plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۶۷۳۳

ژاپن کشتی جنگی و هواپیمای گشت به خلیج فارس اعزام می کند

واکنش سفارت ایران در ژاپن
سخنگوی ارشد دولت ژاپن، روز جمعه ۲۷ دسامبر اعلام کرد که این کشور برای محافظت از کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه یک فروند کشتی جنگی و هواپیماهای گشت را اعزام خواهد کرد. این مقام ژاپنی دلیل این اقدام را بی‌ثباتی اوضاع منطقه که نزدیک به ۹۰ درصد واردات نفت خام این کشور را تامین می‌کند توصیف کرد.
ژاپن کشتی جنگی و هواپیمای گشت به خلیج فارس اعزام می کند
به گزارش ایصال نیوز، بر اساس طرحی که توسط کابینه دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تصویب رسیده، قرار است این ناوشکن مجهز به هلی‌کوپتر و دو فروند هواپیمای گشت از نوع پ-۳ سی P-3C به‌منظور جمع آوری اطلاعات برای اطمینان از عبور ایمن کشتی‌های ژاپنی در منطقه اعزام شوند.

به گزارش رویترز، در صورت بروز هرگونه وضعیت اضطراری و با دستور ویژه‌ از سوی وزیر دفاع ژاپن، نظامیان این کشور اجازه خواهند داشت تا برای محافظت از کشتی‌های در معرض خطر از اسلحه استفاده کنند.

تاکاشی تسوکیوکا، رییس اتحادیه نفت ژاپن در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت خاورمیانه غیرقابل پیش‌بینی است...ما معتقدیم که تصمیم اتخاذ شد در این‌باره برای تامین امنیت عبور و مروز کشتی‌ها در منطقه مفید خواهد بود.»

ژاپن به‌عنوان یکی از متحدان آمریکا، روابط دوستانه خود با ایران را حفظ کرده است. این کشور تصمیم گرفته است به‌جای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا برای تامین امنیت کشتی رانی در خلیج فارس، خود به‌طور جداگانه اقدام کند.

گفتنی است در واکنش به این خبر، سفارت ایران در ژاپن روز جمعه در توییتى نوشت: «طرح صلح هرمز ایران (HOPE) بستر بومی و موثر در کاهش تنش در منطقه است. انتظار می رود کشورهای دوست با حمایت به موقع و عملی از طرح هرمز به وظیفه بین المللی در حفاظت از کشتیرانی عمل کنند. حضور نیروهای خارجی در جهت صلح و ثبات و امنیت منطقه ارزیابی نمی شود.»

انتهای پیام/*
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما