plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۶۰۷۴

مسئولان گوش شنوا داشته باشند

نعمت احمدی*
وقتي مردم نمي‌توانند حرف خود را در زمان و مکاني قانوني بيان کنند، سخن کارشناسان شنيده نمي‌شود، عمل کارشناسانه‌اي انجام نمي‌گيرد و تصميمات مقطعي، فصلي و سليقه‌اي صورت مي‌پذيرد. بايد با مردم مهربان باشيم، اين مردم بسيار نجيب، صميمي و دوست‌داشتني هستند.
مسئولان گوش شنوا داشته باشند
اعتراضات مردم در بستر اصلاح و افزايش قيمت بنزين باعث شد تا يکبار ديگر جامعه مطالبات خود را که از ديد دولت پنهان مانده يا عزمي براي پرداختن به آنها وجود نداشته از اين طريق به گوش مسئولان برساند. هر چند مساله بنزين باعث اين اعتراضات شد، اما اعتراضات مردم فقط براي بنزين نبود و دلايل ديگري همچون مشکلات معيشتي را نيز شامل مي‌شد.

از طرف ديگر در کشور جمعيتي حدود 85ميليوني با اقوام مختلف و طبايع و نظريات متفاوت داريم که عده‌اي موافق برخي برنامه‌ها و عده‌اي مخالفند. عده‌اي قادرند و مي‌توانند صداي خود را به گوش ديگران برسانند و عده‌اي قادر نيستند و يا وسايل آن را ندارند. لذا حضور يا عدم حضور مردم را نمي‌توان دليل بر صحت عملکرد يک مجموعه دانست.

در خصوص همين حرکتي که اخيرا راجع به بنزين اتفاق افتاد، فرداي اعمال اين طرح از رئيس قوه قضائيه شنيديم که با اصل افزايش موافق بوده، اما به شيوه ‌اجراي آن انتقاداتي دارد. يکي از نمايندگان مجلس نيز درخواست استيضاح رئيس‌جمهور و رئيس مجلس را مطرح کرد تا تحقيق و تفحصي صورت گيرد که آقاي علي لاريجاني مدير اداره جلسات مجلس است، لذا تصميم متخذه بايد به سمع و نظر مجلس هم مي‌رسيده است.

اين نشان مي‌دهد که اعمال انجام شده با کارشناسي دقيق انجام نشده که مورد انتقاد واقع شده است. يعني اگر در زمينه‌هاي مختلف به نظر کارشناسان تکيه مي‌کرديم چنين حوادثي نيز پيش نمي‌آمد. اين مردم نسبت به شرايط پيش آمده ناراضي‌اند.

اين اعتراضات نشان مي‌دهد که با مردم صحبت نکرديم و به اقناع آنها نپرداختيم. آقاي رئيس‌جمهور، دولت قبلي را نقد مي‌کرد و دو نرخي بودن بنزين را باعث رانت و فساد مي‌دانست، اما اکنون خود به اين مساله تن داده و بنزين با دو نرخ به مردم عرضه مي‌شود.

از آن گذشته چندي پيش از اصلاح قيمت‌ها خبرنگاري از وزير نفت پرسيد که دولت تصميمي براي افزايش بنزين دارد که آقاي زنگنه گفت: نه دولت چنين عزمي دارد و نه قانون به ما چنين اجازه‌اي مي‌دهد. اما در عمل اتفاق ديگري رخ داد. حال وقتي که مردم اين رويکردها را مي‌بينند چه بايد بکنند؟ لذا قبل از آنکه مسئولان بخواهند که مردم صدايشان را بشنوند، خود مسئولان بايد گوش شنوا داشته باشند و به حرف مردم گوش دهند.

وقتي مردم نمي‌توانند حرف خود را در زمان و مکاني قانوني بيان کنند، سخن کارشناسان شنيده نمي‌شود، عمل کارشناسانه‌اي انجام نمي‌گيرد و تصميمات مقطعي، فصلي و سليقه‌اي صورت مي‌پذيرد. بايد با مردم مهربان باشيم، اين مردم بسيار نجيب، صميمي و دوست‌داشتني هستند.

نبايد اجازه دهيم که تقابلي به‌وجود آيد. بايد به مردم رجوع کرده و آنها را تکريم کنيم؛ چراکه خادمين خود را باور دارند. مردم اگر سکوت مي‌کنند دليل بر رضايتشان از وضع موجود نيست بلکه خون دل مي‌خورند که اميد مي‌رود مسئولان با رويکردها و اتخاذ تدابير و اقداماتي درست و منطقي مطالبات مردم را به نحو احسن پاسخ دهند.

*حقوقدان

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما