plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۲۳۶۸

تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران و آلمان

صادق زیباکلام*
واقعيت آن است که اقتصاد ما آنچنان صدمه ديده و متوقف مانده که کرونا نتوانسته در حقيقت آسيبي که به اقتصاد آلمان، ژاپن يا آمريکا وارد کرده به اقتصاد ما وارد نمايد.
تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران و آلمان
قياس ميان اقتصاد ايران و آلمان اگر چه که با انتقادات تندي از سوي حتي موافقان دولت روبه‌رو شده اما واقعيت آن است که صدمه کرونا به اقتصادهاي موفق و پيشرفته خيلي بيشتر از اقتصاد در حال رکود و وامانده‌اي‌ مثل اقتصاد ايران بوده است.

واقعيت آن است که اقتصاد ما آنچنان صدمه ديده و متوقف مانده که کرونا نتوانسته در حقيقت آسيبي که به اقتصاد آلمان، ژاپن يا آمريکا وارد کرده به اقتصاد ما وارد نمايد.

علت اين مساله نيز آن است که اقتصاد ايران قبل از آنکه کرونا بيايد عملا به واسطه تحريم‌ها در حال رکود بود.

به بيان ساده‌تر ما حالت فرد ورشکسته‌اي را داريم که حالا معلوم مي‌شود يک بدهي ديگرهم داشته است. لذا آب از سر ما گذشته چه يک ني و چه صد ني.

بنابراين اتفاقا آقاي روحاني از اين بابت درست مي‌گويد. آنقدر آمار بيکاري در ايران بالا بوده که اکنون که کرونا آن را بالاتر برده و اين پديده شگفت‌انگيزي نيست.

همانطور که گفته شد حکايت ما حکايت شخص ورشکسته‌اي است که مشخص شده بدهي ديگري هم دارد، يکي ديگر از چک‌هايش برگشت خورده يا يکي ديگر از سفته‌هايش واخواست شده است.

نکته مهمي که از ديد دولتمردان ما مغفول مانده اين واقعيت است که اقتصاد آلمان و اقتصادهاي پيشرفته چه ميزان ضرر و زيان و چه ميزان هزينه براي مردمانشان در نتيجه کرونا در نظر گرفته‌اند، پرداخت کرده‌اند و اقتصاد ما چقدر؟

به عبارت ديگر در آلمان، انگلستان، فرانسه، آمريکا، ژاپن، هند يا کره جنوبي به‌واسطه جبران برخي از خسارت‌هايي که کرونا به بخش خصوصي‌شان وارد کرده چقدر هزينه در نظر گرفته شده و ظرف 6 ماه گذشته در کشورمان چقدر هزينه براي آن دسته از ايرانياني که به واسطه کرونا و رکودي که در شغل‌شان ايجاد شده يا تعطيلي که در مشاغل‌شان به‌وجود آمده چه ميزان پرداخت شده است؟

به بيان ديگر به ازاي هر نفر که در نتيجه کرونا در ايران صدمه ديده دولت ظرف 6 ماه گذشته چقدر پرداخت کرده و در همين بازه زماني در آمريکا، انگلستان، فرانسه يا آلمان چقدر پرداخت شده است؟

اگر اين دو عدد را در نظر بگيريم اساسا جايي براي مقايسه باقي نمي‌ماند. يعني اگر بخواهيم هزينه‌هايي که کشورهاي توسعه‌يافته به مردمانشان که از کار بيکار شده‌اند، شغل‌شان را از دست داده‌اند يا محل کسب و کارشان در نتيجه کرونا تعطيل شده و هزينه‌اي را که دولت به آنها مي‌پردازد با وضعيتي که در ايران است مقايسه کنيم آن وقت معلوم مي‌شود که چقدر فاصله ميان ايران و آلمان وجود دارد.

لذا نکته مهم آن است که تامين خسارت به شهروندان در ايران چقدر بوده و در آلمان چقدر. يک فرد معمولي در نتيجه روبه‌رو‌شدن با مشکل کرونا و پرداخت حتي تست معمولي کرونا در ايران چقدر بايد هزينه بپردازد و در آلمان چقدر هزينه پرداخت مي‌شود؟

اينها مسائلي است که مسئولان امر بايد نسبت به آن پاسخگو باشند. و الا از نظر کلي حق با آقاي روحاني است.

به اقتصاد آلمان تکان خيلي سنگين‌تري وارد شده تا اقتصاد ايران چرا که اقتصاد ايران ويرانه‌اي بود که حالا زلزله کرونا خيلي چيزي را عوض نکرده درحالي‌که اقتصاد آلمان، اقتصاد موفق و پيشرفته‌اي بود که با زلزله کرونا روبه‌رو شده است.

*استاد دانشگاه

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما