plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۲۷۶۴۷

چرا اینقدر از پهپادهای ایرانی می ترسند؟

عماد آبشناس*
ناتو سامانه های دفاعی ای در اختیار دارد که امیدوار می باشد توان مقابله با این پهپادهای ایران را داشته باشند اما ارزانترین این سامانه ها برای هدف قرار دادن این پهپاد 200 دلاری ایرانی مجبور است از موشک 50 هزار دلاری استفاده کند.
چرا اینقدر از پهپادهای ایرانی می ترسند؟
بر اساس مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تحریم های تسلیحاتی ایران از نوامبر سال 2020 پایان یافته و ایران حق دارد مانند هر کشور دیگر جهان هم تسلیحات خریداری کند هم تسلیحات بفروشد.

از سال 2018 که آمریکا از برجام خارج شد آمریکایی ها تلاشهای زیادی انجام دادند تا جلوی اجرای قطعنامه 2231 را بگیرند مخصوصا بخشی که مربوط به رفع تحریم های تسلیحاتی بر علیه ایران بود.

پس از ناکامی شان آمریکایی ها به تلاشهای زیادی برای اعمال تحریم های تسلیحاتی بین المللی بر علیه ایران انجام دادند و امیدوار بودند حد اقل بتوانند کاری کنند که برنامه موشکی و پهپادی ایران تحت تحریم قرار بگیرد.

در این مورد هم ناکام ماندند.

حال زلنسکی و اوکراینی ها را پیش انداخته اند تا با راه اندازی هیاهوی کاذب مبنی بر اینکه ایران به روسیه پهپاد داده تا در اوکراین از آنها استفاده کند تلاش دارند حد اقل اروپایی ها را با خود در جریان اعمال تحریم تسلیحاتی بر علیه ایران همراه کنند.

البته آنها به خوبی می دانند که این تحریم ها تاثیری بر برنامه موشکی و پهپادی ایران نخواهد گذاشت چرا که الان دهه ها است ایران با تحریم تسلیحاتی آمریکا مواجه است و علیرغم اینکه امروزه این کشور از طرف شورای امنیت تحت تحریم بین المللی قرار ندارد اما آمریکا همه شرکت ها و کشورها را تهدید کرده در صورت تعامل با ایران آنها را تحریم می کند.

به این دلیل می توان گفت تحریم کردن و یا تحریم نکردن آمریکایی ها و یا اروپایی ها پشیزی برای ایران اهمیت ندارد و برنامه موشکی و پهپادی ایران تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

در واقع طی چند سال اخیر ایرانی ها موفق شده اند تا برنامه موشکی و پهپادی خود را به جایی برسانند که کاملا بومی باشد و تحریم های آمریکا تاثیری روی آن نداشته باشد.

سوال مهمی که مطرح می شود این است که خوب آمریکا و ناتو که ادعا می کنند پیشرفته ترین تسلیحات جهان را در اختیار دارد و ادعا می کنند موشک ها و پهپاد های ایرانی ابتدایی هستند، پس چرا این این پهپادها و موشک ها می ترسند و این هیاهو را راه انداخته اند؟

مگر اسرائیل ادعا ندارد که سامانه لیزری برای نابود کردن پهپاد های ایرانی ساخته، پس ترسشان از چیست؟

بر عکس ادعای آمریکایی ها و اسرائیلی ها و متحدانشان پهپاد های ایرانی نه فقط ابتدایی نیستند بلکه بسیار پیشرفته می باشند و ثابت کرده اند که قدرت بسیار بالایی در زمینه عبور از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی غربی را دارند و علاوه بر آن قدرت تخریبی بسیار بالایی دارند وحتی می توانند سامانه های دفاعی دشمن را هدف قرار دهند و نابود کنند.

همچنین ایرانی ها موفق شده اند طی سالها تلاش پهپاد های کوچکی بسازند که حدود دویست دلار قیمت دارد ولی قدرت تخریبی اش هیچ فرقی مثلا با پهپاد های 200 هزار دلاری ترکیه موسوم به بیرقدار ندارد و چه بسا به دلیل کوچک بودن امکان عبور از سامانه های دفاعی و رسیدن به هدف شان بسیار راحت تر است.

طبق آنچه از کارشناسان نظامی بین المللی در گفتگوهای پشت خط پخش نشده در مناظره هایی که با آنها داشتم شنیده ام ناتو سامانه های دفاعی ای در اختیار دارد که امیدوار می باشد توان مقابله با این پهپادهای ایران را داشته باشند اما ارزانترین این سامانه ها برای هدف قرار دادن این پهپاد 200 دلاری ایرانی مجبور است از موشک 50 هزار دلاری استفاده کند.

البته این به شرطی است که همان اولین موشک بتواند پهپاد را هدف قرار دهد.
در آخرین تجربه ای که اسراییلی ها داشتند حزب الله لبنان سه پهپاد از اینها را به سمت کشتی حفاری نفت و گاز در منطقه کاریش در جنوب لبنان پرتاب کرد و موشک های اسرائیلی موفق نشدند این هواپیماها را هدف قرار دهند و هواپیماهای اف 35 هم ناکام ماندند و در نهایت چندین هواپیمای اف 16 به پرواز در آمدند تا این سه هواپیما را هدف قرار دهند که حاصل نهایی ماجرا برای اسرائیل چیزی حدود دو میلیون دلار خرج برداشت.

البته ایرانی ها هم به خوبی این را می دانند و هدفشان هم همین بوده تا با تولید انبوه این نوع هواپیماها و موشک های مشابه کاری کنند که اگر دشمن بخواهد به آنها حمله کند آنقدر موشک و پهپاد به پرواز در بیایند که کل سیستم های هجومی دشمن را فلج کنند و در نهایت ایرانی ها موفق شوند ضربه کاری را آنجایی که می خواهند به دشمن وارد کنند.

در حالی که کشورهای ابرقدرت در تلاش برای تولید تسلیحات بسیار مدرن و پیشرفته بودند و هستند ایرانی ها از روی تجربه شان در جنگ متوجه شده اند که آنچه در جنگ های منطقه بیشتر به دردشان می خورد تسلیحات انبوه ارزان است.

حالا مثلا رقیب های ایران بروند هواپیمای پانصد میلیون دلاری بیاورند، همان کاری را که آن هواپیما می خواهد انجام دهد پهپاد های ایرانی هم انجام می دهند.

مگر آن هواپیما قرار است چه کار کند، چند موشک و بمب حمل کند و به هدف برساند، خوب ایرانی ها هم با پهپادهایشان می توانند همان کار را انجام دهند.

حدود دو سه سال پیش بود که سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان اظهار داشت حزب الله چیزی حدود 180 هزار موشک نقطه زن میانبرد در اختیار دارد.

حالا تصور کنید اگر ایران به حزب الله لبنان 180 هزار موشک دو سه سال پیش تحویل داده خودش چند تا موشک و پهپاد در اختیار دارد.

طبق برخی برآوردها ایران چند میلیون موشک و پهپاد در اختیار دارد که ورود اینها به هر معادله جنگی در هر جای جهان می تواند همه معادلات را به هم بزند و هیچ نیرویی تاب مقابله با این تعداد موشک و پهپاد را ندارد، حتی ناتو و آمریکا.

*تحلیلگر مسائل بین الملل/اسپوتنیک

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما