plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۴۵۲۸

انتصاب رابرت مالی و احتمال بازگشت آمریکا به برجام

فریدون مجلسی*
بايدن و مردانش بهتر است زودتر به تعهدات آمريکا در قبال برجام عمل کنند.
انتصاب رابرت مالی و احتمال بازگشت آمریکا به برجام
انتصاب رابرت مالي به‌عنوان نماينده ويژه آمريکا در امور ايران مورد مخالف کساني قرار گرفته که مخالف حضور ايران در برجام هستند. اما خوشبيني چنداني نسبت به اين موضوع متصور نيستم و اين مساله صرفا نشان‌دهنده تمايلات بايدن و دموکرات‌هاست.

آمريکا در زمان اوباما در برجام حضور داشت، اما برخي جريانات در ايران بودند که با توافقنامه برجام مخالفت مي‌کردند و با انجام اقدامات خاصي براي اجراي برجام سنگ‌اندازي کردند.

از ديد آمريکايي‌ها، بازگشت به برجام احتياج به شرط و شروطي ندارد و آنها اصلا خروج ترامپ از برجام را قبول ندارند و کشور آمريکا را عضوي از برجام مي‌دانند. اما ورود دوباره دولت جديد آمريکا به برجام با اينکه اين توافقنامه از سمت ايران اجرايي و عملياتي شود، بسيار فرق دارد و از نظر آمريکايي‌ها مساله امنيت و بقاي رژيم‌صهيونيستي به‌شدت مطرح است.

بايد به اين نکته توجه داشت که نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران که در برجام به آن اشاره شده است، براي اين بود که آمريکا خودش را قيم و مدافع اسرائيل مي‌داند.

فرق بايدن با ترامپ در مساله اسرائيل اين است که جو بايدن در مساله اسرائيل خودش را محدود مي‌کند و ضامن و پرداخت‌کننده هزينه‌ها و بلندپروازي‌هاي رژيم صهيونيستي نمي‌داند.

اسرائيل براي آمريکا هم پرهزينه شده و آنها هم به دنبال اين مساله هستند که اسرائيل بر سر جاي بنشيند و اعتبار آمريکا را مخدوش نکند. آمريکايي‌ها به‌دنبال اين هستند که با ايران تعامل کنند و جلوي ايران‌هراسي اسرائيل را بگيرند.

از طرف ديگر به نظر نمي‌آيد که ايران از شعارهاي خود درباره رژيم‌صهيونيستي خودداري کند. همانطور که مقامات کشور بارها اعلام کرده‌اند مردم ايران بايد خودشان را براي شرايط سخت سال‌هاي آينده آماده کنند و البته که ايران داراي منابع غني، آب، انرژي و گاز و امکانات است و از لحاظ وضعيت داخلي هيچ‌وقت به وضعيت کره شمالي دچار نخواهد شد.

اما اينکه ايران بخواهد وارد جامعه بين‌المللي شود و بتواند با جامعه جهاني ارتباط برقرار کند، ابتدا بايد خود را با شرايط بين‌المللي تطبيق دهد. برخي کشورها در منطقه، حمايت ايران از برخي گروه‌هاي مقاومت را برنمي‌تابند و عليه کشورمان موضع‌گيري مي‌کنند.

به‌خصوص عربستان سعودي که با توجه به آن داعشي که راه‌اندازي کرد و اخبار افراطي سلفي منطقه خاورميانه را با تنش‌هاي مختلفي روبه‌رو کرده است. در حال حاضر مقامات کشورمان اعلام کرده‌‌اند که آمريکا ابتدا بايد همه تحريم‌ها را بردارد و حتي خسارت تحريم‌هايي را که عليه ايران وضع کرده بپردازد و به برجام بازگردد.

آن زمان ايران نيز به تعهدات خود بازخواهد گشت. البته اين توقع بيجايي نيست چراکه اين آمريکايي‌ها بودند که از برجام خارج شدند و تحريم‌هاي يکجانبه‌اي را عليه ملت ايران وضع کردند. لذا بايدن و مردانش بهتر است بيشتر به اين موضع بينديشند و زودتر به تعهدات آمريکا در قبال برجام عمل کنند.

*تحلیلگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام/*
۱
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما