plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۳۷۱۳۷

جوجه‌ریزی حداقل ۱۴۵ میلیون قطعه‌ در هر ماه برای سال آتی

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، استمرار جوجه‌ریزی حداقل ۱۴۵ میلیون قطعه‌ای در هر ماه را برنامه سال آینده این وزارت برشمرد و گفت: مصرف معمول گوشت مرغ در ماه حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن است که با این میزان جوجه‌ریزی، مازاد تولید صادر خواهد شد.
جوجه‌ریزی حداقل ۱۴۵ میلیون قطعه‌ در هر ماه برای سال آتی
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، احمد خانی نوذری در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب با موضوع "برنامه تنظیم بازار کالا‌های اساسی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز"، با بیان این که کالاهای اساسی برای ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان تامین شده است، گفت: مردم نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی در این ایام نخواهند داشت و تاکنون هیچ کمبودی در تامین و توزیع کالاهای اساسی گزارش نشده است.

وی با بیان این که در حوزه مرغ در کشور خودکفا هستیم، گفت: با افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر برای پوشش تقاضای مصرف و رکورد بالای ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه، افزایش میزان تولید مرغ را در ماه‌های اخیر تجربه می‌کنیم و ثبات نسبی در بازار این حوزه، حاصل تلاش تولید کنندگان و همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی است.

خانی نوذری افزود: آنچه در بازار مشاهده می‌شود نه تنها کفاف بازار را خواهد داد، بلکه برنامه‌ریزی‌‌هایی برای صادرات مرغ مازاد نیز داریم.

نگرانی در تامین مرغ وجود ندارد

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در دی ماه ۱۵۳ میلیون قطعه و در بهمن ماه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتیم بنابراین هیچ نگرانی در تامین مرغ وجود ندارد، گفت: قیمت تعادلی و مصوب مرغ گرم در بازار تغییری ندارد و نظارت‌ها در شبکه توزیع نیز در حال اجراست.

وی، استمرار در جوجه‌ریزی حداقل ۱۴۵ میلیون قطعه‌ای در هر ماه را برنامه سال آینده این وزارت برشمرد و بیان کرد: مصرف معمول گوشت مرغ در ماه حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن است که با این میزان جوجه‌ریزی، حداقل ۲۲۰ هزار تن تولید گوشت مرغ در ماه در کشور خواهیم داشت، که علاوه بر تامین داخل، براساس برنامه‌ریزی‌ها، تولید مازاد صادر خواهد شد.

واردات گوشت گرم توسعه یافت

خانی نوذری در خصوص عرضه گوشت قرمز نیز گفت: برخلاف مرغ که کاملا متکی به تولید داخل است، به طور سنتی بخشی از نیاز بازار در تامین گوشت قرمز از واردات تامین می‌شود، این نیاز عمدتا به شکل گوشت منجمد بوده که نیاز صنف و صنعت را تامین می‌کرده است.

وی ادامه داد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دلیل بروز خشکسالی، افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌ها و عدم حمایت کافی از زنجیره‌های تولید در حوزه سرمایه در گردش به واسطه حذف ارز ترجیحی، ظرفیت تولید داخلی و زنجیره تولید گوشت قرمز با چالش‌هایی روبرو شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات این وزارتخانه برای رفع التهاب در حوزه گوشت قرمز در سال جاری اشاره کرد و گفت: توسعه دو برابری واردات گوشت منجمد برای تامین مصارف صنف و صنعت و خروج صنعت از حوزه بازار گوشت گرم، دو اقدام مهم وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری بود. در واردات به مرز ۸۰ هزار تن تاکنون رسیده‌ایم و درصددیم تا پایان ماه مبارک رمضان به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد برسیم که کل نیاز صنعت را به طور کامل تامین کنیم.

وی افزود: گوشت گرم به طور سنتی از بازار داخل تامین می‌شد اما برای رفع چالش‌ها، از ابتدای امسال براساس برنامه‌ریزی انجام شده، ماهانه جریان واردات گوشت گرم توسعه یافته است. اکنون نیز به طور معمول روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در روز گوشت گرم وارد بازار می‌شود.

خانی نوذری با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز که ایام پرمصرف است، گفت: تقارن این دو مناسبت در یک زمان، باعث تحمیل تقاضای بسیار زیاد به بازار است و ما تلاش می‌کنیم با حجم واردات بیشتر بازار را کنترل کنیم. البته واردات زیاد در بلندمدت آسیب زننده جریان تولید داخل است، زیرا بازار باید از تولید داخل تامین شود، لذا تمام تلاش ما این است که به قدری گوشت گرم وارد کنیم که عرضه انجام و ثبات در بازار برقرار شود.

وی به ایجاد فضای مناسب برای پرورش دام در داخل با بارش‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همچنین پایین آمدن قیمت نهاده‌های دامی در کشور در نیمه دوم امسال و به موازات آن ارائه نهاده‌های دامی به شکل مدت‌دار و شش ماهه در اختیار دامداران عشایری کشور، باعث شده انگیزه‌ها برای نگهداشت دام در این مقطع که فصل زایش و زاد و ولد است، بیشتر شود که نتیجه این توسعه تولید در داخل را در بهار سال آینده که پیش رو است، با عرضه‌ بیشتر دام داخلی مشاهده خواهیم کرد.

گوشت بسته‌بندی تنظیم بازاری در میدان بهمن عرضه می‌شود

معاون توسعه بازرگانی، از تغییر شیوه عرضه گوشت تنظیم بازار در میدان بهمن خبر داد و گفت: عرضه گوشت متوقف نشده و عرضه پرحجم گوشت از جمله گوشت گرم وارداتی را در میدان بهمن خواهیم داشت. عرضه گوشت گرم گوسفندی در میدان بهمن به شکل لاشه صورت می‌گرفت که برای جلوگیری از تشکیل صف برای شهروندان، شیوه عرضه گوشت تغییر یافته و از این پس با قطعه‌بندی و بسته‌بندی در بشقاب‌های آماده توزین شده با لیبل قیمت، در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و برنامه داریم روزانه ۱۰ تن عرضه گوشت گرم در میدان بهمن داشته باشیم، همچنین توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به شکل زنجیره‌ای استان تهران نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبات، عمده‌ی نیاز بازار در حوزه‌ی مصرف گوشت گرم برای مراکز استان‌های پرجمعیت کشور عرضه می‌شود، که علاوه بر تهران در استان‌های البرز، اصفهان، خراسان رضوی که عمدتا تولید کننده‌ی دام در میزان بالا نیستند و نیاز خودشان را از سایر استان‌ها تامین می‌کنند، انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، مراکز پرمصرف کشور شاخص قیمت گوشت در کل کشور است و برای کنترل بازار، برنامه‌ریزی در وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای است که با عرضه‌ پرحجم گوشت وارداتی در مراکز پرمصرف، هم مدیریت قیمت برای کل بازار انجام شده و هم کمک شود که مراکز پرمصرف از بازار دام سایر استان‌ها خارج شوند و عملا قیمت در استان‌هایی که خودشان تولید دام دارند، قیمت‌های منطقی و رقابتی باشد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما