plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۱۶۷۳۰

اگر دیابت دارید لب به این ۷ ماده غذایی نزنید

دیابت یک بیماری مزمن است که در جهان، بسیاری از کودکان و بزرگسالان درگیر آن هستند. پرهیز از خوردن مواد غذایی که سبب افزایش سطح قند خون و مقاومت به انسولین می‌شوند، می‌تواند به حفظ سلامت شما و کاهش خطر عوارض دیابت کمک کند.
اگر دیابت دارید لب به این ۷ ماده غذایی نزنید
دیابت یک بیماری مزمن است که در سراسر جهان، بسیاری از کودکان و بزرگسالان درگیر آن هستند. دیابت کنترل ‌نشده عوارض خطرناک زیادی دارد، از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کوری و سایر عوارض. همچنین پیش دیابت (وضعیتی که در آن قند خون تا حدودی بالا است ولی همه‌ی علائم دیابت در فرد وجود ندارد) هم با این عوارض در ارتباط است.
نکته‌ی مهم این است که خوردن بعضی از غذاها می‌تواند میزان انسولین و قند خون را بالا ببرد و سبب التهاب شود، که این موضوع ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.

سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت، هر بار که بیش از حد کربوهیدرات مصرف کنند، به طرز خطرناکی افزایش پیدا می‌کند. به مرور زمان، سطح بالای قند خون می‌تواند به اعصاب بدن و رگ‌های خونی آسیب برساند. کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند از افزایش سطح قند خون جلوگیری کند و تا حد زیادی خطر عوارض دیابت را کاهش دهد.
بنابراین، اجتناب از بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، از جمله موارد ذکرشده در این مطلب، اهمیت زیادی دارد:

۱. نوشیدنی‌های شیرین‌ قندی
مطالعات نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌ شده با قند ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دیابت، مثل بیماری کبد چرب را افزایش دهد. علاوه ‌بر این، میزان بالای فروکتاز ممکن است منجر به تغییرات متابولیک شود، که این موضوع سبب شکل‌گیری چربی شکم، کلسترول و تری‌گلیسیریدهایی می‌شود که به طور بالقوه مضر هستند.

۲. میان‌وعده‌های بسته‌بندی‌شده
پرتزل، کراکر و سایر مواد غذایی بسته‌بندی ‌شده، گزینه‌های خوبی به‌عنوان میان وعده نیستند. این مواد غذایی معمولا از آرد تصفیه ‌شده تشکیل‌ شده‌اند و مواد مغذی کمی دارند، اما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات‌های زودهضم هستند که می‌توانند به سرعت میزان قند خون را افزایش دهند.

۳. نان سفید، برنج و پاستا
نان سفید، برنج و پاستا جزء مواد غذایی فرآوری شده و حاوی کربوهیدرات بالا هستند و باید از رژیم غذایی برای دیابتی‌ها حذف شوند. نشان داده‌ شده‌ است که خوردن نان، نان بیگل و سایر مواد غذایی حاوی آرد تصفیه ‌شده به طرز چشمگیری سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ افزایش می‌دهد.

این موضوع فقط محصولاتی که با آرد سفید تصفیه‌ شده تهیه می‌شوند را در بر نمی‌گیرد. در یک مطالعه نشان داده‌ شد که پاستای بدون گلوتن هم سطح قند خون را افزایش می‌دهد.

۴. ماست طعم‌دار میوه‌ای
ماست بدون طعم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد. اما ماست‌های میوه‌ای داستان متفاوتی دارند. ماست‌های طعم‌دار معمولا از شیر بدون چربی یا حاوی چربی کم تهیه می‌شوند و سرشار از کربوهیدرات و قند هستند. یک فنجان (۲۴۵ گرم) ماست میوه‌ای حاوی تقریبا ۳۱ گرم قند است. این یعنی تقریبا ۶۱ درصد از کالری آن ناشی از قند است.

۵. غلات شیرین‌ صبحانه
اگر به دیابت مبتلا هستید، خوردن غلات می‌تواند در صبحانه یکی از بدترین روش‌ها برای شروع روزتان باشد. بنابراین غلات باید از رژیم غذایی برای دیابتی‌ها حذف شود. برخلاف اینکه بر روی جعبه‌ی غلات قید شده ‌است که برای سلامتی مفید است، بیشتر غلات به شدت فرآوری شده‌اند و خیلی بیشتر از آنچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند، کربوهیدرات دارند.

غلات همچین حاوی پروتئین بسیار کمی هستند. پروتئین یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به سیر نگه‌ داشتن و حفظ ثبات قند خون ‌شما در طول روز کمک کند.

۶‌. میوه‌های خشک ‌شده
زمانی که میوه را خشک می‌کنید، میزان آب آن کم می‌شود، که این موضوع منجر به غلظت بیشتر مواد مغذی ذکر شده می‌شود. متأسفانه، میزان شکر موجود در میوه‌های خشک ‌شده غلیظ‌تر می‌شود.

۷. سیب‌زمینی سرخ ‌کرده
سیب‌زمینی سرخ‌ کرده غذایی است که باید از آن دوری کنید، به‌ویژه اگر دچار دیابت هستید. سیب‌زمینی حاوی کربوهیدرات نسبتا بالایی است. یک عدد سیب‌زمینی متوسط حاوی ۳۴٫۸ گرم کربوهیدرات است که ۲٫۴ گرم از آن را فیبر تشکیل می‌دهد. زمانی که پوست سیب‌زمینی گرفته می‌شود و در روغن سرخ می‌شود، علاوه بر افزایش قند خون، مضرات دیگری هم به همراه دارد.

اگر به دیابت مبتلا هستید، باید اهداف اصلی‌تان را بر روی دوری از چربی‌های ناسالم، نوشیدنی‌های شیرین شده، غلات فرآوری ‌شده و سایر مواد غذایی شامل کربوهیدرات تصفیه ‌شده متمرکز کنید.

اجتناب از خوردن مواد غذایی که سبب افزایش سطح قند خون و مقاومت به انسولین می‌شوند، می‌تواند به حفظ سلامت شما و کاهش خطر عوارض دیابت در آینده کمک کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما