plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۳۸۴۴۸

بورل: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری قابل قبول نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهدید دیوان بین‌المللی کیفری در پی صدور احکام این مرجع قضایی درباره جنگ غزه را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت که تصمیم دادگاه مهم است و باید به فعالیت‌های آن احترام گذاشته شود.
بورل: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری قابل قبول نیست
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، جوسپ بورل این مطلب را در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح کرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طی روزهای اخیر تحولات زیادی رخ داده است. دیوان بین‌المللی کیفری علیه نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی)، گالانت (وزیر جنگ این رژیم) و سه مسئول حماس درخواست حکم بازداشت کرده است. این تصمیم مهمی از سوی دادستان است؛ ما باید به کار دادگاه احترام بگذاریم و اجازه دهیم که بدون تهدید فعالیت خود را صورت دهد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه اینطور نیست، دادستان و دادگاه، مانند همیشه که نتانیاهو با مساله‌ای موافق نیست، به یهودستیزی متهم شده‌اند. به نظر من این اتهام علیه دادستان کاملا غیرقابل قبول است؛ اتهام یهودستیزی در چنین شرایطی خیلی سنگین است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اما مهم‌تر از آن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (درباره توقف عملیات نظامی در رفح) است که باید اجرا شود. متاسفانه در پی صدور این حکم شاهد بودیم که اسرائیل به اقدامات نظامی خود ادامه می‌دهد. امروز صبح نیز بیش از ۳۰ نفر در یک اردوگاه کشته شدند و اکنون مهم است که حکم دیوان اجرا شود.

بورل گفت که امروز در نشست با حضور وزرای امور خارجه ۵ کشور عربی، درباره آینده جنگ در غزه و نحوه اجرای راه حل موسوم به دو دولتی بحث و تبادل نظر خواهد شد. وی با اشاره به تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری، عنوان کرد که دورنمایی راه‌حل دو دولتی تضعیف شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اعضای اتحادیه، اجرای احکام دادگاه را لازم‌الاجرا می‌دانند افزود: اما ما قدرت جادویی برای اجرای آن نداریم. وی ادامه داد: هرچند اوضاع انسانی در غزه یک اولویت است اما مسلما برای تحقق راه حل سیاسی باید تعاملات بیشتری صورت گیرد.

رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۵ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۹ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند. ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما