plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۶۰۸۱

کمترین فاصله را با توافق داریم

حمیدرضا آصفی*
حسب وظیفه در راستای توافق پیش می‌رویم و اگر منافع کشور را تامین کند این توافق را انجام می‌دهیم. مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد و آدم از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.
عکس از صدیقه زمانیان
عکس از صدیقه زمانیان
گر چه هنوز نمی‌توان به قطعیت در خصوص رسیدن به توافق اظهار نظر کرد اما می‌توان به این موضوع اذعان داشت که در این دوره از مذاکرات در دولت جدید هیچ وقت تا این حد به توافق نزدیک نبودیم.

در یک سال گذشته تاکنون، اکنون کمترین فاصله را با توافق داریم ولی این گفته بدین معنا نیست که قطعا توافق به‌دست خواهد آمد. می‌تواند اتفاقاتی در طرف مقابل پیش بیاید و توافق حاصل نشود.

اما این احتمال بسیار کم است به‌خاطر اینکه آمریکا به این توافق نیاز دارد و ایران نیز برای رفع برخی از تنگناها لازم می‌داند که این توافق صورت بگیرد.

لذا به نظر می‌رسد که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم و آن مشکلاتی که وجود داشت به حداقل رسیده اما هنوز به‌طور کامل از بین نرفته و وجود دارد. این به آمریکایی‌ها بازمی‌گردد که ظرف این یکی دو روز پاسخ دهند.

جمهوری اسلامی در چارچوب خطوط قرمز خود تا جایی که توانسته با طرف مقابل همکاری کرده و اکنون نوبت آمریکاست و اگر آمریکا نیز مقداری منطقی برخورد کند به نظر می‌آید که توافق به‌دست خواهد آمد.  

اظهار نظر روز گذشته آقای بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که راجع به تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا صحبت کرده بود در خصوص اینکه توافق به‌دست خواهد آمد قوت بخشیده است. چرا که چند وقتی بود آمریکایی‌ها از این صحبت‌ها نکرده بودند و از روزهای گذشته شروع کردند.  

لذا این هم یک قرینه دیگر است که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نیز به احیای برجام و رسیدن به توافق بی‌تمایل نیستند. چنین مسائلی می‌تواند در راستای رسیدن به توافق کمک کننده باشد.

البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که نباید در رویا زندگی کرد و از این جهت حسب وظیفه در راستای توافق پیش می‌رویم و اگر منافع کشور را تامین کند این توافق را انجام می‌دهیم.

حال اگر َآمریکایی‌ها دو سال دیگر یا کمتر بی‌اخلاقی کنند و تعهد خود را محترم نشمارند این به جمهوری اسلامی مربوط نمی‌شود و ایران رویکرد خود را خواهد داشت.

آنچه به ایران مربوط است اینکه ایران می‌خواهد مطمئن شود که اگر این اتفاق افتاد باید چه رویکردی اتخاذ کند.

چرا که به قول معروف مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد و آدم از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

لذا طبیعی است که ما سابقه و عملکرد آمریکا را در نظر داریم و به همین دلیل یکی از موضوعات این است که ببینیم اگر چنین اتفاقی افتاد ایران کمترین ضرر را بدهد.

به هر حال تیم مذاکره کننده در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی کرده است. اما این یکی از آن موضوعاتی که باید ضرر و زیان آن را به حداقل رساند. 


*سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه/آرمان

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما