plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۸۸۳۳
معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد

مهمترین حرکت سازمان بهزیستی در شرایط کرونا، اقدام زودهنگام حفاظت از معلولان و سالمندان بود

پیگیری مستمر وضعیت سالمندان و معلولین توسط رهبر انقلاب
معاون وزیر رفاه و رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: از وزارت بهداشت، تشکر ویژه می کنیم که به تمام بیماران از جمله سالمندان و معلولین ذهنی خدمات ارائه کرد. از 2531 مرکز نگهداری شبانه روزی نگهداری سالمندان، معلولین، افراد دارای اعتیاد و فرزندان دارای سرپرست غیرموثر، 45 مرکز به ویروس کرونا آلوده شده اند که معادل 1.7 درصد از کل مراکز تحت پوشش این سازمان است.
مهمترین حرکت سازمان بهزیستی در شرایط کرونا، اقدام زودهنگام حفاظت از معلولان و سالمندان بود
به گزارش ایصال نیوز، دکتر وحید قبادی دانا در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس در کمیته اطلاع رسانی قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران بر خلاف برخی کشورها، به سالمندان و معلولین ذهنی خدمات بهداشتی و درمانی، دستگاه پزشکی و آمبولانس ارائه کرد.

وی افزود: روز 5 بهمن همزمان با شیوع کرونا در چین، اولین بخشنامه سازمان بهزیستی به بیش از 2500 مرکز تحت پوشش خود که به صورت شبانه روزی به نگهداری از سالمندان، معلولین، افراد دارای اعتیاد و فرزندان دارای سرپرست غیر موثر، می پردازند، ابلاغ شد.

وی افزود: باید از 30 هزار نفر از مادریاران، پدریاران، مددکاران، پرستاران و پزشکان در مراکز تحت پوشش و بیش از 21 هزار نیروی سازمان بهزیستی، سازمان های مردم نهاد، انجمن ها و بنیاد مستضعفان تشکر کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: از مقام معظم رهبری تشکر خاص و ویژه ای دارم که نگاه خاصی به سالمندان و معلولین دارند و مکررا پیگیر وضعیت آنها هستند. مهمترین حرکت سازمان بهزیستی در شرایط کرونا، اقدام زودهنگام بود و از 5 بهمن ماه سال گذشته، اقدام خودمان را همزمان با شیوع کرونا در چین و برای حفاظت از گروه های آسیب پذیر همچون سالمندان و معلولین، آغاز کردیم.

قبادی دانا یادآور شد: در منابع معتبر علمی اعلام شده که احتمال ابتلا به کرونا در سالمندان و معلولین، 5.3 درصد بیشتر از جمعیت عادی و 4.8 برابر احتمال مرگ و میر آنها بیشتر از سایر گروه ها است. از 2531 مرکز نگهداری شبانه روزی نگهداری سالمندان، معلولین، افراد دارای اعتیاد و فرزندان دارای سرپرست غیرموثر، 45 مرکز به ویروس کرونا آلوده شده اند که معادل 1.7 درصد از کل مراکز تحت پوشش این سازمان است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تا روز گذشته، 55 نفر از افراد در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور بر اثر ابتلا به کووید19 جان خود را از دست داده اند که معادل 1.2 درصد از کل فوتی های این بیماری تا روز گذشته یعنی 4357 نفر است. 71 درصد از این موارد فوتی، بالای 70 سال و 27 درصد سن بیشتر از 90 سال داشته اند.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: خوشبختانه تا کنون 59 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 که در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند بهبود یافته و ترخیص شده اند و 229 نفر نیز تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

دکتر قبادی دانا خاطرنشان کرد: از حدود 10 هزار کودک بدسرپرست و بی سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هیچ موردی از فوتی نداشته ایم و 7 مورد مثبت ابتلا به کرونا در بین آنها که در یکی از مراکز نگهداری می شوند، شناسایی و درمان شده اند. همچنین 57 هزار و 661 بسته بهداشتی توسط سه هزار و 600 پرسنل اورژانس اجتماعی در خیابانها بین کودکان کار، توزیع شده که با آموزش پیشگیری از ابتلا به این بیماری، همراه بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه طرح پیشگیری و جمع آوری معتادان متجاهر برای جلوگیری از تجمیع این افراد، به تاخیر افتاد، در مراکز آسیب، پاتوق ها و کانون های پرخطر، با 258 تیم مراجعه کردیم و آموزش های لازم را به این افراد ارائه کردیم و 564 هزار دستکش و 487 هزار ماسک در بین آنها توزیع شد و 4343 نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی ارجاع شدند.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: سامانه 1480 به منظور ارتباط برای شهروندان در مورد اختلالات اضطرابی و مشکلات روانشناختی به صورت رایگان خدمت رسانی می کند و در این سامانه بیش از 400 روانشناس زبده و آموزش دیده آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره های روانشناسی به مردم هستند.

قبادی دانا ادامه داد: از اول اسفندماه سال گذشته تا 20 فروردین ماه امسال، 152 هزار و 899 نفر از این سامانه مشاوره گرفته اند. در این سامانه 63 هزار و 708 ساعت مشاوره تخصصی رایگان به شهروندان ارائه شده است که 8 هزار و 522 ساعت از آن، مستقیما مربوط به مسائل کرونا بوده است.

وی اظهار داشت: سامانه خودارزیابی وضعیت روانشناختی در بحران کرونا در سازمان بهزیستی به نشانی corona.behzisti.ir راه اندازی شده که از 12 تا 20 فروردین ماه امسال، 20 هزار و 990 نفر اطلاعات خودشان را در این سامانه درج کرده اند. این سامانه بر مبنای پرسشنامه معتبر طراحی و اجرا شده که علامت های اختلال افسردگی، اضطراب و استرس را بررسی می کند.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: در بازه زمانی مذکور، از 20 هزار و 990 نفر که اطلاعات خودشان را در سامانه خودارزیابی ثبت کرده اند، 9.2 درصد علائم افسردگی شدید، 11.3 درصد علائم متوسط اختلال افسردگی، 8.6 درصد علائم شدید استرس، 9.8 درصد علائم متوسط استرس، 9.3 درصد علائم شدید اضطراب و 11.4 درصد علائم متوسط اضطراب را داشته اند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: مقایسه وضعیت خدمات رسانی اورژانس اجتماعی در ماه اسفند 97 و فروردین 98 با اسفند ماه پارسال و فروردین امسال نشان می دهد که تماس های مربوط به ابراز ناراحتی و نگرانی از رفتار نامناسب با کودکان از 17 هزارم درصد به 26 هزارم درصد، تماس های مربوط به ابراز نارضایتی از رفتار همسر در خانواده از 2 هزارم درصد به 6 هزارم درصد، تماس های مربوط به اقدام به خودکشی در استان تهران از یک هزارم درصد به 4 هزارم درصد رسیده است.

وی در پایان یادآور شد: روز گذشته از 11 هزار و 852 تماس با اورژانس 123 در کشور، سه هزار و 536 مورد معادل 30 درصد از تماس ها، غیرمرتبط بوده است. 262 مورد از این تماس ها، منجر به مداخله حضوری بوده که معادل 2.2 درصد از کل تماس ها است. یک دهم درصد از کل تماس های دیروز در مورد ابراز نارضایتی از رفتار با فرد دارای معلولیت، 4 دهم درصد در مورد ابراز نارضایتی از رفتار نامناسب با فرد سالمند، 3 درصد مربوط به ابراز نارضایتی و ناراحتی از رفتار نامتناسب با کودک، 5 درصد نیز مربوط به ابراز نارضایتی از رفتار نامناسب با همسران بوده است.

انتهای پیام/*
۴
مرجع : وبدا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما