plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۳۷۷۳۴

خروج صلح‌بانان روس از قره‌باغ

کرملین این هفته به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند.
خروج صلح‌بانان روس از قره‌باغ
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، نیروهای ارتش روسیه چهار سال پیش، زمانی که در قره‌باغ مستقر شدند، مأموریتی صلح‌آمیز را بر عهده گرفتند.

صلح‌بانان روس ماموریت داشتند به حفظ آرامش و جلوگیری از تنش و درگیری میان دو رقیب دیرین منطقه‌ای در قره‌باغ، یعنی ارمنستان و آذربایجان کمک کنند و مانع شعله‌ور شدن جنگی دیگر در این منطقه ناآرام شوند.

اما سپتامبر گذشته، با پیشروی سریع نیروهای آذربایجانی در قره‌باغ و سرکوب نیروهای جدایی‌طلب ارمنی طی چند ساعت به نظر می‌رسید که ماموریت صلح‌بانان روسیه عملا به پایان خود نزدیک می‌شود.

کرملین این هفته به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس در حال عقب‌نشینی از منطقه هستند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند.

مسکو در دوران امپراتوری روسیه و سپس در دوران شوروی بر این منطقه از قفقاز حاکمیت داشت اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و وقوع جنگ بین ارمنستان و آذربایجان، نقش میانجی را در تنش‌ها و دیگری‌های جاری در این منطقه بر عهده گرفت.

کرملین در سال ۲۰۲۰، به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس میان ٔآذربایجان و ارمنستان که به شش هفته جنگ خونین بین دو رقیب دیرین بر سر منطقه قره‌باغ پایان داد، حدود ۲۰۰۰ سرباز صلح‌بان را به منطقه اعزام کرد.

این توافق تا حمله برق‌آسای آذربایجان در سپتامبر گذشته که منجر به فرار بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی‌تبار از قره‌باغ و عمیق‌تر شدن ناامیدی آنها از نقش میانجی‌گرانه مسکو شد، پابرجا بود.

انتهای پیام/*

 
۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما