plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۷۹۵۷

تشدید اختلافات بر سر درگیری های ادلب در جلسه شورای امنیت

جلسه اضطراری دیشب شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک شاهد بحث و جدل اروپا و آمریکا با روسیه و سوریه بر سر افزایش درگیری ها در استان ادلب سوریه و کشته شدن 34 سرباز ترکیه بود. روسیه در کنار سوریه ماند و اروپا و آمریکا با ترکیه همصدا شدند
تشدید اختلافات بر سر درگیری های ادلب در جلسه شورای امنیت
به گزارش ایصال نیوز، به دنبال تشدید درگیری ها در ادلب سوریه و کشته شدن بیش از 34 سرباز ارتش ترکیه، شورای امن یت سازمان ملل  شب گذشته به منظور تلاش برای برقراری مجدد آتش بس، تشکیل جلسه داد.

در این جلسه، نمایندگان اروپایی به همراه امریکا با پشتبیانی از تجاوز نظامی ترکیه به ادلب،عملیات ارتش سوریه و پشتیبانی روسیه را محکوم کردند.

در پاسخ، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست فوق العاده شورای امنیت درباره ادلب گفت: نقض آتش بس در داخل ادلب صورت گرفته است، لذا ارتش سوریه حق پاسخگویی دارد.

«واسیلی نبنزیا» ضمن ابراز تاسف از کشته شدن نیروهای ارتش سوریه و ترکیه در ادلب گفت: «توافق سوچی بر پایبندی به حاکمیت سوریه و وحدت اراضی آن تاکید کرد».

نماینده دائم روسیه افزود: «ما نمی‌توانیم ارتش سوریه را بر اساس قعطنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم تحریم کنیم، زیرا نیروهای سوری در خاک خود علیه تروریسم می‌جنگند.

ساعاتی قبل از تشکیل جلسه شورای امنیت، «گوترش» دبیر کل سازمان ملل روز جمعه در کنفرانس خبری خواستار آتش بس در ادلب سوریه و فرصت دادن به دیپلماسی برای پایان درگیری‌ها در شمال غرب سوریه شد.

همچنین نمایندگان استونی، فرانسه، آلمان، بلژیک و همچنین لهستان عصر جمعه و پیش از نشست فوق العاده شورای امنیت درباره سوریه بیانیه مشترکی قرائت کردند که در آن آمده است: تشدید تنش در ادلب همین الان باید متوقف شود.

ما حمله روز گذشته به نیروهای ترکیه را به شدت محکوم و بر همبستگی خود با ترکیه تاکید می کنیم.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت، اعلام کرد که منطقه ادلب جزو خاک سوریه است و مبارزه نیروهای سوری با تروریسم طبق قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه خواهد داشت.

بشار الجعفری عنوان کرد: ارتش ترکیه مراکز دیده بانی خود در شمال سوریه را که هدف از ایجاد آن، نظارت بر تحرکات تروریست‌ها است، به اتاق‌های عملیات جهت حمایت از این تروریست‌ها تبدیل کرده است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در پایان سخنان خود درباره اینکه برخی‌ها همچنان از جنایت‌های ترکیه در استفاده از گذرگاه‌های انسانی برای انتقال سلاح برای تروریست‌ها حمایت می‌کنند، ابراز تاسف کرد.

در همین حال، نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل گفت که ترکیه حق دارد به حملات علیه مواضع خود در ادلب پاسخ دهد و حمایت واشنگتن از ترکیه ادامه خواهد داشت.

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: ما خواستار برقراری آتش بس پایدار و فوری در شمال سوریه هستیم. حمله ادلب آخرین میخی است که به تابوت نشست آستانه کوبیده می‎شود.

نماینده آمریکایی در ادامه تصریح کرد: آنچه اکنون در ادلب رخ می دهد، این است که به یکی از شرکای ما در ناتو (ترکیه) حمله شده است.

معاون نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل ضمن متهم کردن روسیه و سوریه به انجام حملات هوایی در ادلب، اعلام کرد که باید جلوی حملات کنونی در این منطقه گرفته شود.

نشست دیشب شورای امنیت به صحنه رویارویی قدرتهای اروپایی و آمریکا در مقابل سوریه و روسیه تبدیل شد و اگرچه نتیجه عملی نداشت اما برای مظلوم نمایی ترکیه در تجاوز به خاک سوریه هم مفید واقع نشد.

انتهای پیام/*
۳
مترجم : احمد امینی
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما