plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۱۳۸۷۹

دلیل سفر نماینده ویژه الکاظمی به تهران چه بود؟

به دنبال سفر روز گذشته هیات عراقی به تهران، گمانه زنی هایی از سوی برخی منابع عراقی درباره این سفر و پیام طرف ایرانی در باره ضرورت افزایش هوشیاری دولت عراق و فاصله گرفتن از فتنه‌انگیزی‌های آمریکا صورت گرفته است.
دلیل سفر نماینده ویژه الکاظمی به تهران چه بود؟
به گزارش ایصال نیوز، روز یکشنبه هفتم دی‌ماه برخی رسانه‌های عراقی در خبری غیر رسمی اعلام کردند که ابوجهاد الهاشمی که پیش از این ریاست دفتر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر سابق عراق را بر عهده داشت، از سوی مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر فعلی این کشور به تهران سفر کرده است.

رسانه های عراقی همچنین خاطرنشان کردند که هیات عراقی بعد از دیدار با مقامات ایرانی، این کشور را ترک کرده و وارد بغداد شده است.

در همین حال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها با تایید خبر سفر هیات عراقی اعلام کرد: این سفر انجام شده و طی آن مشاور نخست‌وزیر عراق به دعوت ایران به تهران آمده است. ما با طرف عراقی مراودات نزدیکی درخصوص مسائل مختلف داریم و رایزنی میان دو طرف مرسوم است در این سفر نیز در خصوص آخرین تحولات رایزنی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا این مقام عراقی نامه‌ای درباره حشد الشعبی برای ایران آورده است، تصریح کرد: درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای تعجب می‌کنم. رایزنی‌هایی با دوستان در عراق داشتیم و به دعوت ما آمدند و آخرین موضوعات مورد رایزنی قرار گرفته است. در اخبار غیررسمی منتشر شده در این خصوص، هدف از این سفر، گفت‌وگو پیرامون تحولات امنیتی اخیر در عراق و افزایش غیر معمول تحرکات ارتش آمریکا در منطقه و تبادل پیام عنوان شده بود همچنین اخباری از سوی برخی رسانه‌ها در خصوص درخواست آمریکایی‌ها برای سفر نماینده نخست وزیر عراق به تهران منتشر شده است.

از سویی برخی منابع عراقی اظهار داشتند که در این سفر پیام طرف ایرانی درخصوص ضرورت افزایش هوشیاری دولت عراق و فاصله گرفتن از فتنه‌انگیزی‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به این هیات ابلاغ شده است.

عصر یکشنبه نیز یک منبع سیاسی عراقی خاطرنشان کرد: تفاهمات میان عراق و ایران فارغ از مجادلات ایران و آمریکا ادامه دارد و بغداد هیچ اتهامی را در مورد حملات موشکی اخیر به منطقه سبز متوجه ایران نمی‌داند.

خبرهای منتشر شده از سوی رسانه ها حاکی است که طی روزهای اخیر و در آستانه خروج ترامپ از کاخ سفید تحرکات مشکوک در عراق تشدید شده است و از دید تحلیلگران ممکن است ترامپ و متحدان آن دست به اقدامات ماجراجویانه‌ای بزنند.

این درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حملات مشکوک راکتی اخیر به منطقه سبز بغداد خاطرنشان کرد: از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی کاملا مردود است. اماکن دیپلماتیک ایران در عراق چندین بار مورد حمله قرار گرفته است.

آنچه ترامپ گفته و پامپئو عنوان کرده‌اند این اظهارات هم محکوم است و هم رد می‌شود و نوع و زمان و محتوای این بیانیه‌ها و توئیت‌ها مشکوک و شیطنت آمیز است. پیام خود را به روشنی گفته‌ایم ضمن اینکه به دنبال تنش نیستیم، از منافع و امنیت ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه، مسئولیت این تنش آفرینی‌ها و عواقب آن را بر عهده آمریکاست و آنهایی که این توطئه چینی‌ها را صورت می‌دهند، دانست و تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری است و هیچ وقت در هیچ مقطعی حاضر نشده اختلافات خود را در منطقه دیگری حل کند.

خطیب زاده خطاب به کشورهای همسایه تصریح کرد: آمریکا سرکشانه کشورهای مجاور ما را پایگاه‌های ناامنی علیه منافع و امنیت ملی ایران کرده است. بارها به کشورهای همسایه گفته‌ایم که وظایف قطعی حاکمیتی دارند که در مقابل این سرکشی‌های کاخ سفید به مسئولیت خود عمل کنند. ما در چارچوب یک کشور مسئول و قوانین بین المللی در خصوص دفاع از خود تردیدی نداریم.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما