plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۴۷۱۶

چگونه از چشم‌ها در مقابل آلودگی به ویروس کرونا محافظت کنیم؟

با شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در بین مردم رواج یافت، اما شاید در این بین توجه به انتقال کرونا از طریق چشم‌ها کمتر بوده است.
چگونه از چشم‌ها در مقابل آلودگی به ویروس کرونا محافظت کنیم؟
یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری که مکرراً توسط مراجع بهداشتی از جمله سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا توصیه می‌شود، شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و اجتناب از تماس دست‌های آلوده با چشم، بینی و دهان است.

چشم‌ها یکی از راه‌های ورود ویروس کرونا به درون بدن است. این ویروس ممکن است از طریق قطرات تنفسی آلوده که حین صحبت، سرفه یا عطسه فرد بیمار در فضای اطراف او پخش شده‌اند، وارد چشم اطرافیان شود.

علاوه براین، تماس دست‌های آلوده با چشم‌ها، عاملی جهت انتقال ویروس به آن‌هاست. پس از راهیابی به چشم، ویروس می‌تواند در لایه ملتحمه عفونت ایجاد کند که کونژنکتیویت (چشم صورتی) نام دارد و از تظاهرات نادر بیماری کووید-۱۹ است. سپس ویروس از این طریق می‌تواند به دیگر نقاط بدن راه یابد.

استفاده از تجهیزات ایمنی مانند عینک و محافظ صورت برای پرسنل مراکز بهداشتی/درمانی توصیه شده است، تا مانع انتقال ویروس از طریق چشم‌ها شوند.

در مورد افراد عادی هم مهم‌ترین روش پیشگیری، اجتناب از تماس و خاراندن چشم‌ها با دست‌های آلوده ذکر شده است. اما هیچ دستورالعملی در مورد نحوه شست و شوی چشم ها پس از تماس با فرد مشکوک به کووید -۱۹ ذکر نشده است.

به عقیده چشم پزشکان، درصورتی که واقعا دست آلوده به ویروس کرونا با چشم تماس داشته باشد، مثل این است که دست آلوده با مخاط بینی تماس داشته است و راهی نیست که بتوان جلوی تکثیر و یا اتصال ویروس به سلول‌ها را گرفت. بنابراین، تا حد امکان باید افراد، مراقب تماس دست‌های آلوده با چشمان خود باشند.

پس از تماس دست‌های آلوده مشکوک با چشم‌ها، بایستی ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی شسته و سپس از مواردی همچون قطره اشک مصنوعی، سرم نمکی (محلول نرمال سالین) جهت شستشوی چشم‌ها استفاده کنید.

یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا به بدن ما از طریق چشم‌ها است، بنابراین باید از هرگونه تماس دست آلوده با دهان، بینی، چشم و اطراف آن خودداری کنیم و قبل و بعد از خاراندن، مالش چشم، تنظیم عینک، چکاندن قطره داخل چشم، استفاده از پماد چشمی و گذاشتن و برداشتن لنز تماسی به خوبی دست‌هایمان را بشوییم.

همچنین بهتر است اگر تاکنون از لنز تماسی استفاده نمی‌کردید، خرید آن را تا مهار ویروس کووید۱۹ به تاخیر بیندازید.

افراد تا جای ممکن باید از حضور در معرض جمعیت زیاد پرهیز کنند و درجاهای شلوغ از ماسک و شیلد استفاده کنند، همچنین استفاده از عینک حالتی محافظت‌کننده دارد اما به صورت قطعی از ورود ویروس به چشم جلوگیری نمی‌کند.

توجه کنید که در دوران شیوع بیماری کرونا موارد ضروری مراجعه به چشم پزشک را به هیچ وجه به تاخیر نیندازید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت؛ درصورتی که از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنید و همچنین هنگام مراجعه به مراکز درمانی علاوه بر ماسک از محافظ صورت نیز استفاده کنید.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما