plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
کد مطلب : ۱۳۳۸۹

منافع ملی از دریچه اقتصاد

علی قنبری*
راهبرد منافع ملی در اقتصاد بیانگر این واقعیت است که همه امور باید در مسیر محوریت رشد و تعالی مردم و کشور برنامه‌ریزی شود.
منافع ملی از دریچه اقتصاد
وقتی از منافع ملی حرف می‌زنیم باید ابعاد و اضلاع موضوع را در چارچوبی تبیین کنیم که منافع و مصالح مردم و کشور اصل و درمحور همه تصمیمات و اقدامات مسئولان و برنامه‌ها و سیاست‌های نظام قرار گیرد.

در واقع باید منافع و مصالح فردی و شخصی فدای پیشرفت، رفاه، توسعه، سربلندی و کامیابی مردم و کشور قرارگیرد.

راهبرد منافع ملی در اقتصاد بیانگر این واقعیت است که همه امور باید در مسیر محوریت رشد و تعالی مردم و کشور برنامه‌ریزی شود.

در مبحث منافع ملی در ابعاد اقتصادی شاخص‌های مهمی مانند درآمد سرانه، اشتغال، رفاه اقتصادی، ضریب جینی، طول عمر، سواد، سلامت و خلاصه درجه توسعه یافتگی و پیشرفت و استقلال و آزادی فردی و ملی مورد توجه و ارزیابی قرار می‌گیرد.

در نهایت در هرکشوری خصوصاً در ایران که انسان و جامعه براساس آموزه‌های اسلامی محور همه ارزش‌های متعالی هستند باید بستر رشد و شکوفایی واعتلای مردم و کشور مورد توجه تصمیم سازان وتصمیم گیران قرار گیرد.

در چنین شرایطی است که انسان آزاده و مرفه و مستقل می‌تواند محور پیشرفت و تعالی کشوری تأثیرگذار در جهان باشد.

انتظار این است که مردم رشید ایران که دارای تاریخ و تمدن چندین هزار ساله پرافتخار هستند و از معادن و ذخایر غنی و آب‌وهوای مساعد و چهارفصل و نیروی انسانی جوان و مستعد و شرایط ژئوپلیتیک کم نظیر برخوردار است از لحاظ رفاه عمومی توسط حکومت مورد توجه قرار گیرد و در نظام سیاسی اقتصادی در جایگاه مورد انتظار قرار گیرد و از شرایط سخت امروزی به‌ جایگاه عزتمند مورد استحقاق آینده برکشیده شود.

مردم ایران در میان ملت‌های جهان در دوران معاصر از میان سختی‌ها و مشکلات بی‌بدیلی همچون جنگ‌های اول و دوم، جنگ‌های ایران و روس و انگلیس و پرتغال و اخیراً جنگ تحمیلی ایران و عراق سربلند بیرون آمده و درجایگاه رفیعی بر قله انسانیت ایستاده است.

* استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما