plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۴۹۷۶

قابلیت های شگفت انگیز کاوشگر جدید ناسا در مریخ را بشناسید

کاوشگر جدید ناسا در مریخ چه می‌کند؟
کاوشگر جدید ناسا، استقامت، با قابلیت های پیشرفته و شگفت انگیز خود، چندین مأموریت را در مریخ دنبال می‌کند.
قابلیت های شگفت انگیز کاوشگر جدید ناسا در مریخ را بشناسید
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از سی‌بی‌اس، کاوشگر ناسا با نام «پِرسیویرَنس» (استقامت)، بر روی سطح مریخ فرود آمده است. این کاوشگر چندین مأموریت مهم دارد. این وسیله در نزدیکی جایی فرود آمده که دانشمندان گمان می‌کنند زمانی بستر یک دریاچه بوده و در بخشی از آن جلگه‌ای قرار داشته است. این مکان پس از مطالعات بسیار برای مأموریت این کاوشگر انتخاب شده چرا که احتمال یافتن نشانه‌های حیات در آن زیاد است.

از طرفی این کاوشگر برای اولین بار با کیفیت 4K سطح این سیاره را فیلمبرداری می‌کند و دو میکروفون قوی هم صدای این سیاره را ضبط می‌کنند.

کاوشگر استقامت همچنین وضعیت آب‌وهوایی مریخ را با دقت رصد می‌کند. این دستگاه همچنین قادر است از سنگ‌ها و خاک مریخ نمونه‌برداری کند و آن را به سمت مدارگرد ارسال کند که این مدارگرد هم در نهایت نمونه‌ها را برای مطالعات دقیق به زمین ارسال می‌کند.

این کاوشگر در عین حال وضعیت را برای فرستادن انسان به مریخ بررسی می‌کند و نیازها را برای چنین سفری مشخص خواهد کرد.

از قابلیت‌های مهم کاوشگر استقامت این است که برخلاف کاوشگرهای قبلی امکان ارسال محموله به سمت زمین را هم دارد. علاوه بر این‌ها، در این آزمایشگاه رباتیک، تعداد زیادی دوربین استفاده شده است که شمار آن‌ها از تعداد دوربین‌های تمام کاوشگرهایی که تا کنون به سیاره مریخ ارسال شده بیشتر است.

اما نکته جالب در این کاوشگر استفاده از یک بالگرد فضایی است که تحول بزرگی در سفرهای فضایی محسوب می‌شود. پرواز بالگرد در جو رقیق مریخ کار بسیار مشکلی از نظر مهندسی محسوب می‌شود.

در طرح ناسا، پس از فرود مریخ‌نورد، بالگرد طراحی‌شده از آن جدا می‌شود و با پرواز روی سطح مریخ اطلاعات به‌دست‌آمده و تصاویر را به مریخ‌نورد مخابره می‌کند.

طی مدت یک ماه قرار است این بالگرد پنج بار پرواز کند و پس از هر فرود مدتی سپری می‌شود تا باتری‌های آن توسط پنل‌های خورشیدی شارژ شود.

این کاوشگر ناسا از یک رادار خاص بهره می‌برد که می‌تواند آب و یا یخ را تا عمق ۱۰ متری از سطح مریخ شناسایی کند. این وسیله از مجموعهٔ پرشمار و فشرده‌ای از حسگرهای دقیق برای سنجش دما، فشار، رطوبت و جهت وزش باد استفاده ‌‌می‌کند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما