plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۹۰۱۴

امام جمعه ايرانشهر و 4 نكته

محمدتقی فاضل ميبدی*
ائمه جماعات و ساير افرادي كه قصد كمك به نيازمندان را آن هم در روزگار تلخ كنوني دارند، بايد توجه داشته باشند كه قرآن كريم صراحتا بر مخفي نگه داشتن انفاق اموال از ديد عموم مردم تاكيد كرده است.
امام جمعه ايرانشهر و 4 نكته
اين روزها درباره كليپ امام جمعه ايرانشهر و پخش پول توسط او ميان كارگران اين شهرستان‌ها صحبت‌هاي بسياري مطرح مي‌شود ولي به عقيده من در مرحله نخست بايد توجه داشت كه خدمت به مردم در هر لباس و شكلي كه صورت بگيرد، امري پسنيده و نيازمند تشويق است به ويژه در شرايط سخت اقتصادي امروز كه عموم مردم جامعه با مشكلات معيشتي دست به گريبان هستند.

اما در اين ميان اگر قرار بر بحث و كنكاش پيرامون نوع واكنش جامعه به اقدام امام جمعه ايرانشهر باشد، بايد به اقدامات و تحركات سياسي يا در عبارتي بهتر جناحي ائمه جمعه نگاه كرد.

متاسفانه در سال‌هاي اخير بارها و بارها شاهد تشديد گفتار و كردار جناحي از سوي برخي ائمه جمعه بوديم و همين مساله موجبات بي‌اعتمادي جامعه به اين افراد را فراهم آورد.

دومين نكته مربوط به نوع كمك صورت گرفته از سوي امام جمعه ايرانشهر بر مي‌گردد. فارغ از بي‌اعتمادي شكل گرفته ميان جامعه و برخي از ائمه جمعه، بايد تاكيد كرد كه دوربين آوردن و فيلم گرفتن از يك عمل خير هرگز امري اسلامي و انساني محسوب نمي‌شود.

درست است كه كمك به مردم به ويژه قشر ضعيف‌تر جامعه امري پسنيده و انسان‌دوستانه محسوب مي‌شود ولي اين مهم نبايد با اقدامات تبليغاتي و زير پا گذاشتن عزت نفس افراد همراه شود چرا كه در آن صورت اصطلاحا نقض غرض صورت گرفته و بازخوردهاي منفي نيز به دنبال خواهد داشت.

ائمه جماعات و ساير افرادي كه قصد كمك به نيازمندان را آن هم در روزگار تلخ كنوني دارند، بايد توجه داشته باشند كه قرآن كريم صراحتا بر مخفي نگه داشتن انفاق اموال از ديد عموم مردم تاكيد كرده است.

نمي‌توان با دوربين و سر و صدا به نيازمندان كمك كرد و همزمان نامش را خدمت گذاشت چرا كه در آن صورت عمل خير صورت گرفته با نوعي ريا همراه مي‌شود كه نه تنها پاداش اخروي به همراه ندارد بلكه در اسلام نيز به ‌شدت مذمت شده است.

سومين نكته‌اي كه به عقيده من در اين ميان حائز اهميت است، مشكلات ايجاد شده در نظام اقتصادي است. امروز بايد از مسوولان و حاكمان پرسيد چرا بايد شرايط اقتصاد ايران به شكلي باشد كه يك كارگر آن هم سرچهارراه بيكار بماند تا يك امام جمعه كه حداقل براساس قانون سمت اقتصادي در اختيار ندارد به او مراجعه و با فيلم گرفتن مبلغي اندك را در اختيارش قرار دهد.

حاكمان بايد به اين درد اساسي رسيدگي كنند؛ دردي كه به مراتب بزرگ‌تر و تلخ‌تر از نوع كمك كردن امام جمعه ايرانشهر به كارگران كه شريف‌ترين انسان‌ها هستند، محسوب مي‌شود.

چهارمين نكته‌اي كه به نظرم در كنار مباحث مطرح شده بايد مورد توجه دلسوزان قرار بگيرد، اشكالات موجود در ساختار شوراي سياستگذاري ائمه جماعات است. امام جمعه بر اساس وظايف خود بايد همواره اقدامات معنوي و اخلاقي را مبناي كارش قرار بدهد ولي امروز بايد پرسيد كه چه اتفاقي رخ داده كه برخي از ائمه جمعه ما گاه و بي‌گاه به مسائل جناحي و سياسي ورود مي‌كنند؟

در دوران صفويه و پيش از آن برخي فقها دقيقا به دليل واهمه از ورود ائمه جمعه به مسائل سياسي برگزاري نماز جمعه را جايز نمي‌دانستند و برخي نيز برگزاري اين مهم را صرفا در حيطه اختيارات امام عصر معرفي مي‌كردند ولي حالا كه در جمهوري اسلامي نماز جمعه برگزار مي‌شود، لازم است مسوولان و دلسوزان از ورود اين افراد به مسائل سياسي و جناحي جلوگيري كنند.

نماز جمعه بايد محلي براي ايجاد همدلي ميان آحاد جامعه، فارغ از تمايلات و مسائل سياسي و جناحي باشد ولي امروز مسوولان اين نهاد از خود بپرسند كه آيا به راستي كاركرد امروز ائمه جماعات چنين است يا اينكه با پرداختن به مسائل جناحي و آرزوي مرگ براي اين جريان و آن فرد در رئوس اقدامات آنان قرار گرفته است؟

امروز بايد درك كنيم كه خطر اين اقدامات براي جمهوري اسلامي و به‌ طور كلي ائمه جماعات به مراتب بيشتر از اقدامات صورت گرفته از سوي امام جمعه ايرانشهر است هر چند كه اين مهم به معناي تاييد اقدامات ايشان نيست.

*فعال اجتماعی

انتهای پیام/*
۲
مرجع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما