.

یک سنسور تشخیص جیبی که این سنسور تشخیصی سریع و کم هزینه که توسط دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا ایجاد شده است بر اساس الکترود مدار چاپی است و می تواند برای تشخیص عفونت های ویروسی به تلفن هوشمند متصل شود و برای نظارت بر سطح جمعیت و ردیابی شیوع بیماری کرونا ایده آل است.

تشخیص عفونت های تنفسی در عرض ۲-۳ دقیقه
دانشمندان دانشگاه آکسفورد فناوری جدیدی را برای تشخیص سریع عفونت های تنفسی ایجاد کرده اند که می تواند در یک دستگاه ساده برای مشاوره با بیمار ادغام شود و نتایج با کیفیت را در عرض ۲-۳ دقیقه امکان پذیر کند. این ابزار می تواند وجود باکتری ها و ویروس ها را تشخیص دهد، حتی می تواند ویروس های SARS-COV-۲ ، آنفلوانزا یا سرماخوردگی را تشخیص دهد. همه گیری کووید ۱۹ تقاضا برای آماده سازی موثر و پاسخ مناسب به همه گیری، از جمله نیاز به بهبود ظرفیت آزمایشگاهی را برجسته کرده است.

ViralFx یک راه حل تشخیصی ضد ویروسی یکپارچه است که توسط محققان آزمایشگاه های ملی Sandia توسعه یافته است و از فناوری های متعددی برای شناسایی سریع و پاسخگویی به شیوع همه گیر و عوامل بیماری زای در حال ظهور استفاده می کند.
ضدعفونی سریع ماسک های صورت در خانه اشعه ماوراء بنفش در طول موج های خاص یک روش موثر برای عقیم سازی است زیرا لایه پروتئینی بیرونی ویروس ها را تجزیه و ویروس را غیرفعال می کند. دانشمندان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک یک دستگاه قابل حمل ساخته اند که با استفاده از اشعه ماوراء بنفش به طور موثر باکتری ها، ویروس ها، مخمرها و اسپورهای کپک را از بین می برد و به این ترتیب امکان نظافت همزمان اجسام متعدد در کمتر از ۵ دقیقه از جمله ماسک صورت فراهم می شود.

نبولایزر جدید تحویل دارو را آسان تر می کند
Nebu-Flow یک فناوری نبولایزر (ریزپاش) ثبت شده است که توسط محققان دانشگاه گلاسکو توسعه یافته است و کنترل دقیقی از فرمولاسیون داروها، از جمله اندازه قطرات آئروسل، تسهیل تحویل کارآمد داروها را از طریق یک دستگاه قابل حمل، بی صدا و کاربرپسند که به راحتی تمیز می شود، ارائه می دهد.

اسپری بینی برای پیشگیری و درمان کووید-۱۹
قطرات تنفسی هوایی ناشی از سرفه و عطسه منبع اصلی انتقال فرد به فرد ویروس SARS-CoV-۲ از طریق حفره بینی است. محققان دانشگاه بیرمنگام یک اسپری قوی ضد ویروسی برای بینی ایجاد کرده اند که با مهار SARS-CoV-۲ از ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری می کند و می تواند با کاهش بارهای ویروسی بیشتر برای درمان افراد تازه آلوده استفاده شود.

تعیین شدت بیماری از طریق یک برنامه
دانشمندان در Innovate Calgary یک برنامه تجزیه و تحلیل توسعه داده اند که می تواند در سطح یک فرد برای تعیین خطر بیماری خود بر اساس سوابق بهداشتی و پزشکی فردی آنها مورد استفاده قرار گیرد. مواد ضد ویروسی غیر سمی موادی مانند سفید کننده و ضدعفونی کننده دست ویروس ها را از بین می برد، از عفونت جلوگیری می کند و مقاومت ضد ویروسی را متوقف می کند، اما به دلیل سمیت آنها برای سلول های انسانی دردسر ساز هستند.

در پاسخ به این چالش، محققان دانشگاه منچستر یک پلیمر غیر سمی و بسیار متنوع ایجاد کرده اند که در برابر طیف وسیعی از ویروس ها از جمله کروناویروس، ابولا و HIV موثر است و می تواند در محصولات تمیز کننده، پوشش ها و منسوجات استفاده شود.
ضد عفونی کننده ماسک صورت در ۶۰ ثانیه گروهی از دانشگاه کیس وسترن رزرو یک دستگاه قابل حمل سبک وزن طراحی کرده اند که می تواند در کمتر از یک دقیقه یک ماسک را ضدعفونی کند. این فناوری از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی سریع ماسک ها، پوشاک و سایر لوازم در مراکز مراقبت های بهداشتی و سایر محیط های مصرف کننده استفاده می کند.

تشخیص سریع کووید
تشخیص سریع ویروس ها، از جمله کووید -۱۹، در کاهش اثرات آنها بر جامعه بسیار موثر است، دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا یک بیوسنسور رنگی کم هزینه اختراع کرده اند که از سواب پنبه و نانوذرات طلا با اصلاح آنزیم برای آزمایش کووید -۱۹ در کمتر از ۵ دقیقه استفاده می کند و برای تشخیص سایر عفونت های ویروسی قابل تغییر است.

تهویه موثر چهار بیمار با یک دریچه واحد
در طول همه گیری کووید، کمبودهای شدید دستگاه تنفس به معنای نفی مراقبت های بهداشتی نجات بخش برای افراد مبتلا است.

با این حال، محققان در Innovate Calgary یک راه حل ابتکاری ایجاد کرده اند که یک دستگاه تنفس مصنوعی را قادر می سازد تا ۴ بیمار را به طور همزمان درمان کند و ایمنی و مقرون به صرفه بودن را در اولویت قرار دهد.

به گزارش ایسنا، با تمام این اوصاف و درحالی که استفاده از فناوری های نوظهور در مبارزه با این ویروس نقش دارند و می توانند کمک بزرگی برای انسان باشند، اما از نقش واکسیناسیون در مبارزه با این ویروس نباید چشم پوشی کرد.

منبع: unido، sciencedirect، in-part

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما