plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۶۷۷۰

برهم صالح برای معرفی نخست وزیر جدید از سلیمانیه به بغداد بازگشت

سه گزینه جدید نخست وزیری روی میز رئیس جمهور
برخی منابع پارلمانی عراق اعلام کردند که «برهم صالح» رییس جمهوری امروز به بغداد باز گشته و وظایف و مسوولیت های خود را از سر می گیرد. فراکسیون سازندگی پارلمان عراق در ساعت های آینده نام سه گزینه پیشنهادی خود را به رییس جمهوری عراق ارایه می دهد.
برهم صالح برای معرفی نخست وزیر جدید از سلیمانیه به بغداد بازگشت
به گزارش ایصال نیوز، با همزمان با اعلام انصراف فراکسیون اکثریت «البناء» از معرفی العیدانی برای نخست وزیری، خبرگزاری های عراق از بازگشت برهم صالح رئیس جمهور عراق از سلیمانیه به بغداد خبر دادند.

در همین حال فراکسیون «البناء» (سازندگی) امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نام های سه گزینه جدید برای سمت نخست وزیری عراق را به «برهم صالح» پیشنهاد می دهد.

به گزارش العالم، در بیانیه مطبوعاتی فراکسیون سازندگی (البِناء) که معاون این تشکل به عنوان بزرگترین جناح پارلمان آن را خواند، آمده است که البناء پس از مخالفت با نخست وزیری «اسعد العیدانی»، سه گزینه دیگر برای این سمت آماده ارایه به رییس جمهوری عراق کرده است.

«فاضل جابر» گفت که «عبدالغنی العاصدی»، «توفیق الیاسری» و «محمد توفیق علوی» به عنوان نامزدهای نخست وزیری عراق به رییس جمهوری پیشنهاد خواهد شد.

وی یاد آور شد که فراکسیون سازندگی در ساعت های آینده این نام ها را به صالح رییس جمهوری عراق ارایه می دهد. ائتلاف البناء به عنوان بزرگترین جبهه مجلس عراق پیش از این دو نامزد (قصی السهیل و اسعد العیدانی) را به رییس جمهوری معرفی کرد که به علت اختلاف نظرها و نبود اجماع میان نمایندگان و شخصیت های سیاسی این کشور، برهم صالح از معرفی هر دو گزینه به مجلس عراق خودداری کرد.

معاون جریان «سائرون» مورد حمایت «مقتدی صدر» در این ارتباط گفت که ائتلاف سازندگی در حال پیشنهاد شخصیتی مستقل و به دور از هرگونه نفوذ حزبی برای تصدی سمت نخست وزیری است. «امجد هاشم آل العقابی» " ادامه دارد: ائتلاف سازندگی قرار است در نامه ای به برهم صالح، فرد جدید را که مورد توافق همه جریان ها و معترضان است، معرفی کند.

از سوی دیگر، نماینده فراکسیون «حکمت» مورد حمایت جریان «حکیم»، امروز در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که هفته جاری بحران سیاسی کنونی با معرفی نخست وزیر جدید رفع خواهد شد. 

اعتراض های عراق که از مهرماه آغاز شده، ماه گذشته منجر به استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور شد و با وجود پایان مهلت قانونی، اختلاف نظرهای سیاسی سبب شد معرفی نخست وزیر جایگزین به دیگر چالش های سیاسی عراق افزوده شود.

اختلاف نظرها و نبود اجماع میان همه جریان های سیاسی و حزبی همچنین باعث شد تا برهم صالح رییس جمهوری عراق با ارسال نامه ای به مجلس آمادگی اش برای استعفعا از سمت رییس جمهوری را اعلام کند.

 انتخاب نخست وزیر جدید به دنبال اختلاف نظرهای سیاسی و گروهی در داخل و خارج پارلمان این روزها به یکی از چالش های سیاسی عراق تبدیل شده است.

انتظار می رود از روز سه شنبه 10 دی ماه عراق شاهد گشایش گره تعیین نخست وزیر مستقل و مورد تأیید مردم عراق باشد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما