plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۱۰۷۹۷

اثرات توافق نظامی ايران و سوريه در خاورميانه

حسن دانایی فر*
اين توافق رژيم ‌صهيونيستي را بيشتر در تنگنا قرار مي‌دهد تا ديگر نتواند به خاک سوريه و ساير نقاط منطقه هتاکي کند. اين امر به معناي امنيت بيشتر در منطقه خاورميانه است و اثرات مثبت زيادي نيز در پي خواهد داشت.
اثرات توافق نظامی ايران و سوريه در خاورميانه
در جريان سفر رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح کشورمان به سوريه تفاهمنامه جديد همکاري نظامي بين ايران و سوريه امضا شد.

روابط بين جمهوري اسلامي ايران و سوريه همواره شفاف بوده است و در همين راستا همکاري‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي در ابعاد مختلف در حال انجام شدن است.

اين توافق نيز ادامه همين همکاري‌هاي صادقانه في مابين است. از نظر کارشناسي اين اقدام جديدي نيست اما از نظر فني دستاوردهاي‌ جديدي اين توافق براي طرفين خواهد داشت.

اين توافق رژيم‌صهيونيستي را بيشتر در تنگنا قرار مي‌دهد تا ديگر نتواند به خاک سوريه و ساير نقاط منطقه هتاکي کند. اين امر به معناي امنيت بيشتر در منطقه خاورميانه است و اثرات مثبت زيادي نيز در پي خواهد داشت.

در خصوص اينکه آيا برخي کشورهاي منطقه در اين توافق اختلال ايجاد کنند و يا واکنش‌هايي از خود نشان دهند نيز بايد گفت که طبيعتا هر عملي يک عکس‌العملي دارد اما اگر قرار باشد کشوري به اين توافق واکنش جدي نشان دهد احتمالا از سوي رژيم صهيونيستي يا ايالات‌متحده اين امر صورتي مي‌گيرد و بعيد به نظر مي‌رسد کشورهاي منطقه واکنش جدي به اين تفاهمنامه نشان دهند.

بايد توجه کرد که در منطقه، ترکيه نيز حساسيت‌هاي خاص خود را دارد اما روابط بسيار قوي که با ايران دارد مانع از تنش در اين عرصه مي‌شود.

ابهامات در اين عرصه با کشورهاي دوست از بين مي‌رود و مشکلي در اين عرصه به‌وجود نخواهد آمد.

عربستان سعودي نيز در پرونده سوريه بيشترين ضررها را متحمل شده است و به نحوي به نظر مي‌رسد در اين برهه زماني تمرکز اصلي خود را روي جنگ يمن گذاشته است و اقدام زيادي در سوريه نمي‌تواند انجام دهد.

اين توافقنامه اقتصادي نيست اما مي‌تواند به تقويت آن بينجامد. مقوله‌اي که در گذشته نيز سابقه داشته است و به‌خصوص بعد از اعمال قانون سزار که حدود يک‌ماه پيش عليه روسيه وضع شد، شاهد تحرکاتي از سوي هر دو کشور براي تعامل اقتصادي بيشتر هستيم.

سوريه ظرفيت‌هاي زيادي براي همکاري اقتصادي دارد؛ همکاري‌اي که در کنار اين توافق نظامي مي‌تواند موفق‌تر باشد.

در اين مسير تامين امنيت سرمايه‌گذاران خارجي براي ورود به سوريه جهت بازسازي سريع خرابي‌هاي ناشي از يک دهه جنگ، درگيري و بحران، مي‌طلبد تا ثبات و امنيت در سوريه از همه ابعاد تامين شده تا بار ديگر خرابي‌هاي بازسازي‌شده مورد هجوم و حمله دشمنان اين کشور و منطقه قرار نگيرند.

يکي از نگراني‌هاي مهم مسئولان دمشق در اين مسير حملات مکرر و پياپي رژيم‌صهيونيستي به مناطق مختلف اين کشور و مورد هدف قرار دادن برخي تاسيسات و مراکز دولتي و غيردولتي با هدف جلوگيري از پيشرفت و ايجاد اخلال در مسير سازندگي اين کشور است.

مقوله‌اي که مي‌تواند با اين تفاهم و همکاري نظامي به سرانجام خوبي برسد و نتايج خوبي در پي داشته باشد.

*سفیر سابق ایران در عراق

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما