plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۵۶۰۲

صالحی: زنجیره 30 تایی ماشین های IR6 راه اندازی شد

بتن ریزی واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر از هفته آینده
رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در نطنز به تشریح دستاوردهای هسته ای پرداخت. «علی اکبر صالحی»در مراسم راه اندازی و رونمایی زنجیره ۳۰ تایی ماشین‌های IR۶ در سایت هسته‌ای نطنز گفت: تقارن امروز و این افتتاحیه با ۱۳ آبان را به فال نیک می گیریم.
صالحی: زنجیره 30 تایی ماشین های IR6 راه اندازی شد
به گزارش ایصال نیوز، علی اکبر صالحی معاون و رئیس سازمان انرژی اتمی عصر امروز (دوشنبه) پس از بازدید از تأسیسات غنی سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز در نشستی خبری به تشریح آخرین تحولات در عرصه فعالیت های هسته ای پرداخت. این نشست خبری در آستانه ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی برگزار می شود. وی به تشریح مذاکرات برجام پرداخت و گفت: وقتی وارد مذاکره شدیم به خصوص در بعد فنی به این صورت بود که ما بنا به توصیه مسؤولان ارشد نظام به خصوص توصیه موکد رهبر معظم انقلاب از منظر ما هدف مذاکره این بود حقوق هسته ای ایران پابرجا بماند و هیچ حقوق هسته ای ما واگذار نشود.
صالحی ادامه داد: از منظر طرف مقابل این بود برجام توافقی باشد که عدم انحراف ایران به فعالیت های غیر صلح آمیز را مسدود کند. آنها محدودیت هایی را در نظر داشتند و پیشنهاد دادند و بحث در این نوع محدودیت ها بود. وی به طور خلاصه به محدودیت ها در برجام پرداخت یکی محدودیت زمانی در برخی فعالیت های هسته ای و دیگری محدودیت تعداد برخی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هسته ای.
رئیس سازمان انرژی اتمی به ماشین سانتریفیوژ IR6 اشاره کرد و گفت: IR6 سال 1388 کلید خورد و اولین نمونه آن در 20 فروردین 1389 رونمایی شد. تقریبا الان حدود 9 سال است از رونمایی اولین نمونه این ماشین می گذرد. زمان قبل از برجام ما 5 سال مداوم روی این ماشین کار می کردیم.
صالحی ادامه داد: این ماشین IR6 را اگر می خواستیم به تولید انبوه برسانیم، باید سه چهار سال دیگر روی آن ماشین کار می کردیم. گفتند شما یک زنجیره میانی 20 تایی داشته باشید که 20 فروردین این زنجیره را شروع کردیم. باید 4 سال و نیم دیگر به زنجیره 30 تایی می رسیدیم با این اتفاقی که افتاد ما برای نشان دادن اقتدار ملی خود و ظرفیت صنعتی در سازمان انرژی اتمی در حوزه فناوری هسته ای بر اساس دستور مقامات ارشد نظام این کار را جلو انداختیم و این زنجیره را راه انداختیم. محدوده زمانی برای IR6 اگر آهنگ تحقیقات به طور طبیعی می خواست جلو برود ما همان زمان را می خواستیم یعنی 4 سال دیگر زنجیره 30 تایی را می گذاشتیم.
معاون رئیس جمهور به حقوق هسته ای ایران پرداخت از جمله حفظ کامل چرخه سوخت و افزود: اکتشاف و استخراج سر جایش است و با قوت و قدرت جلو می رود. یو سی اف ما حدود 10 سال خوابیده بود الان دو سال است راه افتاده و بهسازی می شود.
انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما