plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۵۵۷۴

ظریف: باید چهره کریه و نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم

وزیر امور خارجه گفت: باید چهره کریه و نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم نه اینکه اجازه دهیم ما را منفعل کرده و ادعا کند که ما آماده مذاکره بی قید و شرط ایران هستیم  و آن قانون شکن به ما بگوید که ایران اهل مذاکره نیست؛ ایران اهل مذاکره و صحبت و گفت و گو است اما صحبت باید بر اساس مقررات بین المللی باشد.
ظریف: باید چهره کریه و نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم
محمد جواد ظریف امروز یکشنبه که برای پاسخ به سوالات محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و مجتبی ذوالنوری نماینده قم در جلسه علنی نوبت عصر امروز -یکشنبه- مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در پاسخ به سوال ابطحی درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه در باب پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان، گفت: با توجه به اینکه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز برگزار کند، بنابراین من از هیات رئیسه درخواست کردم  سوال از من را به جلسه بعد موکول کند تا بتوانم سر فرصت پاسخ بدهم که با این درخواست مخالفت شد.

 وزیر امور خارجه گفت: بنده الان به جای اینکه به جلسه شورای عالی امنیت ملی بروم باید برای هشتمین بار در طول سه ماه گذشته در صحن مجلس به سوال پاسخ دهم و جای خوشبختی است که دوستان چنین محبتی را به من دارند و ما خدمتشان می‌رسیم.

ظریف اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد این است که بنده مسئول دفاع از جمهوری اسلامی ایران در خارج  هستم و همه نحوه دفاع بنده از کشور در خارج را مشاهده کردند. هم در تلویزیون پخش می‌شود و هم کلیپ‌های آن منتشر می‌شود و مشخص است که چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوالاتی را مطرح می‌کنند؛ فکر می‌کنم که مسائل امنیت ملی ما مهم‌تر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بیشترین تلاش را برای مقابله با حرکت‌های غربی‌ها در مورد پولشویی، جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه انجام داده است و ما این تلاش ها را ادامه خواهیم داد. الان هم که آخرین اقدام کمیته اقدام مشترک(اف ای تی اف) در مورد پولشویی علیه ایران صورت گرفت، تندترین دفاع‌ها از موضع جمهوری اسلامی را بنده کردم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: صحبتی که قبلا در مورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند. وظیفه من حمایت و دفاع از جمهوری اسلامی است و حتما یک مقداری و شاید عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج مجبور شوم خودم از آن دفاع کنم.  

ظریف گفت: اتهاماتی که به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند این است که به این کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندد چرا که نمی‌خواهد با تروریسم و پولشویی مقابله کند ولی آنچه من عرض کردم این بود که گروه‌های فشاری هستند که آنها منافع مالی شخصی دارند. حالا شما می‌توانید در تلویزیون ببینید که در دادگاه سلطان سکه درخصوص روش‌های پولشویی چه گفتند.

وزیر امور خارجه افزود: دامن نظام جمهوری اسلامی از این حرف‌ها مبرا است، آنچه بنده عرض کردم در جهت حرف‌هایی است که در خارج از کشور در حمایت از جمهوری اسلامی زده می‌شوند و آن این است که منافعی که باعث می‌شود با این حرکت‌ها مخالفت باشد، منافع دارنده پول هستند و مواردی هست که هزار-هزار میلیارد تومان پولشویی توسط باندهای قاچاق سکه و ارز رد و بدل می‌شود که امروز در دادگاه های جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

باید چهره نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه باید راس ساعت سه عصر امروز در جلسه شورای عالی امنیت ملی باشد و کوتاه به سوال پاسخ می دهد، گفت:  اگر بنده در جلسه ای در دوحه سخنرانی کردم به خاطر این است که آمریکا نباید در دنیا علم مذاکره را در دست بگیرد؛ کشور قانون شکن که هیچ کس در دنیا آمادگی ندارد با آن صحبت کند؛ما باید این چهره کریه و نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم نه اینکه اجازه دهیم ما را منفعل کرده و ادعا کند که ما آماده مذاکره بی قید و شرط ایران هستیم  و آن قانون شکن به ما بگوید که ایران اهل مذاکره نیست؛ ایران اهل مذاکره و صحبت و گفت و گو است اما صحبت باید بر اساس مقررات بین المللی باشد.

وی ادامه داد:  آنچه من گفتم کلمه‌ای کمتر از مقام معظم رهبری نبود که فرمودند آمریکا اگر می‌خواهد مذاکره شود، باید به برجام بازگردد، بنده از خود صحبت نمی‌کنم، اگر شما انتقادی دارید، انتقاد را به بحثی که مطرح شده بفرمایید.
ظریف گفت: بنده مجری سیاست‌های نظام هستم، اگر شما می‌خواهید نوار پخش کنید، بفرمایید پخش کنید، آنچه من در آن جلسه عرض کردم و هنوز می‌گویم این است که منابع جدیدی برای جلوگیری از مقابله جمهوری اسلامی ایران با پولشویی در کشور وجود دارد، ما با خارجی‌ها کار نداریم، بحث ما مقابله نظام جمهوری اسلامی ایران با پولشویی است. همان که حضرت آقا فرمودند اگر در مقابله در فساد اقدام کنید صدای خیلی‌ها درخواهد آمد، این خیلی‌ها چه کسانی هستند. این را برای کشور و مردم معین کنید.
 رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آنچه خطاب مقام معظم رهبری بود که اگر شما به دنبال مقابله با فساد بروید صدای خیلی‌ها در خواهد آمد، چه کسانی هستند، شما به من بگویید؛ آقای ابطحی شما فرصت می‌کنید که صحبت کنید اما من بعد از صحبت های شما فرصت پاسخگویی ندارم؛ اگر می خواهید به صحبت‌های صداهای بیگانه توجه کنید، دقت کنید که از من نقل کردند یا از آقای حسین شریعتمداری که به بنده حمله کرده بود، ببینید از چه کسی نقل کردند و برای چه کسی جشن گرفتند.

 اگر پولشویی در کشور نیست سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید

وی ادامه داد: آیا آنها برای من جشن گرفتند که گفتم نظام جمهوری اسلامی حامی تروریسم نیست؛ یک گروه‌های فشاری هستند که از پولشویی منافع دارند و هزاران میلیارد تومان از پولشویی منفعت می‌برند که اگر این نبود نیاز نبود که قوه قضاییه و دولت ۶۰ صفحه آیین نامه برای مبارزه با پولشویی تصویب کند. مگر دو هفته گذشته دولت و قوه قضاییه ۶۰ صفحه آیین نامه تصویب نکرد.
ظریف اضافه کرد:  اگر پولشویی در ایران نیست و گروه های فاسدی پولشویی نمی‌کنند، سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید. چرا صحبتی که در دفاع از جمهوی اسلامی صورت گرفته و صحبتی را که در رد اتهامات منافقین و بیگانگان علیه نظام مقدس جمهوی اسلامی ایراد شده است به صحبت علیه نظام تبدیل کردید.

وزیر امور خارجه افزود: چرا آقای شریعتمداری آن کار را کرد، چرا کیهان آن مقاله ها را نوشت، آن مقاله ها بود که اسباب دست روزنامه های غربی شد و عرایض بنده؛ بنده که در دنیا معروف هستم به اینکه برای دفاع از منافع این مردم و جمهوری اسلامی سینه چاک می‌کنم، شما عنوانی که وزیر امور خارجه آمریکا به من داده و من به آن افتخار می کنم شنیدید؛ من بر علیه منافع نظام صحبت می‌کنم یا آنان که از صحبت های دلسوزانه من به خاطر منافع جناحی سوء استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: حالا شما فرصت دارید که نوار بگذارید؛ آنچه من گفتم در دفاع از جمهوری اسلامی و مقابله با فساد کارآ بود که به نام حمایت انواع جنایت‌ها را انجام می‌داد؛ این کارها بنده را از دفاع از جمهوی اسلامی باز نمی‌دارد.

ظریف در مورد برخورد با ۱+۵ نیز گفت: دور گذشته که ما ناگزیر از مذاکره با آمریکا شدیم، به خاطر علاقه ما به مذاکره با آمریکا و اعتماد ما نبود، به خاطر اعتماد ما نبود که اگر ما به آمریکا اعتماد داشتیم، ۱۵۰ صفحه توافق نمی نوشتیم-همان را با کره شمالی امضا کردند.
وزیر امور خارجه افزود: اگر به آمریکا اعتماد داشتیم در بند ۳۶ برجام با این جمله که «اگر ایران معتقد باشد که آمریکا و طرف های دیگر برجام تعهدات خود را اجرا نکردند...»، با این شروع نمی شد، اعتماد نداشتیم، اما اقداماتی که قبل از ورود ما به مسئولیت شکل گرفته  بود، جمهوی اسلامی را با ۶ قطعنامه شورای امنیت مواجه کرده بود، ۶ قطعنامه شورای امنیت تنها در صورتی لغو می‌شود که ۵ عضو دائم با آن موافقت کنند.

وی ادامه داد:  ۶ قطعنامه شورای امنیت که کاردستی برخی دوستان بود و کاغذ پاره‌ها؛ فقط با توافق ۵ عضو دائم شورای امنیت قابل لغو بود و در غیر اینصورت لغو نمی‌شد؛ ما نمی خواستیم با آمریکا مذاکره کنیم؛ من بعد از سال ها زندگی در غرب، عاشق و شیفته مذاکره با غربی ها نیستم، فشارها را بیش از هرکس من تحمل کردم، سختی مذاکرات و فشارها و توهین هایی که شد و الحمدلله از سوی آمریکایی ها تحریم شدم، برای این انجام دادیم که بتوانیم ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را لغو کنیم و کردیم

ظریف گفت: بدون اینکه حتی یک دقیقه ما این قطعنامه‌ها را اجرا کرده باشیم، ۶ قطعنامه شورای امنیت را لغو کردیم؛ حالا می خواهیم این قطعنامه ها باز گردد تا دوباره برای لغو آن گروهی مجبور به مذاکره با آمریکا باشند «یا الله، بفرمایید»، بالاخره مقامات عالی نظام صلاح کشور را می‌فهمند که می فرمایند آمریکا تنها در صورتی می تواند به میز مذاکره باز گردد که برجام را بپذیرد و نمی گویند برجام به تاریخ پیوست، فرمودند؟ نفرمودند.

وی ادامه داد: برادران و خواهران من، نیاز است برای اینکه در این شرایط حساس کشور را از گزند بدی ها و تبلیغات نا به جا مصون بداریم. نیاز است که امروز یک دل و یکپارچه باشیم، اگر یک‌دل و یکپارچه باشیم و در کنار هم باشیم، حتما آنهایی که از هر طرف برای این کشور نقشه می کشند یقین دارم به لطف خدا و یاری امام زمان شکست خواهد خورد.

وی خطاب به ابطحی و نمایندگان حاضر در جلسه گفت:  در آنچه همه ما متحد و هم داستان هستیم،‌یقین دارم؛ همه مردم ایران در یک کشتی نشسته ایم؛ همه مردم ایران آماج این حملات هستند، اصلاح طلب، اصولگرا و مخالف و موافق نمی شناسد، ان شاالله این مردم در پای صندوق های رای نشان خواهند داد که اراده آنها خلل ناپذیر است؛ و این مردم هستند که ضامن پیروزی انقلاب و شکست‌های مخالفین و کسانی هستند که آرزوی بد برای مردم ایران دارند.

وی سپس از نمایندگان مجلس عذرخواهی کرد و گفت ناگزیرم در جلسه شورای عالی امنیت ملی که به جای دیشب امروز ساعت ۳ تشکیل شده است، حضور یابم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام ایراد سخنان ظریف پیوسته «احسنت» می‌گفتند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما