plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۲۲۷۰۶

ناتوی عبری- عربی و رویاهای رهبران صهیونیست

حسن هانی‌زاده*
موضوع شکل‌گیری ناتوی عبری- عربی برای مقابله با ایران و محور مقاومت در سال ۲۰۰۹ توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد.
ناتوی عبری- عربی و رویاهای رهبران صهیونیست
نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس پیشنهاد تشکیل یک ناتوی عبری- عربی را ارائه داد اما با پاسخ منفی این کشورها مواجه شد.

موضوع شکل‌گیری ناتوی عبری- عربی برای مقابله با ایران و محور مقاومت در سال ۲۰۰۹ توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد اما کشورهای عربی و آمریکا نیز در آن زمان از این پیشنهاد استقبال چندانی نکردند.

در آن زمان شرایط منطقه، تجاوزات مکرر ارتش رژیم صهیونیستی علیه اهالی غزه و اصرار نتانیاهو برای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در قدس شرقی به تشدید اختلاف بین اسرائیل و تیم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا منجر شد.

کشورهای عربی نیز در شرایطی نبودند که بتوانند یک مجموعه نظامی منسجم تحت عنوان ناتوی عبری- عربی با حضور اسرائیل تشکیل دهند و حتی برخی رسانه‌های عربی نیز پیشنهاد نتانیاهو را به تمسخر گرفتند.

علت این امر این است که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس به لحاظ نظامی در ترازی نبودند که بخواهند از رهگذر تشکیل یک مجموعه نظامی در برابر ایران و محور مقاومت ایستادگی کنند.

اما ناتوی عبری- عربی همچنان ذهن مقامات رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کرده بود زیرا جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ اسرائیل علیه حزب‌ا... لبنان که منجر به شکست ارتش رژیم صهیونیستی شد به شدت مقامات این رژیم را نگران کرد.

در این جنگ اگرچه برخی کشورها به‌صورتی غیر آشکار در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند اما در نهایت و پس از ۳۳ روز ارتش اسرائیل متحمل شکست سنگینی شد و نتوانست وارد خاک لبنان شود.

این جنگ به لحاظ تلفات انسانی به قدری برای اسرائیل گران تمام شد که در همان زمان روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» با تیتر درشت نوشت: حزب‌ا... برای اولین بار اشک ژنرال‌های اسرائیلی را در آورد.

سه سال پس از این شکست بود که نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد یک مجموعه نظامی تحت عنوان ناتوی عبری -عربی برآمد تا مانع نفوذ محور مقاومت در منطقه شود.

اما کشورهای عربی به ویژه کشورهایی مانند عربستان، امارات و بحرین به دلیل نگرانی از واکنش ایران هرگز به سمت تشکیل چنین مجموعه‌ای حرکت نکردند زیرا این کشورها معتقدند که حمایت نظامی آمریکا از این رژیم‌ها کفایت می‌کند.

لذا موضوع تشکیل ناتو یک رویای دست نیافتنی برای مقامات رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود و حتی اگر چنین مجموعه‌ای در آینده تشکیل شود در مقابل محور مقاومت ذوب خواهد شد.

از سوی دیگر اکنون عربستان سعودی با اعدام ظالمانه و وحشیانه ۸۱ تن از جوانان سعودی که اغلب آنان را شیعیان منطقه الشرقیه عربستان تشکیل می‌دهند در انزوای کامل قرارگرفت و نزدیک شدن این رژیم به اسرائیل در این شرایط به انزوای بیشتر ریاض منجر خواهد شد.

گردن زدن این جوانان که تنها جرم آنان پیروی از مکتب اهل‌ بیت علیهم السلام بود آن هم در میدان عمومی شهر و در انظار عمومی صورت گرفت متاسفانه با سکوت نهادهای مدعی دفاع از حقوق بشر مواجه شد.

نهادهای مدعی دفاع از حقوق بشر در برابر این جنایت ضد بشری و هولناک سکوت کردند و این امر نشان می‌دهد که موضوع حقوق بشر تنها ابزاری در خدمت قدرت‌های غربی است.

*تحلیلگر مسائل خاورمیانه

انتهای پیام/*
۱
مرجع : آرمان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما