plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۹۳۴۸

انتقاد یک کارشناس به شرایط بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: طیف وسیعی از مخاطبان در سال ۹۹ سرخورده شدند و انتظار دارند ارکان بازار سرمایه در چارچوب منافع بلندمدت سهامداران عمل کنند نه به عنوان بازار عملیاتی دولت از آنها استفاده شود.
انتقاد یک کارشناس به شرایط بازار سرمایه
به گزارش ایصال نیوز، فردین آقابزرگی در گفت‌گویی درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: تا زمانی که به صورت ریشه‌ای خواسته‌های فعالان بازار سرمایه حل نشود، کماکان درگیر مشکلات هستیم.

وی افزود: باید به این مطلب پرداخت آیا بانک مرکزی و شورای عالی و سازمان بورس به عنوان بالاترین ارکان باید تحت نظارت و قیمومت دولت باشند یا دولت به آنها بگویند چه کنید یا بازار سرمایه و پول به مسوولان بگویند این خواسته‌های ماست و شما باید با ما هماهنگ باشید.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که اساسا دغدغه ما قیمت‌گذاری دستوری است، تصریح کرد: در حال حاضر سازمان بورس به جای حفظ مسایل اصلی از جمله حفظ منافع سهامداران، به مسایلی مانند تامین مالی دولت می‌پردازد.

آقابزرگی عنوان کرد: از سال ۹۲ دستورالعمل سازمان بورس، کمک به درآمدهای دولت است. تا زمانی که با این دستورالعمل حرکت می‌کنیم، بین مدیران مختلف سازمان بورس تفاوتی نمی‌بینیم، چون تصمیمات دولت را مجبور هستند توجیه کنند.

وی با بیان این‌که اوراق بدهی، ۵۰ درصد معاملات روزانه ما را در برمی‌گیرد، متذکر شد: توجیه مسئولان این بود که اوراق تاثیری در نظام معاملات ندارد؛ در حالی که نرخ بهره بزرگترین دغدغه فعالان بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان این‌که بورس از ابتدای امسال تاکنون ۶ درصد بازدهی داشته است، گفت: خطایی که صورت گرفت با توجه به سیاست‌های اجرایی مسوولان، دو عرضه اولیه بود. از لحاظ مبلغ ۴۵۰۰ میلیارد تومان عدد خاصی نیست، ولی تغییر رویه را در عرضه‌های اولیه همزمان با انتشار اوراق بدهی و معاملات بازار سرمایه و بلوک سهام عدالت دیدیم.

آقابزرگی افزود: سهام عدالت را گفتند چون بلوک می‌فروشیم، در نظام عادی معاملات اختلال ایجاد نمی‌کند، ولی چون تکلیف برای برخی خریداران ایجاد شده بود که بخرند، سرمایه آنها از بورس خارج شد.

وی تصریح کرد: وقتی حجم عادی روزانه ۷-۸ هزار میلیارد تومان است، صندوق تثبیت هم کاری نمی‌تواند بکند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که شورای عالی بورس و نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره سازمان بورس باید به ترتیبی اصلاح شود، متذکر شد: تغییرات در بازار اوراق باید انتخاب بیفتد. زمانی ۵ میلیون مخاطب در بازار سرمایه داشتیم، الان ۵۰ میلیون مخاطب داریم. طیف وسیعی از مخاطبان در سال ۹۹ سرخورده شدند و انتظار دارند ارکان بازار سرمایه در چارچوب منافع بلندمدت سهامداران عمل کنند؛ نه به عنوان بازار عملیاتی دولت از آنها استفاده شود.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما