plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
کد مطلب : ۱۳۸۰۳

آمریکا و تدارک فتنه‌ای دیگر برای تداوم حضور نظامی در عراق

برخی تحلیلگران رسانه‌های عربی با تردید آمیز توصیف کردن حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد معتقدند: هدف از این اقدامات ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق و تحریک مردم عراق علیه گروه‌هایی است که در نابود سازی داعش در عراق نقش داشتند.
آمریکا و تدارک فتنه‌ای دیگر برای تداوم حضور نظامی در عراق
 به گزارش ایصال نیوز، سفارتخانه آمریکا یکشنبه شب بیستم دسامبر (۳۰ آذرماه ۹۹) در منطقه سبز بغداد در معرض حملات راکتی قرار گرفت. گروهی از مقامات عراق، رهبران احزاب و گروه‌های مقاومت عراقی طی روزهای گذشته حمله به مراکز دیپلماتیک را محکوم و چنین اقداماتی را در این برهه زمانی، مشکوک توصیف کرده‌اند که هدف از آن فتنه‌انگیزی و برهم زدن اوضاع عراق است.

در پی این حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هیچ گونه سندی ادعا کرد گروه‌های نزدیک به ایران در این حمله نقش داشتند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم روز دوشنبه یکم دی‌ماه در پاسخ به ادعاهای بی‌اساس و تکراری وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که حضور نظامی آمریکا منشاء بی‌ثباتی در منطقه ماست و هیچ میزانی از تحریف نمی‌تواند آمریکا را از شرارت‌هایش مبرا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا را محکوم کرده و گفت نوع و زمان این حمله و بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران مشکوک است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بازهم بدون هیچ گونه سندی انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت تا قدم دیگری در مسیر تنش‌آفرینی برداشته باشد. این در حالی است که ایران بر خلاف آمریکا هرگز دنبال تنش‌آفرینی نیست و منافع خود را در تنش‌آفرینی نمی‌بیند.

وزیر امور خارجه و دیگر مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که اگر طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند ایران هم حاضر است این توافق را به طور کامل اجرا کنند. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله به منطقه سبز بغداد را محکوم کرد و گفت نباید مراکز دیپلماسی هدف قرار گیرند.

«محمود البازی» مفسر مسائل سیاسی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه طی گزارشی در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: ایران به دنبال جنگ و تنش در منطقه نیست و تنش را در راستای منافع خود نمی‌بیند. این کشور با گروه ۵+۱ وارد مذاکره و تعامل دیپلماسی شد و حتی با وجود خروج یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای، بازهم ایران به مدت یک سال به طور کامل هم به بندهای توافق هسته‌ای عمل کرد. اما قدرت‌های غربی در تامین منافع اقتصادی ایران شکست خوردند.

از این رو، ایران از سطح تعهدات خود کاست، اما بازهم به طور کلی از توافق خارج نشد. با وجود چنین رفتاری از سوی ایران، این ترامپ است که به دنبال تنش‌آفرینی است. دور از ذهن نیست که حمله موشکی به سفارت آمریکا اقدامی از سوی خود آمریکا باشد تا منطقه را وارد مرحله دیگری از تنش کنند. شاید هدف ترامپ آن است که با چنین اقداماتی می‌خواهد با وجود شکست در کاخ سفید باقی بماند.

اهداف آمریکا از فتنه‌انگیزی در عراق بسیاری از رهبران سیاسی عراق و تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی معتقدند: سفارتخانه آمریکا بیش از اینکه کارکرد عادی و دیپلماتیک داشته باشد، تبدیل به یک پایگاه نظامی و لانه جاسوسی شده است و امنیت بغداد و سراسر عراق را با چالش روبرو خواهد کرد. آنها می گویند آمریکا از طریق برخی عوامل خود در داخل عراق دست به ایجاد ناامنی و حمله‌های راکتی و خمپاره‌ای به مراکز دیپلماتیک در بغداد می‌زند تا از یک سو، لزوم تداوم بقای نظامی خود در عراق را توجیه کند و از سوی دیگر، با متهم کردن گروه‌های وابسته به سازمان الحشد الشعبی در این زمینه افکار عمومی را علیه آنها تحریک و آنها را تضعیف سازد. این درحالی است که نیروهای نظامی و امنیتی عراق بویژه الحشد الشعبی با توانمندی خود را طی چند سال اخیر توانستند گروه تروریستی «داعش» را در عراق زمینگیر کنند.

«محمود البازی» مفسر مسائل سیاسی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بخشی از گزارش خود در روزنامه رای الیوم آورد: در شرایطی که پارلمان عراق طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرده است و مردم این کشور هم خواهان اجرایی‌سازی این طرح و خروج این نیروها هستند آمریکا با چنین اقداماتی می‌خواهد حضور نیروهای خود را در عراق حفظ کند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب هم چندی پیش در گزارشی در روزنامه الکترونیکی رای الیوم با اشاره به تحرکات جدید آمریکا برای فتنه‌انگیزی طایفه‌ای- مذهبی در عراق نوشت: ما مخالف حمله موشکی به سفارتخانه‌های خارجی در عراق یا هر کشور دیگری هستیم؛ به شرط اینکه به عرف و اصول دیپلماتیک پایبند باشد و در امور داخلی کشور میزبان دخالت نکند، اما سفارت آمریکا در عراق به لانه‌ جاسوسی و کانون دسیسه علیه این کشور عربی تبدیل شده است. بهتر بود که دولت عراق آن را می‌بست، زیرا وجود این سفارتخانه در خاک عراق پس از محاصره، اشغالگری و حمله آمریکا به عراق اهانتی تمام عیار به شمار می‌رود.

«صباح الطائی» کارشناس مسائل امنیتی عراق هم در گزارشی در صفحه خبرگزاری «المعلومة» عراق نوشت: آمریکا با استفاده از کارکنان خود در سفارتش در بغداد برای به چالش کشیدن عراق و وارد کردن این کشور در بحرانی سیاسی تلاش می‌کند.

احتمال دارد اجرای این طرح در شرایط کنونی برای تضعیف گروه الحشد الشعبی و متهم کردن آن باشد. این در حالی است اکثر طرف‌های سیاسی و ملت عراق به خوبی می‌دانند که الحشد الشعبی توانست نقشه واشنگتن برای وارد کردن گروه تروریستی داعش به عراق را خنثی و بر این گروه تروریستی پیروز شود. این اقدام سبب شده است که الحشد الشعبی هدف نخست مزدوران و جوخه‌های آمریکا در عراق باشد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما