plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۴۳۱۷

بایدن، برنامه‌ها و جنگ تفسیرها

امیرعلی ابوالفتح*
ابهامات به‌زودی يکی پس از ديگری رفع خواهد شد و بايد منتظر حرکت به سمت تنش‌زدايی باشيم.
بایدن، برنامه‌ها و جنگ تفسیرها
بايد توجه داشت که جو بايدن با روي کار آمدن در روزهاي آينده موانع زيادي در پيش دارد. روند به‌گونه‌اي است که او نمي‌تواند به‌سرعت به برجام توجه کامل داشته باشد.

موضوعات وسيع و گسترده‌اي امروز در مقابل بايدن قرار گرفته است که کار را سخت مي‌کند. امروز کرونا در آمريکا با جان ميليون‌ها نفر در ارتباط است و بايدن مجبور است اين امر را در دستورکار خود قرار دهد و با تمام توان به آن رسيدگي کند.

امروز مردم آمريکا از بايدن انتظار دارند که مشکلات مربوط به کرونا را حل کند و بيکاري را سامان دهد.

آمريکا پس از اقتصاد و بيکاري با معضل مهاجران مواجه است و اين امر نيز براي آنها مشکلات جدي ايجاد کرده است. ميليون‌ها آمريکايي عملا زندگي آنها به اين امر گره خورده است.

طبيعي است که بايدن مجبور است در ابتدا به اين موارد رسيدگي کند و در ادامه به سمت آشتي ملي و حل شکاف در جامعه آمريکا توجه کند.

در اين شرايط رسيدگي به برجام سخت مي‌شود مگر اينکه ايران دست به اقدامي بزند تا برجام و ايران براي آنها با اهميت شود؛ زيرا در عرصه سياست خارجي با انتصاب جان کري نشان داد که بازگشت به معاهده پاريس و تغييرات اقليمي و آب و هوايي براي آنها از اهميت بسزايي برخوردار است.

ترميم روابط با اروپا و تلاش براي مهار روسيه و چين و کنترل جنگ يمن از جمله رقباي جدي ايران و برجام در عرصه سياست خارجي بايدن هستند. در اين ميان جنگ تفسيرها از برجام نيز يک مانع ديگر در اين مسير است.

تفسيري که ايران، اروپا و آمريکا از برجام داشتند از ابتدا نيز وجود داشته است. طبق برداشت ايران، ايالات‌متحده زماني مي‌تواند به برجام بازگردد که مشارکت در اين طرح کند و تحريم‌ها را بردارد.

امري که خلاف تفسير تيم ترامپ بود. همان‌گونه که روسيه و چين و اروپا در تمامي موارد مشارکت مي‌کنند بايدن نيز بايد اين‌گونه بار ديگر عضو برجام شود.

اختلافات در اين خصوص همواره وجود داشته و نقطه مبهم اصلي بايدن در آينده نيز در همين رابطه است که هنوز مشخص نکرده با چه سياستي و تا چه ميزان قصد همکاري در برجام را دارد.

هنوز مشخص نيست که تيم بايدن همچون ايران برجام را تفسير مي‌کند يا بار ديگر مسيري نزديک به مسير تيم ترامپ را در پيش مي‌گيرد. مشخصا مسير سخت است اما مي‌توان با ديپلماسي در اين عرصه بار ديگر موفق بود.

مسيري که در آمريکا با موانع بسيار داخلي و خارجي توامان شده است. ابهامات به‌زودي يکي پس از ديگري رفع خواهد شد و چيزي که مشخص است بايد منتظر حرکت به سمت تنش‌زدايي باشيم.

*تحلیلگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما