plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۷۷۳۷
در جمع نخبگان و روشنفکران طوایف لبنان در بیروت

علی لاریجانی: امریکا و اسرائیل در جنگ نرم خاورمیانه شکست خوردند

لبنان کشور موثر منطقه ی خاورمیانه است
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جنگ نرم، منطقه ی خاورمیانه را به هم ریخت، مشکلاتی را برای ایران و دیگر کشورهای این منطقه به وجود آورد و موجب شد شهیدانی را تقدیم کنیم اما آمریکا و اسراییل در این جنگ ناکام شدند.
علی لاریجانی: امریکا و اسرائیل در جنگ نرم خاورمیانه شکست خوردند
«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) در بیروت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران راه حل مسایل و مشکلات میان خود و برخی کشورهای عربی را در منطقه خاورمیانه گفت وگوی سیاسی می داند و ما آماده گفت وگو هستیم.

وی در جمع ۴۰ نفر از نخبگان، استادان دانشگاه و روشنفکران از همه طوایف لبنان در هتل فینیسیا در پایتخت این کشور و در پاسخ به پرسش های آنان گفت: ایران آماده ی گفت وگو است و چند روز پیش نیز «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه اعلام کرد که آمادگی لازم برای مذاکره با عربستان را دارد.

لاریجانی با بیان این که گفت گوی ایران و اعراب، مولفه و راهبرد درستی است، اضافه کرد: ما با شماری از کشورهای عربی همسایه و نزدیک هستیم و تصورات مشترک داریم، قطع رابطه را نمی پسندیم و معتقدیم سوء تفاهم ها با گفت وگو رفع می شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی عرصه ها و موضوع ها اختلاف نظر داشته باشیم اما این غیر از دشمنی است. برای نمونه ما روی دموکراسی تاکید داریم و ممکن است برخی کشورهای عربی این تاکید را نداشته باشند اما این مساله نباید زمینه برای  دشمنی باشد.

رییس مجلس گفت: برخی از کشورهای عربی فریب آمریکا را خورده اند، این کشور پول و نفتشان را می گیرد و می برد و به آن ها لگد می زند. ایران، با این وضعیت آن ها، مخالف است ولی دشمنشان نیست.

لاریجانی تاکید کرد: ما از گفت وگو فرار نمی کنیم بلکه دیگران اجتناب می کنند. آمریکا به آن ها فشار می آورد که با ایران گفت وگو نکنند. در عین حال برخی از آن ها پنهانی با ما گفت وگو و همکاری می کنند اما آشکارا علیه ایران حرف می زنند.

وی هم چنین بر اهمیت گفت وگوی ادیان و پیروان اسلام و مسیحیت در ایران و لبنان تاکید کرد و افزود: این امر مهم سال هاست آغاز شده است و تداوم دارد اما باید عمیق تر و ابعادش وسیع تر شود.

همکاری ایران و لبنان

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و شرکت های دولتی و خصوصی آن که بر توان داخلی خویش تمرکز کرده اند حتی در شرایط تحریم می توانند ظرفیت داخلی برخی کشورهای منطقه مانند لبنان را فعال کنند، مبادلات تجاری و مالی را با این کشور توسعه دهند و در صنعت آب و برق و گاز، عرصه های کشاورزی، نفت و پتروشیمی همکاری مستقیم یا چندجانبه داشته باشند.

لاریجانی با ابراز خرسندی از این که نخستین دیدار و گفت و گویش در لبنان با نخبگان، روشنفکران و فرهیختگان این کشور است، تاکید کرد: لبنان از نظر جغرافیا کوچک اما در طول تاریخ به داشتن نیروهای نخبه فکری، ادبی، فرهنگی و رسانه ای مشهور است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: صبغه مقاومت باعث فخر لبنان و منطقه است و ممکن است برخی کشورها در صحنه سیاست و دیپلماسی ، براساس فکرشان یا دیپلماسی موهوم آمریکا، مقاومت را منفی جلوه دهند اما در دلشان آن را ستایش و تحسین می کنند.

وی آمادگی ایران را برای همکاری علمی، فنی، دانشگاهی و فرهنگی با لبنان اعلان و یادآوری کرد: ایران حجم و شمار فراوانی بورسیه به دانشجویان خارجی داده که در کشور ما تحصیل کنند و مهارت بیاموزند. با برخی کشورهای اسلامی و عربی هم قراردادهای علمی و فرهنگی منعقد و امضا کرده ایم.

لاریجانی با بیان این که لبنان کشور موثر منطقه ی خاورمیانه است تاکید کرد که موضوع مهم همکاری ایران در مسایل پیش گفته را امروز در دیدار با مقام های لبنان مطرح کند.

شکست آمریکا در جنگ سخت و نرم با ایران

 رییس مجلس شورای اسلامی ایران در بیروت تاکید کرد: آمریکا و اسراییل ظرف ۴۰ سال گذشته از جنگ سخت و نرم با ایران طرفی نبستند و ناکام ماندند.

لاریجانی گفت: اقدام آمریکا در تحریک و تشویق صدام حسین رییس جمهوری مخلوع عراق به حمله نظامی به ایران در سال ۱۳۵۹ و نیز تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۳۶۱ از مصادیق جنگ سخت بود. این تجاوزها هرچند خسارت های مالی و جانی به ایران و لبنان وارد کرد اما نتیجه ی آن عکس چیزی بود که مقام های واشنگتن و تل آویو می خواستند.

وی افزود: تصور آمریکا و صدام این بود که ظرف چند هفته نیروهای حزب بعث به تهران می رسند و رژیم اسراییل هم فکر می کرد لبنان را بگیرد کار تمام است اما مقاومت هشت ساله در ایران و پیدایش مقاومت اسلامی در لبنان موجب قوی تر شدن این دو کشور در ابعاد مختلف از جمله نظامی شد و نتیجه اش این بود که روی پای خود بایستیم و اکنون آمریکا و اسراییل توان حمله دوباره به ایران و لبنان را ندارند.

رییس مجلس اظهار کرد: آن ها پس از شکست در جنگ سخت تغییر روش دادند و به جنگ نرم شامل تبلیغات، وضع تحریم های اقتصادی، جنگ شیعه و سنی، ایجاد و تقویت طالبان، داعش و جریان های تکفیری در افغانستان، عراق، سوریه و لبنان با حمایت مالی برخی کشورهای عربی روی آوردند.

لاریجانی اضافه کرد: هر چند جنگ نرم، منطقه ی خاورمیانه را به هم ریخت، مشکلاتی را برای ایران و دیگر کشورهای این منطقه به وجود آورد و موجب شد شهیدانی را تقدیم کنیم اما آمریکا و اسراییل در این جنگ هم ناکام شدند.

رییس مجلس اظهار کرد: اکنون و پس از این ۲ شکست، منطقه خاورمیانه تغییر کرده و آمریکا نیز راهبرد (استراتژی) خود را در این منطقه تغییر داده و به مولفه اقتصادی روی آورده و اکنون میدان عمل، در بخش اقتصادی است که با میدان رویارویی نظامی متفاوت است و احتیاج به روش های جدید دارد.

لاریجانی با بیان این که مقابله با این استراتژی (راهبرد) هم مانند جنگ سخت و نرم آمریکا بدون هزینه وخسارت نیست، تاکید کرد: آمریکا در راهبرد و حرکت تازه ای که شروع کرده تک روی می کند و از این رو همراه ندارد. بسیاری از کشورها از جمله اروپایی ها با افکار، گفتار و رفتار نامعقول «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور مخالفند و ممکن است بخاطر قدرت آمریکا سکوت کنند اما موافق راهبرد او نبوده و در پی همکاری اقتصادی با ما هستند.

رییس مجلس اضافه کرد: این گونه نیست که کشورهای اروپایی، ایران و دیگر کشورهای آسیایی دست روی دست بگذارند و کاری نکنند بلکه طرح و برنامه برای توسعه اقتصادی دارند. برای نمونه طرح توسعه اقتصادی کمربند سبز چین نشان می دهد اقتصادهای بزرگ و نوظهور در آسیا وجود دارند که مانع موفقیت تحریم های اقتصادی آمریکا می شوند و راه های بسته شده را باز می کنند.

لاریجانی با بیان این که ایران در ماجرای تحریم ها، تجربه و برای مشکلات اقتصادی اش راه حل دارد، خاطرنشان کرد: آمریکا ادعا کرد که صادرات نفت ایران را صفر می کند. نه تنها نفت ما اکنون صادر می شود که ما آن را به بنزین، مازوت و دیگر فراورده های نفتی تبدیل کردیم و صنایع پتروشیمی و صادرات غیر نفتی خود را توسعه و افزایش دادیم.

وی تاکید کرد: ایران اکنون و در وضعیت تحریم، سالیانه ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، زنجیره ی تولید خود را تقویت کرده است. در صنعت خودروسازی اگر پیش از تحریم های جدید چند قطعه از خارج وارد می کرد ظرف یک سال گذشته به این سو خود مشغول ساخت آن قطعات است چون نیروی انسانی متخصص دارد.

معامله قرن و تهدیدهای آمریکا

رییس مجلس با اشاره به این که طرح معامله قرن سقط جنین و مرده متولد شد، اظهار داشت: آمریکایی ها خیلی روی این طرح مانور دادند ولی این قدر کریه است که بیشتر ملت ها و کشورهای جهان، رسمی و عملی آن را رد کردند و برخی کشورهای عربی هم که در این باره چراغ سبز نشان دادند در عمل و به شکل رسمی جرات حمایت از آن را ندارند.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی در مورد تهدیدهای آمریکا و اسراییل به حمله نظامی به ایران و واکنش کشورمان خاطرنشان کرد: آن ها مشکلات داخلی دارند و نیازمند آنند که با این تهدیدهای رسانه ای  خود را بزرگ نشان دهند. آن ها جرات حمله به ایران را ندارند.

وی گفت: صهیونیست ها در سوریه منازل مسکونی را بمباران و داستان درست می کنند که پایگاه های ایران را زده اند حال آن که ما هیچ مقر و پایگاه نظامی در سوریه نداریم.

رییس مجلس با بزدلانه توصیف کردن رفتار نظامیان آمریکا در منطقه خاطرنشان کرد: عملیات تروریستی آنان در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس وهمراهانش در سیزدهم دی ماه گذشته در بغداد، برای آمریکا بزرگی نیاورد بلکه آشفتگی به همراه داشت.

لاریجانی با بیان این که این گونه ترورها کار سختی نیست، افزود: رییس جمهوری آمریکا بخاطر گرفتاری داخلی و در مخمصه بودن، دستور این جنایت را صادر کرد و پاسخ اساسی ما این بود که باید دست و پایش را جمع و نیروهایش را از منطقه خارج کند و پاسخ اساسی عراق هم این بود که این موضوع را در پارلمانش تصویب کرد.

وی گفت: افزون بر این ها، فوران فکری و سیاسی ضد آمریکا در خاورمیانه به وجود آمده و این کشور می داند که ما مراقبش هستیم و آگاه است که ایران صحنه را برای آن خالی نمی کند.

در نشست و دیدار لاریجانی با ۴۰ نخبه فکری، فرهنگی، دانشگاهی، سیاسی و رسانه ای لبنان، خانم المولی دینا رییس دانشگاه اسلامی، طراد حماده وزیر پیشین، رفعت بدوی مشاور سلیم الحص نخست وزیر اسبق، زهیر جعید دبیرکل جبهه عمل اسلامی، عبدالله جبری رییس دانشکده تبلیغ اسلامی، آنتوان ضو دبیرکل انجمن گفت وگوی اسلام و مسیحیت، معن بشور دبیرکل تجمع کمیته ها و انجمن های مردمی لبنان، ناصر قندیل نماینده پیشین و سردبیر روزنامه البناء ، طلال حاطوم استاد دانشگاه و مدیر رادیو الرساله و خانم سندریلا مرهج فعال سیاسی مسیحی طرح مساله کردند.

مسایل خاورمیانه، قضیه فلسطین، معامله قرن، مقاومت، جریان های صهیونیستی و تکفیری در منطقه، همکاری ایران و لبنان، اوضاع اقتصادی و دولت جدید این کشور و رویارویی ایران و آمریکا از جمله مسایلی بود که آنان مطرح کردند.

در ابتدای این گفت وگو، محمد جلال فیروزنیا سفیر ایران در بیروت به میهمانان و حاضران در نشست خوش آمد گفت و عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران مدیریت نشست را بر عهده داشت. وی در پایان از طرف رییس مجلس، نخبگان حاضر در نشست را برای تداوم گفت وگو به ایران دعوت کرد که مورد استقبال قرار گرفت.   

علی لاریجانی یکشنبه شب برای سفر رسمی یک روزه به لبنان در صدر هیاتی از دمشق پایتخت سوریه وارد فرودگاه رفیق حریری بیروت شد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما