plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۳۷۵۶۶
در نشست خبری تشریح برنامه‌های قوه قضاییه

مسعود ستایشی: زمین هزار میلیاردی حوزه علمیه ازگل به حوزه اقاله شد

خداحافظی آقای ستایشی از سمت سخنگویی دستگاه قضا
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده موضوع زمین هزار میلیاردی حوزه علمیه ازگل اظهار کرد: موسسه پیروان اندیشه‌های قائم برابر سند اقاله ثبت شده به شماره ۲۳۵۱۴ مورخ ۹ فروردین ۱۴۰۳ دفتر اسناد رسمی شماره ۱۴۶۷ تهران مورد خرید شده را به حوزه علمیه حضرت امام خمینی (ره) اقاله کرده است.
عکس از کوشا مهشید فلاحی
عکس از کوشا مهشید فلاحی
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه امروز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست درباره برنامه قوه قضاییه به منظور تحقق شعار سال، گفت: رهبری معظم انقلاب از ما مسئولان انتظار عمل کردن به شعار‌ها را دارند لذا تلف کردن زمان پیرامون ابعاد تئوریک شعار‌ها راه رسیدن به ابعاد آن را دشوار می‌سازد. به میدان کشاندن ظرفیت‌های عظیم مردمی در میدان اقتصاد و تولید نیازمند مانع زدایی از حضور و مشارکت مردمی است لذا رفع موانع تولید برای مردم از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

وی افزود: قوه قضاییه خود را از مخاطبان اصلی موضوع دانسته است و معتقدیم که همراهی قوا بر اجرای منویات رهبری شرط اصلی این راه است.در موضوع عفو مورد نظر رهبری اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است.

وی درباره اقدامات رژیم منحوس و نجس صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان و مستشاران ایرانی در سوریه گفت: رژیم صهیونسیتی در ادامه خوی وحشی‌گری و خباثت‌های خود خدوم‌ترین فرماندهان و مستشاران ایرانی را در قاعده‌مندترین محیط بین‌المللی، رسماً و علنا و در مقابل چشم جهانیان ترور کرد.

ستایشی افزود: این تروریست‌های شرور به گمان ترور فرماندهان غیور مقاومت و کاهش حجم مطالبه ملت‌ها دست به چنین جنایاتی زده‌اند، اما غافل از اینکه اضمحلال رژیم صهیونسیتی و آزادی قدس شریف بیش از پیش نزدیک شده است و روز موعود بدون اسرائیل تحقق یافتنی است گرچه پاسخ قاطع علیه این غده چرکین محقق خواهد شد، اما پیگیری‌های حقوقی و قانونی باید همزمان در ابعاد بین‌المللی دنبال شود.

 آخرین وضعیت پرونده سالار آقاخانی

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده سالار آقاخانی در پرونده فساد ارزی گفت: سالار آقاخانی به اتهام مشارکت در قاچاق ارز و پرداخت رشوه به تحمل سه سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از جرم محکوم شده است. این پرونده در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و اجرای احکام در شرف عملیات اجرایی حکم صادره است.

 آخرین وضعیت پرونده کارخانه پلی اکریل اصفهان

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده کارخانه پلی اکریل اصفهان اظهار کرد: پرونده‌های متعددی نسبت به این شرکت مطرح شده همچنین این شرکت نیز شکایاتی داشته است.

وی گفت: این پرونده برای آنکه مورد رسیدگی و امعان نظر واقع شود، بنا به تدبیر مقام قضایی استان تجمیع شده است و این پرونده‌ها به شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع و در حال رسیدگی و تحقیقات مقدماتی است. قرار است اجرای امر  به هیئت سه نفره کارشناسی فرستاده شده است و این نظریه کارشناسی ابلاغ شده است. نظریه تکمیلی هم داده شده است. به اطراف پرونده ابلاغ شده است. تحقیقات مقدماتی به زودی انجام و آخرین دفاع اخذ می‌شود و پس از صدور قرار نهایی به مرجع ذیصلاح ارجاع می‌شود.  

سخنگوی قوه قضاییه  تاکید کرد: در این زمینه ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین اقدامات مجدانه قوه قضاییه و دادگستری کل استان اصفهان شرکت یاد شده در حال بهره برداری و تولید محصولات است و فرایند تولید متوقف نشده است و این برای ما بسیار ارزشمند است.

تشکیل ۲ پرونده درباره آبگرفتگی‌های اخیر در اهواز

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد آب گرفتگی‌ها در استان خوزستان و شهر اهواز گفت: با توجه به بهداشت عمومی شهروندان استان خوزستان به ویژه شهر اهواز در حوزه آبگرفتگی‌های اخیر دو پرونده برای دو دستگاه مسئول تشکیل دادیم، پرونده‌های مطروحه در شعبه دهم بازرپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر اهواز مورد رسیدگی است هر دو پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است و برای تکمیل تحقیقات دستورات لازم به مبانی ذی ربط داده شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه این امر تخصصی در صورتی که وصف مجرمانه پیدا کند در شمول وظایف قوه قضاییه است از باب نظارتی که بر فرایند‌ها داریم با توجه به اینکه موضوع تخصصی است و دولت هم نهایت تلاش خود را برای کاهش مشکلات به عمل می‌آورد این موضوع هم در شورای تامین استان خوزستان مطرح شده و مقرر شده دستگاه‌های نظارتی همچون بازرس کل استان گزارشی از سنوات گذشته تاکنون تهیه کند در صورتی که احراز کنیم جرم و ترک فعلی انجام شده است حتما برای این افراد پرونده قضایی تشکیل و اقدامات قضایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با برنامه ریزی دقیق شاهد این مشکلات نباشیم، خدمت مردم استان خوزستان و شهر اهواز عرض ادب می‌کنیم و امیدواریم عذر ما را در در این حوزه حداقل در بخشی که از وظایف ما است پذیرا باشند.

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: شکات این پرونده قابل توجه هستند و تا کنون ۵ هزار و ۱۰۰ نفر در این زمینه طرح شکایت کردند و پرونده به صورت ویژه و خاص در حال رسیدگی است. 

وی ادامه داد: دادستان و سرپرست ناحیه ۵ تهران در حال رسیدگی و نظارت بر روی پرونده هستند و رئیس قوه قضاییه تاکید کرده است از تمام ظرفیت قانونی برای استرداد حقوق شکات استفاده شود.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: اقدامات خوبی برای شناسایی اموال متهم انجام شده است و مرتبطین وی انجام و بخشی از اموال توقیف شده است.

ستایشی  در رابطه با اقدامات دستگاه قضایی در رابطه با حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: وظیفه طرح دعوا در مجامع بین المللی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق از منظر مقررات بین‌المللی بر عهده دولت و وزارت امور خارجه است. وزیر امور خارجه و مقامات آن با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری مقدمات طرح دعاوی بین‌المللی را فراهم می‌کنند.

وی افزود: قوه قضاییه در اجرای مقررات موضوع ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری از طریق دادستان کل کشور مسئول پیگیری و نظارت طرح دعاوی بین المللی توسط دولت در مراجع مربوطه است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: روز یکشنبه معاونت امور بین الملل قوه قضاییه شرح مستوفی خدمت دادستان کل کشور مرقوم کردند و به نقض اشکار قواعد و مقررات بین المللی اشاره داشتند و تقاضای اعمال مقررات موضوع ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ را از دادستان کل داشتند و خواهان صدور دستور پیگیری و نظارت در تعقیب کیفری و طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع ذی صلاح داخلی و خارجی بودند. ان شاالله با اهتمامی که دادستان کل کشور در این زمینه دارند و پیگیری مجدانه معاون امور بین الملل، این مورد با تلاش دولت کریمه به نتیجه موثر رسد.

جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی در قوه قضاییه 

ستایشی در مورد تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی در قوه قضاییه است در سال جدید گفت: اینگونه موارد در صلاحیت و در شمول وظایف قوه مجریه است، منتظر اخذ مجوز برای تبدیل وضعیت نیرو‌های خدوم قوه قضاییه هستیم اگر این مجوز از سوی دولت داده شود اقدامات قانونی بعدی آن را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه باید از اقدامات در این زمینه از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و هیئت رئیسه آن تقدیر کنیم که پیگیری‌های لازم را برای لوایح و طرح‌های قضایی داشتند، گفت: با توجه به اینکه این اقدامات 
هنوز نهایی و ابلاغ نشده است نمی‌توانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم، اما اقدامات خوبی نیز دوستان در مجلس شورای اسلامی انجام دادند، تمامی نهاد‌های قوای حاکم و حاکمیت نظام نسبت به این افراد دغدغه‌مند هستند پس از ابلاغ و تصویب در این زمینه انجام وظیفه خواهیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره روند نظارت قوه قضاییه بر فیلم‌ها و سریال‌هایی که محتوایی حقوقی و قضایی دارند، گفت: نظارت مطلق باید از سوی مراجع ذیمدخل صورت بگیرد. به طور مثال، وزارت ارشاد وظیفه‌ای درباره نظارت بر رسانه‌ها دارد که مقدمتا باید صورت گیرد. ساترا باید مقرراتی که برای نظارتش در نظر گرفتند را به نحو احسن پیگیری کند.

ستایشی ادامه داد: از بابت اینکه جزئیات قضایی در فیلم و سریال باید تحت نظر باشد، ما مرکز رسانه قوه قضاییه را داریم که با محدودیت امکانات و شرایط خود، شورایی تشکیل داده است و کارگروهی دارند که وظیفه آن ارزیابی محصولات نمایشی است و مشغول ارزیابی هستند. ارزیابی قبل و حین تولید را با موازین حقوقی و قضایی در نظر می‌گیرند. مواردی هم وجود دارد که خالی از نظارت و تصویب این شورا عمل می‌شود که تذکر قانونی لازم به مبادی ذیربط ارائه و ابلاغ شده است. در هر صورت از نظارت‌های اولیه نباید غافل شویم و بدانیم که قوه قضاییه نیز در این چرخه حضور دارد و موارد را رصد و بررسی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از اتفاقات رخ داده در استان سیستان و بلوچستان تغییری در قوانین مربوط به استفاده از سلاح غیر مجاز ایجاد شده استو رویکرد دستگاه قضایی در این راستا چیست؟، گفت: از اتفاقات رخ داده که موجب شهادت فرزندان عزیر این کشور شد، بسیار متاسف هستیم و برای خانواده آنان طلب صبر داریم.

ستایشی گفت: به هرحال ضد انقلاب متمسک به استفاده از سلاح غیر مجاز شده است و باید روی این قضیه تدبیری اندیشیده شود، لایحه استفاده از سلاح و مهمات قبلا در قوه قضاییه تهیه و پس از تصویب دولت به مجلس ارسال شده و هم اکنون در دستورکار مجلس است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم با درنظر گیری اولویت این موضوع در تسریع تصویب این مهم همکاری لازم را داشته باشند. مجلس نیز طرح دیگری در جهت تشدید مجازات قانون حمل سلاح و مهمات تهیه کرده که در نوبت صحن قرار دارد و اگر این لایحه تصویب شود، خلا‌هایی که فرا روی این موضوع است برطرف می‌شود و با افرادی که این سلاح‌ها را داشته و حمل می‌کنند، برخورد قانونی، قاطع و کافی صورت می‌گیرد.

 جزئیات عفو مقام معظم رهبری به مناسبت عید فطر

سخنگوی قوه قضاییه درباره جزئیاتی از درخواست عفو رئیس قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری به مناسبت عید فطر، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مناسبت سال نو و ایام متبرک ماه رمضان همچنین فرا رسیدن عید سعید فطر با درخواست ریاست قوه قضاییه نسبت به عفو و یا تخفیف مجازات در مورد بیش از ۲ هزار نفر از افراد مستحق عفو و بخشودگی و یا کاهش مجازات موافقت کردند. در حال حاضر اقدامات اجرایی برای تحقق فرمان رهبر انقلاب اسلامی انجام می‌دهیم.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۱۲۷ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۸۵۸ نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده شدند همچنین هزارو ۲۶۹ نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند.

ستایشی اظهار کرد: نکته ویژه و حائز اهمیت این است که ۲۹ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شدند مجازات قطعی آن‌ها اعدام بوده که با تخفیف، مجازات و کیفر آن‌ها به حبس تغییر پیدا کرده است. ۵ نفر از افراد مشمول عفو نیز محکومان موضوع ماده ۲۰ هستند و شرایط اولیه عفو را نداشتند و رئیس قوه قضاییه عفو آن‌ها را درخواست کرده است؛ همچنین هزار و ۹۹۱ نفر نیز از محکومان دادگستری بودند که مورد عفو واقع شدند.

وی ادامه داد: دو نفر از افرادی که مشمول عفو شدند از محکومان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بودند ۱۰۰ نفر نیز از محکومانی بودند که به موجب آرای صادره از ناحیه شعب سازمان تعزیرات حکومتی محکومیت یافتند که آن‌ها نیز مشمول عفو شدند. ۱۵۶ نفر نیز از محکومان مشمول عفو زندانیان نسوان و ۵ نفر نیز از اتباع بیگانه بودند. همچنین ۱۱ نفر محکومان امنیتی و ۵ نفر نیز محکومان زیر ۱۸ سال بودند که از این عفو بهره‌مند شدند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده سرهنگ جوانمردی گفت: آنچه نسبت به این پرونده مطرح است، اینکه حکم صادره در شعبه هم عرض صادر شده است، اما غیر قطعی است. چنانچه محکوم علیه اعتراض کرده و تقاضا فرجام خواهی از مرجع ذیصلاح داشته باشد این موضوع برای رسیدگی به دیوان عدالت فرستاده می‌شود.

ستایشی افزود: درباره جنبه خصوصی جرم می‌توان گفت، در این پرونده و در تمامی پرونده‌ها که واجد مفهوم خصوصی است، تمام اهتمام قوه قضاییه بر این است که اقدام به تحقق و تجلی صلح و سازش شود و پرونده‌ها را با اصلاح ذات البین و صلح به نتیجه برسانیم.

وی تاکید کرد: عده‌ای هستند که به طور مثال، با عشق به امیر المومنین (ع) و علاقه به حضرت فاطمه زهرا (س) وارد می‌شوند و با علاقه به ائمه معصومین وارد شده و اقداماتی را برای صلح و سازش انجام می‌دهند.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی قوه قضاییه در مورد سخنرانی رئیس قوه قضاییه با این محتوا که امروز بعضی از مردم در فشار و تنگنا هستند و توقع دارند صلح فساد و تبعیض نباشند از همه مسئول‌تر خود من هستم؛ اگر هر مقدار کوتاهی کردم و نتوانستم حق شما مردم را استیفا کنم و حق مظلومین را از ظالمین بگیرم، پرسید مقصود رئیس قوه قضاییه از ظالمین چه کسی یا چه کسانی هستند؟ گفت: همانطور که پیش‌تر نیز گفتم رئیس قوه قضاییه این توجه و نگاه را دارند که اگر خدایی ناکرده کوتاهی صورت گرفته همچون پدر خانواده مراتب عذر خواهی خود را شجاعانه بیان کنند.

ستایشی گفت: این کار بسیار خوبی است. امیدواریم همه دست اندر کاران به این ویژگی اخلاقی زمانی که کوتاهی و تقصیری داشته‌اند، شجاعانه عذر خواهی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: احساس می‌کنم رئیس قوه قضاییه آنجا که ظلمی واقع شده و خدا نکرده مردم ناراحت و خسارت دیده و ضرری به آن‌ها وارد شده وظیفه داریم به موجب قانون و شرع مقدس به موضوع رسیدگی کنیم و هر آنکه ظلم کرده را به ملت بزرگوار و تا زمانی که مقررات اجازه می‌دهد، بگوییم.

ستایشی گفت: به نظر میآید بیانات رئیس قوه قضاییه ناظر بر همین است که قبول داریم علی رغم تلاش‌های مجاهدانه و پیگیری‌های زائد الوصف انجام شده در خانواده قوه قضاییه در راستای تحقق عدالت در همه ابعاد است، اما گاهی ممکن است کسی مرتکب ظلم شود و در برخورد بهینه نسبت به آن ظلم کوتاهی به وجود بیاید، اما همه تلاش این است که کسی از مسئولیت خود غافل نشود چرا که اجرای عدالت شایسته ملت عزیز و بزرگوار ایران اسلامی است که همواره حماسه می‌آفرینند.

وی گفت:هر جایی که ایرادی وجود داشته باشد در جهت رفع ظلم و تبعیض ناروا منطبق با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی اقدام می‌کنیم و مطمئن هستیم که همه مسئولان حاکمیت به این مهم توجه دارند و همگان وظیفه داریم در راستای تجلی عدالت تلاش کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده موضوع زمین هزار میلیاردی حوزه علمیه ازگل اظهار کرد: موسسه پیروان اندیشه‌های قائم برابر سند اقاله ثبت شده به شماره ۲۳۵۱۴ مورخ ۹ فروردین ۱۴۰۳ دفتر اسناد رسمی شماره ۱۴۶۷ تهران مورد خرید شده را به حوزه علمیه حضرت امام خمینی (ره) اقاله کرده است.

ستایشی از سمت سخنگویی دستگاه قضا خداحافظی کرد

وی با بیان اینکه حدود دو سال در سمت سخنگویی قوه قضاییه در خدمت شما عزیزان بودم، گفت: این نشست آخرین نشست است که در خدمت شما بودم و قرار است عزیز دیگری که با سابقه است عهده دار این مسئولیت خطیر باشند که ان شاءالله اطلاع رسانی خواهد شد. در این دو سال خدمت با برگزاری ۴۷ نشست حضور متعدد در جمع اصحاب رسانه را داشتم و بازدید از چند رسانه را داشتیم و سعی کردیم تا در دسترس رسانه‌ها باشم و موارد را به صورت صحیح و صادقانه و متقن به اطلاع افکار عمومی برسانم. امیدوارم کوتاهی‌ها و تقصیر‌هایی که مرتکب شدم و نکته یا حرفی یا سخنی گفتم که نباید می‌گفتم را ببخشید.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما